ELF in the classroom Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF

Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ei-äidinkielisten englannin kielen puhujien välisessä kommunikaatiossa. Englann...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokilehto, Emmi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43043
_version_ 1826225760186138624
author Jokilehto, Emmi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jokilehto, Emmi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jokilehto, Emmi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jokilehto, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ei-äidinkielisten englannin kielen puhujien välisessä kommunikaatiossa. Englannin kielen roolin muuttumisen myötä, myös englannin kielen opetukseen on vaadittu muutoksia. On ehdotettu, että nykyisen englannin standardi varieteetteja, mm. amerikanenglanti ja brittienglanti, painottavan mallin sijaan, englannin opetuksen tulisi mukailla enemmän lingua franca -englanti (ELF) mallia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lukiolaisten asenteita ELF:iä ja sen opettamista kohtaan. Asenteita ELF:iä kohtaan tutkittiin kolmesta näkökulmasta: oppilaiden omat tavoitteet englannin kielen opiskelussa, oppilaiden asennoituminen englannin eri varieteetteihin, sekä heidän suhtautumisensa tyypillisiin kielellisiin ELF rakenteisiin. ELF:n opetuksen osalta, tavoitteena oli selvittää olisivatko oppilaat halukkaita sisällyttämään opetukseen ELF-mallin mukaisia oppisisältöjä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka sisälsi erilaisten väittämien ja suorien kysymysten lisäksi myös avoimia kysymyksiä. Tulokset analysoitiin käyttämällä sekä tilastollista analyysiä että sisällönanalyysiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 90 opiskelijaa kolmesta eri lukiosta. Tutkimuksesta ilmeni, että suuri osa oppilaista yhä suosii ja tavoittelee syntyperäisen englannin puhujan kompetenssia. Tästä huolimatta oppilaat ovat kiinnostuneita myös muista kulttuureista ja englannin varieteeteista ja tiedostavat niiden tärkeyden. Oppilaat myös kaipasivat opetukseen enemmän vaihtelua ja olivat halukkaita sisällyttämään kulttuurinopetukseen tietoa maista, joiden pääkieli ei ole englanti. Oppilaiden suhtautuminen kielen käyttöön ja rakenteisiin on kaksijakoinen sillä toisaalta oppilaat korostavat kommunikaatiota ja heidän mielestään tärkeintä on, että keskustelussa osapuolet ymmärtävät toisiaan virheistä huolimatta. He myös näkivät erilaisten kommunikaatiostrategioiden lisäämisen opetukseen hyödyllisenä. Samaan aikaan oppilaat kuitenkin paheksuivat kielioppivirheitä ja kieliopillisesti virheellisiä ja ELF-rakenteita sisältäviä lauseita pidettiin huonona englantina. Kaiken kaikkiaan, tutkimuksesta kävi ilmi, että oppilaat ovat yhä kiintyneitä englannin standardi varieteetteihin ja erityisesti kielellisesti ELF koetaan alempiarvoisena. Oppilaiden positiiviset asenteet ELF:n muita osa-alueita kohtaan kuitenkin viittaavat siihen, että oppilaiden asenteet ovat hiljalleen siirtymässä pois englannin standardi varieteettien ihannoimisesta ja kohti ELF suuntausta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokilehto, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-03-05T11:33:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-03-05T11:33:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1310036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43043", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkitt\u00e4v\u00e4sti viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainv\u00e4lisen\u00e4 kielen\u00e4. Se toimii my\u00f6s yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin maailmanlaajuisena lingua francana ei-\u00e4idinkielisten englannin kielen puhujien v\u00e4lisess\u00e4 kommunikaatiossa. Englannin kielen roolin muuttumisen my\u00f6t\u00e4, my\u00f6s englannin kielen opetukseen on vaadittu muutoksia. On ehdotettu, ett\u00e4 nykyisen englannin standardi varieteetteja, mm. amerikanenglanti ja brittienglanti, painottavan mallin sijaan, englannin opetuksen tulisi mukailla enemm\u00e4n lingua franca -englanti (ELF) mallia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukiolaisten asenteita ELF:i\u00e4 ja sen opettamista kohtaan. Asenteita ELF:i\u00e4 kohtaan tutkittiin kolmesta n\u00e4k\u00f6kulmasta: oppilaiden omat tavoitteet englannin kielen opiskelussa, oppilaiden asennoituminen englannin eri varieteetteihin, sek\u00e4 heid\u00e4n suhtautumisensa tyypillisiin kielellisiin ELF rakenteisiin. ELF:n opetuksen osalta, tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 olisivatko oppilaat halukkaita sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetukseen ELF-mallin mukaisia oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, joka sis\u00e4lsi erilaisten v\u00e4itt\u00e4mien ja suorien