Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, tukeeko Ekapeli-Matikka-tietokonepeli maa-hanmuuttajataustaisten lasten heikkoja varhaisia matemaattisia taitoja. Tutkimusasetel-ma koostui kahdesta alkumittauksesta, kolmen viikon interventiojaksosta, loppumitta-uksesta ja viivästetystä loppumittauksesta. Mittauksissa käytettiin samoja arviointiteh-täviä. Arviointitehtävillä mitattiin lukumäärän laskemisen, lukusanojen luettelun ja lu-kumäärien erilaisten esitystapojen yhdistelemisen taitoja sekä yhteenlaskutaitoa. Tutki-mukseen osallistui 14 lasta, jotka olivat maahanmuuttajataustaisia, esikoulunopettajien-sa mielestä matematiikassa tuen tarpeessa olevia lapsia. Seitsemän lasta pelasi tutki-muksen interventiojakson aikana Ekapeli-Matikka-peliä. Loput seitsemän lasta kuului-vat kontrolliryhmään, he eivät pelanneet peliä. Kontrolliryhmälle teetettiin samat alku- ja loppumittaukset kuin peliä pelanneille lapsille. Aineiston analysoinnissa käytettiin parametrittomia testejä (SPSS 20). Aineistoa laajensivat lapsia koskevat taustatiedot, jotka kerättiin kyselylomakkeilla lasten vanhemmilta.
Tulokset osoittivat, että kaikkien tehtävien raakapistemäärien keskiarvot parantui-vat alkumittauksesta loppumittaukseen sekä koe- että kontrolliryhmässä. Ekapeli-Matikka-peliä pelanneiden lasten suorituksissa tapahtui tilastollisesti merkitsevä muutos lukumäärän laskemisessa, lukusanojen luettelussa sekä ei-symbolisien lukumäärien las-kemisessa. Kontrolliryhmään kuuluvien lasten suorituksissa tapahtui tilastollisesti mer-kitsevä muutos taidossa yhdistellä lukujen symbolinen ja ei-symbolinen esitysmuoto ja laskea näillä luvun eri esitysmuodoilla. Ekapeli-Matikka-peli näyttää olevan tehokas harjoitusmenetelmä maahanmuuttajataustaisten lasten heikkojen varhaisten matemaat-tisten taitojen tukemiseen. Ekapeli-Matikka-peli on helposti saatavilla, koska sen voi ladata internetistä ilmaiseksi. Peliä voi suositella käytettäväksi esikouluissa, kouluissa ja lasten kotona.
|