Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus opettajien ja vanhempien näkökulma

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskoulun kuntouttavia tukitoimia lapselle, jolla on kielellinen erityisvaikeus sekä pedagogisen kuntoutuksen toteutumista koulussa. Tutkimukseen haluttiin opettajien ja vanhempien käsityksiä koulun osuudesta lapsen kokonaiskuntoutuksesta, koska he ovat as...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arikka, Milla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43025
_version_ 1828193116578906112
author Arikka, Milla
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arikka, Milla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arikka, Milla Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arikka, Milla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskoulun kuntouttavia tukitoimia lapselle, jolla on kielellinen erityisvaikeus sekä pedagogisen kuntoutuksen toteutumista koulussa. Tutkimukseen haluttiin opettajien ja vanhempien käsityksiä koulun osuudesta lapsen kokonaiskuntoutuksesta, koska he ovat asiantuntijoita kouluikäisen lapsen kuntoutuksessa. Tutkimusta varten haastateltiin kahden erityiskoulun opettajia ja vanhempia (n=7) koulun kuntouttavista tukitoimista ja lasten kuntoutukselle asetetuista tavoitteista. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja analysoitiin fenomenografisesti. Vanhempien ja opettajien käsitykset kuntoutuksesta ja koulun tukitoimista muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Opettajien ja vanhempien käsityksen mukaan koulu on suuressa osassa lasten kokonaiskuntoutuksessa. Kuntoutus on läpileikkaavana teemana koulun arjessa ja kuntoutusta tapahtuu huomaamatta. Kuntoutus on eri tahojen joustavaa yhteistyötä, jossa koulu toimii yhdistävänä tekijänä. Kuntoutuksen päätavoitteiksi asetettiin itsenäistyminen ja elämään kuntoutuminen. Kuntoutuksen tavoitteita suunnitellaan yhdessä, ja samojen päämäärien eteen työskennellään kotona ja koulussa. Lasten arkiympäristössä tapahtuvaa kuntoutusta kutsutaan pedagogiseksi kuntoutukseksi.Tutkimuksessa huomattiin lasten arkiympäristön eli koulun olevan merkityksellinen kuntoutumisen kannalta. Vanhemmat uskoivat, etteivät lapset pärjäisi tavallisessa kouluympäristössä eikä heidän kehityksensä olisi yhtä hyvää kuin erityiskoulussa. Opettajien käsitys lasten kehittymisestä ja koulun kuntouttavasta roolista oli yhtenevä vanhempien käsitysten kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Arikka, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-28T06:59:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-28T06:59:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1309646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43025", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityiskoulun kuntouttavia tukitoimia lapselle, jolla on kielellinen erityisvaikeus sek\u00e4 pedagogisen kuntoutuksen toteutumista koulussa. Tutkimukseen haluttiin opettajien ja vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 koulun osuudesta lapsen kokonaiskuntoutuksesta, koska he ovat asiantuntijoita kouluik\u00e4isen lapsen kuntoutuksessa.\r\n\r\nTutkimusta varten haastateltiin kahden erityiskoulun opettajia ja vanhempia (n=7) koulun kuntouttavista tukitoimista ja lasten kuntoutukselle asetetuista tavoitteista. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja analysoitiin fenomenografisesti. Vanhempien ja opettajien k\u00e4sitykset kuntoutuksesta ja koulun tukitoimista muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.\r\n\r\nOpettajien ja vanhempien k\u00e4sityksen mukaan koulu on suuressa osassa lasten kokonaiskuntoutuksessa. Kuntoutus on l\u00e4pileikkaavana teemana koulun arjessa ja kuntoutusta tapahtuu huomaamatta. Kuntoutus on eri tahojen joustavaa yhteisty\u00f6t\u00e4, jossa koulu toimii yhdist\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Kuntoutuksen p\u00e4\u00e4tavoitteiksi asetettiin itsen\u00e4istyminen ja el\u00e4m\u00e4\u00e4n kuntoutuminen. Kuntoutuksen tavoitteita suunnitellaan yhdess\u00e4, ja samojen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4rien eteen ty\u00f6skennell\u00e4\u00e4n kotona ja koulussa.\r\n\r\nLasten arkiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tapahtuvaa kuntoutusta kutsutaan pedagogiseksi kuntoutukseksi.Tutkimuksessa huomattiin lasten arkiymp\u00e4rist\u00f6n eli koulun olevan merkityksellinen kuntoutumisen kannalta. Vanhemmat uskoivat, etteiv\u00e4t lapset p\u00e4rj\u00e4isi tavallisessa kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 eik\u00e4 heid\u00e4n kehityksens\u00e4 olisi yht\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 kuin erityiskoulussa. Opettajien k\u00e4sitys lasten kehittymisest\u00e4 ja koulun kuntouttavasta roolista oli yhtenev\u00e4 vanhempien k\u00e4sitysten kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milla Arikka (micaarik) on 2014-02-28 06:59:17.941641. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-28T06:59:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402281298.pdf: 793804 bytes, checksum: cde8c33a92aedc541871360f60542b48 (MD5)\r\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: 6a8da56d08502a453c460f2e39845ff6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-28T06:59:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402281298.pdf: 793804 bytes, checksum: cde8c33a92aedc541871360f60542b48 (MD5)\r\nlicense.html: 4923 bytes, checksum: 6a8da56d08502a453c460f2e39845ff6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402281298", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-28T06:59:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntoutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityiskoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43025
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:16Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9ab9504-36b0-4563-b7dc-06c067860897\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402281298.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arikka, Milla Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma erityis Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 kielelliset häiriöt kuntoutus tukimuodot yhteistyö erityiskoulut erityispedagogiikka
title Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma
title_full Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma
title_fullStr Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma
title_full_unstemmed Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma
title_short Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus
title_sort kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus opettajien ja vanhempien näkökulma
title_sub opettajien ja vanhempien näkökulma
title_txtP Kielellisen erityisvaikeuden pedagoginen kuntoutus : opettajien ja vanhempien näkökulma
topic erityis Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 kielelliset häiriöt kuntoutus tukimuodot yhteistyö erityiskoulut erityispedagogiikka
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenografia Special Education erityis erityiskoulut erityispedagogiikka kielelliset häiriöt kuntoutus tukimuodot yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43025 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402281298
work_keys_str_mv AT arikkamilla kielellisenerityisvaikeudenpedagoginenkuntoutusopettajienjavanhempiennäkökulma