Yhteenveto: | Seppänen, Pyry
Mobiilimarkkinoinnin tavoitteet ja haasteet liiketoiminnan edistämisessä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 29 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja(t): Kankaanpää, Irja
Tässä tutkimuksessa perehdytään mobiilimarkkinointiin osana organisaation markkinointistrategiaa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena aiheen ympäriltä tehtyjen tutkimusten perusteella. Tavoitteena on luoda lukijalle käsitys mobiilimarkkinoinnin tavoitteista ja keskeisimmistä haasteista. Tutkimuksen alussa määritellään tärkeimmät käsitteet, jotka ovat merkittävässä osassa mobiilimarkkinoinnista puhuttaessa. Käsitteistöön kuuluvat esimerkiksi mobiili, markkinointi, arvo sekä tuote. Käsitteiden määrittelyn jälkeen tutkielmassa perehdytään mobiilimarkkinoinnin tyyppeihin sekä sen tavoitteisiin. Markkinointityypit on jaettu push ja pull–markkinointiin, tavoitteet puolestaan pitävät sisällään esimerkiksi brändin tunnettuuden parantamisen, myynnin edistämisen sekä kuluttajatietojen keräämisen. Tämän jälkeen tutkimuksessa siirrytään käsittelemään mobiilimarkkinoinnin haasteita ja ongelmia. Haasteet liittyvät esimerkiksi häiritsevyyteen, yksityisyyteen sekä arvon tuottamiseen. Tutkimuksen lopussa tutkimuksen sisältö vedetään yhteen ja kirjoittaja esittää omia pohdintojaan tutkimuksen aiheeseen liittyen.
|