Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet

TIIVISTELMÄ Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne. 2014. Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktii-visuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 68 s., 1 liite.________________________________________...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43026
_version_ 1826225707174330368
author Minkkinen, Lauri Myllymäki, Janne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Minkkinen, Lauri Myllymäki, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Minkkinen, Lauri Myllymäki, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Minkkinen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne. 2014. Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktii-visuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 68 s., 1 liite.________________________________________ Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää fyysisen kunnon ja fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä koulumenestykseen yläasteikäisillä (13–15-vuotiailla) tytöillä ja pojilla. Tutkimuksessa oli mukana 255 oppilasta joista 105 oli poikia ja 150 tyttöjä. Kaikki tutkittavat oppilaat olivat samasta Keski-Suomen koulusta. Fyysistä kuntoa mitattiin koulussa järjestetyillä kuntotesteillä. Fyysistä aktiivisuutta selvitettiin puolestaan lomakkeella jossa kysyttiin liikkumisen useutta, tuntimäärää, intensiteettiä ja liikuntalajia. Koulumenestys arvioitiin kokonaiskoulumenestyksen perusteella. Tähän laskettiin mukaan kaikista aineista saadut arvosanat. Tulokset osoittavat, että sekä fyysisellä kunnolla ja fyysisellä aktiivisuudella on positiivinen yhteys oppilaan koulumenestykseen. Pojilla nämä yhteydet ovat heikommat kuin tytöillä, ja molemmilla sukupuolilla koulumenestys oli vahvemmin yhteydessä fyysiseen kuntoon kuin fyysiseen aktiivisuuteen. Vahvin korrelaatio löytyi tyttöjen koulumenestyksen ja fyysisen kunnon väliltä (r =.473). Liikuntalajit jaettiin yksilö- ja joukkuelajeihin. Näiden välillä ei kui-tenkaan havaittu eroa koulumenestyksen suhteen kummallakaan sukupuolella. Tämä tutkimus antaa tukea aiemmissa tutkimuksissa saaduille tuloksille. On kuitenkin huomattava ettei se voi poikkileikkaustutkimuksena kertoa tekijöiden välisistä kausaalisista suhteista. Avainsanat: fyysinen kunto, fyysinen aktiivisuus, koulumenestys, yläkoulu ABSTRACT Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne. 2014. Connections between Upper Level Pupils’ Physi-cal Fitness, Physical Activity and Educational Achievement. Sports Pedagogy. Master’s The-sis. Department of Sports Pedagogy, University of Jyväskylä, 68 pages, 1 appendix. The purpose of the study was to explore connections of upper level girls´ and boys’ (13-15 years of age) physical fitness and physical activity with their educational achievement. In-volved in the study were 255 pupils, of them 105 boys and 150 girls. All participants of the study came from the same school in Central Finland. Physical fitness was measured by means of physical fitness tests arranged at school, whereas physical activity was evaluated with a questionnaire including questions about the frequency, hours, intensity and type of exercise. Educational achievement was assessed on the basis of total school achievement including marks in all subjects. The findings show that both physical fitness and physical activity have a positive relationship with a pupil’s educational achievement. In boys these connections are weaker than in girls, and in both genders educational achievement was more closely linked to physical fitness than to physical activity. The strongest correlation (r=.473) was found between girls’ educational achievement and physical fitness . A division was made into individual and team sports. However, no gender based differences in educational achievement were found between them. The present study supports the findings yielded by previous studies. However, it must be re-membered that this cross-sectional study cannot say anything about causal connections be-tween different factors. Keywords: physical fitness, physical activity, educational achievement, upper level
first_indexed 2024-09-11T08:52:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllym\u00e4ki, Janne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-28T12:21:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-28T12:21:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1309751", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43026", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nMinkkinen, Lauri, Myllym\u00e4ki, Janne. 2014. Yl\u00e4koululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktii-visuuden ja koulumenestyksen v\u00e4liset yhteydet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 68 s., 1 liite.