"Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu oppiaineista, jotka ovat aikanaan muodostuneet akateemisen tieteenalajaottelun perus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marjanen, Joonas
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43021
_version_ 1826225744957669376
author Marjanen, Joonas
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marjanen, Joonas Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marjanen, Joonas Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marjanen, Joonas
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu oppiaineista, jotka ovat aikanaan muodostuneet akateemisen tieteenalajaottelun perusteella. Maailma ei kuitenkaan rakennu oppiainejaon mukaisesti, vaan erilaisten ilmiöiden, asioiden ja tapahtumien ympärille. Integroinnilla pyritään eheyttämään tieteenalajaottelun pirstomaa tietojen ja taitojen kenttää. Oppiainerajat ylittävä opetus on yksi integroinnin muodoista. Määrittelin tutkimuksessani integroinnin käsitettä laajasti kirjallisuuden avulla. Lisäksi tein katsauksen kaikkiin peruskoulu-uudistuksen jälkeisiin opetussuunnitelmiin integroinnin näkökulmasta. Tarkastelin integrointia ja oppiainerajat ylittävää opetusta peruskoulussa erityisesti musiikin oppiaineen näkökulmasta. Käytännön kouluelämässä musiikin oppiainetta on mahdollista yhdistää lukuisiin eri aineisiin. Suunnittelin kahden oppitunnin mittaisen opetuskokeilun, jonka tarkoitus oli ohjata oppilas oivaltamaan nuottien ja murtolukujen välinen yhteys. Toteutin opetuskokeilun helmikuussa 2013 erään keskisuomalaisen alakoulun kolmannella luokalla. Keräsin tutkimusaineiston opetustuntien jälkeen teettämäni kirjallisen lopputestin ja -kyselyn avulla. Tutkimuksessani pyrittiin selvittämään, kuinka kolmasluokkalaiset hahmottavat musiikin ja matematiikan yhteyden nuoteissa. Saadun aineiston perusteella kolmasluokkalaiset oivalsivat nuottien ja murtolukujen yhteyden hyvin. Monet kertoivat oppineensa uusia asioita, kuten nuottien nimet, tai sen, että nuotteja voi ajatella myös murtolukuina. Pyrin selvittämään myös, miten oppilaat kokivat musiikin ja matematiikan oppisisältöjen yhdistämisen. Vastaajajoukon pienen koon (n=20) vuoksi yksittäiset vastaukset saivat huomattavan suuren painoarvon, enkä tehnyt aineiston perusteella pitkälle meneviä päätelmiä opetuskokeilun mielekkyydestä. Oppilaan mielipide integroitujen opetuskokonaisuuksien kokijan näkökulmasta tuo esiin ensiarvoisen tärkeää tietoa siitä, mitä asioita ja oppisisältöjä on mielekästä yhdistää toisiinsa. Olen vankasti sitä mieltä, että integrointia ja oppiainerajat ylittävää opetusta on syytä tutkia lisää. Musiikin mahdollisuudet oppiaineintegraatiossa ovat loputtoman monipuoliset.
