Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta

Ahveninen, Tomi Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Laatikainen, Gabriella Pilvilaskentaan perustuvien palveluiden suosio on kasvanut kiihtyvällä nopeudella viime...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahveninen, Tomi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43075
_version_ 1826225792092209152
author Ahveninen, Tomi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ahveninen, Tomi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ahveninen, Tomi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ahveninen, Tomi
datasource_str_mv jyx
description Ahveninen, Tomi Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 29 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Laatikainen, Gabriella Pilvilaskentaan perustuvien palveluiden suosio on kasvanut kiihtyvällä nopeudella viime vuosina. Niin yritykset kuin yksityiset käyttäjätkin ovat alkaneet hyödyntämään pilvipalveluita. Eri alojen yritykset siirtävät ydintoimintojaankin pilvipalveluiden tarjoajille. Pilvipalveluiden kasvava hyödyntäminen on luonut myös tarpeita palveluntarjoajien antamille takeille. Kun yritys ulkoistaa joitain tai jopa suurimman osan IT – toiminnoistaan palveluntarjoajalle, tarvitaan takeita, jotka varmistavat asiakasyrityksen toiminnan jatkuvuutta. Palvelutasosopimukset (Service level agreement, SLA) ovat keino rakentaa luottamusta asiakkaan ja palveluntarjoajan välille ja sopia palvelun tasosta. Palvelutasosopimukset ovat tärkeitä asiakkaille takeiden kannalta ja palveluntarjoajalle imagonsa rakentamisen kannalta, mutta palvelutasosopimukset ja niiden neuvottelu aiheuttavat kuitenkin omat riskinsä. Tässä tutkimuksessa havaittiin palvelutasosopimusten neuvotteluun liittyviä riskejä, kuten sopimusneuvottelijan riittämättömät tekniset taidot, tilastollisten tietojen harhaanjohtavuus ja korvausten huono vastaavuus koettuun tappioon. Lisäksi havaittiin myös turvallisuuteen liittyvinä riskejä, kuten datan fyysinen sijainti, eri asiakkaiden datan erottelu, jatkuvuus ja palautuminen sekä palveluntarjoajan työntekijöiden pääsy asiakkaan dataan. Tämä tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja keskittyy palvelutasosopimusten riskeihin pilvipalvelun asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa määritellään myös pilvipalvelut, niiden palvelu- ja toteutusmallit, palvelutasosopimukset ja pilvipalveluiden palvelutasosopimusten erityispiirteet.
first_indexed 2024-09-11T08:53:06Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahveninen, Tomi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-14T06:19:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-14T06:19:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43075", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ahveninen, Tomi\r\nPilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2014, 29 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\r\nOhjaaja: Laatikainen, Gabriella\r\nPilvilaskentaan perustuvien palveluiden suosio on kasvanut kiihtyv\u00e4ll\u00e4 nopeudella viime vuosina. Niin yritykset kuin yksityiset k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4tkin ovat alkaneet hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n pilvipalveluita. Eri alojen yritykset siirt\u00e4v\u00e4t ydintoimintojaankin pilvipalveluiden tarjoajille. Pilvipalveluiden kasvava hy\u00f6dynt\u00e4minen on luonut my\u00f6s tarpeita palveluntarjoajien antamille takeille. Kun yritys ulkoistaa joitain tai jopa suurimman osan IT \u2013 toiminnoistaan palveluntarjoajalle, tarvitaan takeita, jotka varmistavat asiakasyrityksen toiminnan jatkuvuutta. Palvelutasosopimukset (Service level agreement, SLA) ovat keino rakentaa luottamusta asiakkaan ja palveluntarjoajan v\u00e4lille ja sopia palvelun tasosta. Palvelutasosopimukset ovat t\u00e4rkeit\u00e4 asiakkaille takeiden kannalta ja palveluntarjoajalle imagonsa rakentamisen kannalta, mutta palvelutasosopimukset ja niiden neuvottelu aiheuttavat kuitenkin omat riskins\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin palvelutasosopimusten neuvotteluun liittyvi\u00e4 riskej\u00e4, kuten sopimusneuvottelijan riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t tekniset taidot, tilastollisten tietojen harhaanjohtavuus ja korvausten huono vastaavuus koettuun tappioon. Lis\u00e4ksi havaittiin my\u00f6s turvallisuuteen liittyvin\u00e4 riskej\u00e4, kuten datan fyysinen sijainti, eri asiakkaiden datan erottelu, jatkuvuus ja palautuminen sek\u00e4 palveluntarjoajan ty\u00f6ntekij\u00f6iden p\u00e4\u00e4sy asiakkaan dataan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen ja keskittyy palvelutasosopimusten riskeihin pilvipalvelun asiakkaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n my\u00f6s pilvipalvelut, niiden palvelu- ja toteutusmallit, palvelutasosopimukset ja pilvipalveluiden palvelutasosopimusten erityispiirteet.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2014-03-14T06:19:15Z\nNo. of bitstreams: 1\nTomi Ahveninen.pdf: 453582 bytes, checksum: 2ff3ac52474338db629349d6b8e4fc96 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-14T06:19:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nTomi Ahveninen.pdf: 453582 bytes, checksum: 2ff3ac52474338db629349d6b8e4fc96 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pilvipalvelu", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelutasosopimus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toteutusmalli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "riski", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkoistus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "fi", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403141346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43075
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d07d1ab-dc9a-4f36-bf0c-e7952f3b19d6\/download","text":"Tomi Ahveninen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahveninen, Tomi Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta pilvipalvelu palvelutasosopimus toteutusmalli riski ulkoistus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta
title_full Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta
title_fullStr Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta
title_full_unstemmed Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta
title_short Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta
title_sort pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta
title_txtP Pilvipalveluiden palvelutasosopimusten riskit asiakkaan näkökulmasta
topic pilvipalvelu palvelutasosopimus toteutusmalli riski ulkoistus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede palvelutasosopimus pilvipalvelu riski toteutusmalli ulkoistus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43075 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403141346
work_keys_str_mv AT ahveninentomi pilvipalveluidenpalvelutasosopimustenriskitasiakkaannäkökulmasta