________________________________________\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 fyysisen kunnon ja fyysisen aktiivisuuden yhteyksi\u00e4 koulumenestykseen yl\u00e4asteik\u00e4isill\u00e4 (13\u201315-vuotiailla) tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tutkimuksessa oli mukana 255 oppilasta joista 105 oli poikia ja 150 tytt\u00f6j\u00e4. Kaikki tutkittavat oppilaat olivat samasta Keski-Suomen koulusta. \r\n\r\nFyysist\u00e4 kuntoa mitattiin koulussa j\u00e4rjestetyill\u00e4 kuntotesteill\u00e4. Fyysist\u00e4 aktiivisuutta selvitettiin puolestaan lomakkeella jossa kysyttiin liikkumisen useutta, tuntim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, intensiteetti\u00e4 ja liikuntalajia. Koulumenestys arvioitiin kokonaiskoulumenestyksen perusteella. T\u00e4h\u00e4n laskettiin mukaan kaikista aineista saadut arvosanat. \r\n\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 sek\u00e4 fyysisell\u00e4 kunnolla ja fyysisell\u00e4 aktiivisuudella on positiivinen yhteys oppilaan koulumenestykseen. Pojilla n\u00e4m\u00e4 yhteydet ovat heikommat kuin tyt\u00f6ill\u00e4, ja molemmilla sukupuolilla koulumenestys oli vahvemmin yhteydess\u00e4 fyysiseen kuntoon kuin fyysiseen aktiivisuuteen. Vahvin korrelaatio l\u00f6ytyi tytt\u00f6jen koulumenestyksen ja fyysisen kunnon v\u00e4lilt\u00e4 (r =.473). Liikuntalajit jaettiin yksil\u00f6- ja joukkuelajeihin. N\u00e4iden v\u00e4lill\u00e4 ei kui-tenkaan havaittu eroa koulumenestyksen suhteen kummallakaan sukupuolella. T\u00e4m\u00e4 tutkimus antaa tukea aiemmissa tutkimuksissa saaduille tuloksille. On kuitenkin huomattava ettei se voi poikkileikkaustutkimuksena kertoa tekij\u00f6iden v\u00e4lisist\u00e4 kausaalisista suhteista.\r\n\r\nAvainsanat: fyysinen kunto, fyysinen aktiivisuus, koulumenestys, yl\u00e4koulu", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\r\n\r\nMinkkinen, Lauri, Myllym\u00e4ki, Janne. 2014. Connections between Upper Level Pupils\u2019 Physi-cal Fitness, Physical Activity and Educational Achievement. Sports Pedagogy. Master\u2019s The-sis. Department of Sports Pedagogy, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, 68 pages, 1 appendix.\r\n \r\nThe purpose of the study was to explore connections of upper level girls\u00b4 and boys\u2019 (13-15 years of age) physical fitness and physical activity with their educational achievement. In-volved in the study were 255 pupils, of them 105 boys and 150 girls. All participants of the study came from the same school in Central Finland.\r\n\r\nPhysical fitness was measured by means of physical fitness tests arranged at school, whereas physical activity was evaluated with a questionnaire including questions about the frequency, hours, intensity and type of exercise. Educational achievement was assessed on the basis of total school achievement including marks in all subjects.\r\n\r\nThe findings show that both physical fitness and physical activity have a positive relationship with a pupil\u2019s educational achievement. In boys these connections are weaker than in girls, and in both genders educational achievement was more closely linked to physical fitness than to physical activity. The strongest correlation (r=.473) was found between girls\u2019 educational achievement and physical fitness . A division was made into individual and team sports. However, no gender based differences in educational achievement were found between them. The present study supports the findings yielded by previous studies. However, it must be re-membered that this cross-sectional study cannot say anything about causal connections be-tween different factors.\r\n\r\nKeywords: physical fitness, physical activity, educational achievement, upper level", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janne Myllym\u00e4ki (japemyll) on 2014-02-28 12:21:06.449421. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-28T12:21:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402281299.pdf: 559131 bytes, checksum: 401ea098cf95fae3eeb1ef611ea57851 (MD5)\r\nlicense.html: 5505 bytes, checksum: 7439b87c3876e45fe86a0f20c858ebf3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-28T12:21:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402281299.pdf: 559131 bytes, checksum: 401ea098cf95fae3eeb1ef611ea57851 (MD5)\r\nlicense.html: 5505 bytes, checksum: 7439b87c3876e45fe86a0f20c858ebf3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen kunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen v\u00e4liset yhteydet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402281299", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-28T12:21:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43026
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f1f32439-0590-43c5-8494-703f6496f882\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402281299.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Lauri Myllymäki, Janne Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet fyysinen kunto fyysinen aktiivisuus koulumenestys yläkoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret opintomenestys
title Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
title_full Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
title_fullStr Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
title_full_unstemmed Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
title_short Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
title_sort yläkoululaisten fyysisen kunnon fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
title_txtP Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
topic fyysinen kunto fyysinen aktiivisuus koulumenestys yläkoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 nuoret opintomenestys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus fyysinen kunto koulumenestys nuoret opintomenestys yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43026 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402281299
work_keys_str_mv AT minkkinenlauri yläkoululaistenfyysisenkunnonfyysisenaktiivisuudenjakoulumenestyksenvälisetyhteyd