first_indexed 2024-09-11T08:52:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Marjanen, Joonas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-26T20:00:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-26T20:00:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1309531", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43021", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun teht\u00e4v\u00e4 on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu oppiaineista, jotka ovat aikanaan muodostuneet akateemisen tieteenalajaottelun perusteella. Maailma ei kuitenkaan rakennu oppiainejaon mukaisesti, vaan erilaisten ilmi\u00f6iden, asioiden ja tapahtumien ymp\u00e4rille.\r\n\r\nIntegroinnilla pyrit\u00e4\u00e4n eheytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tieteenalajaottelun pirstomaa tietojen ja taitojen kentt\u00e4\u00e4. Oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4 opetus on yksi integroinnin muodoista. M\u00e4\u00e4rittelin tutkimuksessani integroinnin k\u00e4sitett\u00e4 laajasti kirjallisuuden avulla. Lis\u00e4ksi tein katsauksen kaikkiin peruskoulu-uudistuksen j\u00e4lkeisiin opetussuunnitelmiin integroinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tarkastelin integrointia ja oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta peruskoulussa erityisesti musiikin oppiaineen n\u00e4k\u00f6kulmasta. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kouluel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 musiikin oppiainetta on mahdollista yhdist\u00e4\u00e4 lukuisiin eri aineisiin.\r\n\r\nSuunnittelin kahden oppitunnin mittaisen opetuskokeilun, jonka tarkoitus oli ohjata oppilas oivaltamaan nuottien ja murtolukujen v\u00e4linen yhteys. Toteutin opetuskokeilun helmikuussa 2013 er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen alakoulun kolmannella luokalla. Ker\u00e4sin tutkimusaineiston opetustuntien j\u00e4lkeen teett\u00e4m\u00e4ni kirjallisen lopputestin ja -kyselyn avulla. \r\n \r\nTutkimuksessani pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, kuinka kolmasluokkalaiset hahmottavat musiikin ja matematiikan yhteyden nuoteissa. Saadun aineiston perusteella kolmasluokkalaiset oivalsivat nuottien ja murtolukujen yhteyden hyvin. Monet kertoivat oppineensa uusia asioita, kuten nuottien nimet, tai sen, ett\u00e4 nuotteja voi ajatella my\u00f6s murtolukuina. Pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s, miten oppilaat kokivat musiikin ja matematiikan oppisis\u00e4lt\u00f6jen yhdist\u00e4misen. Vastaajajoukon pienen koon (n=20) vuoksi yksitt\u00e4iset vastaukset saivat huomattavan suuren painoarvon, enk\u00e4 tehnyt aineiston perusteella pitk\u00e4lle menevi\u00e4 p\u00e4\u00e4telmi\u00e4 opetuskokeilun mielekkyydest\u00e4. \r\n \r\nOppilaan mielipide integroitujen opetuskokonaisuuksien kokijan n\u00e4k\u00f6kulmasta tuo esiin ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, mit\u00e4 asioita ja oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 on mielek\u00e4st\u00e4 yhdist\u00e4\u00e4 toisiinsa. Olen vankasti sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 integrointia ja oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta on syyt\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4. Musiikin mahdollisuudet oppiaineintegraatiossa ovat loputtoman monipuoliset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joonas Marjanen (joalmarj) on 2014-02-26 20:00:44.737938. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-26T20:00:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402261290.pdf: 456785 bytes, checksum: 3b301602e9b3cbb2ecc124a5f3c3884e (MD5)\r\nlicense.html: 4954 bytes, checksum: a39e3473662326c1955c0f72f363c4dc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-26T20:00:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402261290.pdf: 456785 bytes, checksum: 3b301602e9b3cbb2ecc124a5f3c3884e (MD5)\r\nlicense.html: 4954 bytes, checksum: a39e3473662326c1955c0f72f363c4dc (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (50 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integrointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4 opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ope, miks me lauletaan, vaikka meill\u00e4 on matikan tunti?\" : musiikin ja matematiikan oppisis\u00e4lt\u00f6jen integrointi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Musiikin ja matematiikan oppisis\u00e4lt\u00f6jen integrointi", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402261290", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-26T20:00:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetuskokeilut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integrointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43021
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b446662-51f4-4c4d-95b2-e20a1a6ea44a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402261290.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marjanen, Joonas "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi musiikkikasvatus matematiikka opetuskokeilu integrointi oppiainerajat ylittävä opetus opetussuunnitelma Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki opetuskokeilut opetussuunnitelmat
title "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
title_alt Musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
title_full "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
title_fullStr "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
title_full_unstemmed "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
title_short "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?"
title_sort ope miks me lauletaan vaikka meillä on matikan tunti musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
title_sub musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
title_txtP "Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
topic musiikkikasvatus matematiikka opetuskokeilu integrointi oppiainerajat ylittävä opetus opetussuunnitelma Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikki opetuskokeilut opetussuunnitelmat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus integrointi matematiikka musiikki musiikkikasvatus opetuskokeilu opetuskokeilut opetussuunnitelma opetussuunnitelmat oppiainerajat ylittävä opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43021 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402261290
work_keys_str_mv AT marjanenjoonas opemiksmelauletaanvaikkameilläonmatikantuntimusiikinjamatematiikanoppisisältöjeni