"I Sid you not", "Raanta Claus" and "Getz the last laf" punning wordplays in the news headlines of the National Hockey League's official website

Kieli ja kielen käyttö on monipuolinen ilmiö. Kielen avulla viestitään, kommunikoidaan ja jaetaan kokemuksia. Ihmisten käyttämä kieli kehittyy jatkuvasti mm. erilaisten teknologisten innovaatioiden synnyttämän tarpeen johdosta. Kieltä voi käyttää luovalla ja innovatiivisella tavalla, sillä ihminen p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltonen, Sami
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43022
Description
Summary:Kieli ja kielen käyttö on monipuolinen ilmiö. Kielen avulla viestitään, kommunikoidaan ja jaetaan kokemuksia. Ihmisten käyttämä kieli kehittyy jatkuvasti mm. erilaisten teknologisten innovaatioiden synnyttämän tarpeen johdosta. Kieltä voi käyttää luovalla ja innovatiivisella tavalla, sillä ihminen pääsee itse vaikuttamaan suoraan siihen, millaisena muut ihmiset hänen kielensä kokevat. Kielellä voi leikkiä, sanoja voi yhdistää aivan uusilla tavoilla ja odottamattomilla sanavalinnoilla voi yllättää. Myös media pyrkii käyttämään kieltä luovasti ja lukijoita houkutellen. Herkullisilla otsikoilla houkutellaan lukijoita ostamaan sanomalehtiä ja klikkaamaan uutisotsikoita Internetissä. Uutisotsikot ovat myös tämän tutkimuksen tutkimuskohteena. Jääkiekkoliiga NHL:n (National Hockey League) viralliset kotisivut ovat synnyttäneet Internetissä pienimuotoisen ilmiön kekseliäiden uutisotsikoidensa ansiosta. Sivuston uutisotsikoihin on tapana sisällyttää sanaleikkejä, jotka hyödyntävät erilaisia kielitieteellisiä tekniikoita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia eri tekniikoita sivustolla julkaistujen uutisotsikoiden ja niihin tehtyjen sanaleikkien luomisessa on käytetty. Teoriapohjana käytettiin aiempia tutkimuksia median luovasta kielen käytöstä, ja erityisesti Isossa-Britanniassa tehtyä tutkimusta, jossa tutkittiin jalkapallon EM-kilpailujen aikana julkaistuja sanaleikkejä sisältäviä uutisotsikoita. Tästä tutkimuksesta saatiin seitsemän eri tekniikkaa, joilla media voi kiinnittää lukijoidensa huomion uutisotsikoiden ulkoasuun. Tutkimusta varten kerättiin aineistoa syksyn 2013 aikana vierailemalla päivittäin NHL:n kotisivuilla, ja poimimalla talteen kaikki sellaiset uutisotsikot, joihin oli sisällytetty jonkinlainen sanaleikki. Kaiken kaikkiaan aineistoon tuli yhteensä 80 uutisotsikkoa. Nämä otsikot jaoteltiin aiemmasta tutkimuksesta poimittuihin seitsemään eri kategoriaan sen mukaan, miten sanaleikki oli otsikkoon sisällytetty. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kaksi kategoriaa oli ylivoimaisesti eniten käytetty sanaleikkejä sisältävien otsikoiden luomisessa: alluusio ja homonymit kattoivat yhteensä lähes 90% koko aineiston otsikoista. Alluusiota hyödyntäneiden otsikoiden määrä oli lähes kaksinkertainen homonymisiin otsikoihin verrattuna. Pelaajien ja joukkueiden nimet sekä populaarikulttuuri olivat suosituimpia kohteita mihin alluusiota hyödyntävissä otsikoissa viitattiin. Homonymiset otsikot puolestaan olivat kaikki yhtä lukuunottamatta luotu pelaajien nimistä. Kaiken kaikkiaan tuloksista kävi ilmi paitsi uutisotsikoiden kirjoittajien luovuus ja mielikuvituksellisuus, myös se, että sivusto on suunnattu jääkiekkoa tarkasti seuraaville faneille. Monet sivustolla julkaistut otsikot saattavat vaikuttaa todella vaikeilta ymmärtää ilman vankkaa tietoutta pelaajista, joukkueista ja jääkiekosta yleensä. Täten voidaan todeta, että sivusto on tarkoin suunniteltu tietylle kohderyhmälle, joka seuraa jääkiekkoa tarkasti.