kysymysten lis\u00e4ksi my\u00f6s avoimia kysymyksi\u00e4. Tulokset analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 tilastollista analyysi\u00e4 ett\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 90 opiskelijaa kolmesta eri lukiosta. Tutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 suuri osa oppilaista yh\u00e4 suosii ja tavoittelee syntyper\u00e4isen englannin puhujan kompetenssia. T\u00e4st\u00e4 huolimatta oppilaat ovat kiinnostuneita my\u00f6s muista kulttuureista ja englannin varieteeteista ja tiedostavat niiden t\u00e4rkeyden. Oppilaat my\u00f6s kaipasivat opetukseen enemm\u00e4n vaihtelua ja olivat halukkaita sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kulttuurinopetukseen tietoa maista, joiden p\u00e4\u00e4kieli ei ole englanti. Oppilaiden suhtautuminen kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja rakenteisiin on kaksijakoinen sill\u00e4 toisaalta oppilaat korostavat kommunikaatiota ja heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n t\u00e4rkeint\u00e4 on, ett\u00e4 keskustelussa osapuolet ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t toisiaan virheist\u00e4 huolimatta. He my\u00f6s n\u00e4kiv\u00e4t erilaisten kommunikaatiostrategioiden lis\u00e4\u00e4misen opetukseen hy\u00f6dyllisen\u00e4. Samaan aikaan oppilaat kuitenkin paheksuivat kielioppivirheit\u00e4 ja kieliopillisesti virheellisi\u00e4 ja ELF-rakenteita sis\u00e4lt\u00e4vi\u00e4 lauseita pidettiin huonona englantina. Kaiken kaikkiaan, tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilaat ovat yh\u00e4 kiintyneit\u00e4 englannin standardi varieteetteihin ja erityisesti kielellisesti ELF koetaan alempiarvoisena. Oppilaiden positiiviset asenteet ELF:n muita osa-alueita kohtaan kuitenkin viittaavat siihen, ett\u00e4 oppilaiden asenteet ovat hiljalleen siirtym\u00e4ss\u00e4 pois englannin standardi varieteettien ihannoimisesta ja kohti ELF suuntausta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Jokilehto (emkrjams) on 2014-03-05 11:33:42.978083. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-03-05T11:33:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201403051315.pdf: 683233 bytes, checksum: 4f8b70d8c3b75bcc581be5cc7bbb9274 (MD5)\r\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: 7f9660a872ddadfb269ef2dfa9423b66 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-03-05T11:33:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201403051315.pdf: 683233 bytes, checksum: 4f8b70d8c3b75bcc581be5cc7bbb9274 (MD5)\r\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: 7f9660a872ddadfb269ef2dfa9423b66 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (107 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a lingua franca", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "survey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lingua franca", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyselytutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201403051315", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-03-05T11:33:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lingua franca", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43043
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f13d5c2f-4b4c-4569-8e0a-a3a049bf9c18\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201403051315.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokilehto, Emmi ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF English as a lingua franca English language teaching language attitudes survey lingua franca englannin kieli asenteet kyselytutkimus Englannin kieli English 301 lukiolaiset kielet opetus
title ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
title_alt Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
title_full ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
title_fullStr ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
title_full_unstemmed ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
title_short ELF in the classroom
title_sort elf in the classroom finnish upper secondary school students attitudes towards elf
title_sub Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
title_txtP ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
topic English as a lingua franca English language teaching language attitudes survey lingua franca englannin kieli asenteet kyselytutkimus Englannin kieli English 301 lukiolaiset kielet opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a lingua franca English language teaching asenteet englannin kieli kielet kyselytutkimus language attitudes lingua franca lukiolaiset opetus survey
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43043 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403051315
work_keys_str_mv AT jokilehtoemmi elfintheclassroomfinnishuppersecondaryschoolstudentsattitudestowardself