Innovatiivisuus organisaatiossa yksilön innovatiivisuuden ja sisäisen yrittäjyyden näkökulma

Yritys voi menestyä jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa kehittämällä sisäistä yrittäjyyttä ja yhtä sen ulottuvuutta, innovatiivisuutta. Etenkin innovatiivisuuteen kohdistuu yhä enemmän positiivisia odotuksia organisaatiossa, sillä mikään yritys ei pitkällä tähtäimellä menesty ilman innovatiiv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuohenmaa, Suvi
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43012
Kuvaus
Yhteenveto:Yritys voi menestyä jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa kehittämällä sisäistä yrittäjyyttä ja yhtä sen ulottuvuutta, innovatiivisuutta. Etenkin innovatiivisuuteen kohdistuu yhä enemmän positiivisia odotuksia organisaatiossa, sillä mikään yritys ei pitkällä tähtäimellä menesty ilman innovatiivisuutta. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin persoonallisuuden innovatiivisuuspiirteitä ja niiden vaikutusta innovatiivisuuden ilmenemiseen kohdeyrityksessä. Teoreettinen viitekehys muodostui yrittäjyyden prosessimallin ympärille, keskittyen teemoista erityisesti sisäiseen yrittäjyyteen ja innovatiivisuuteen. Kyseessä oli organisaatiotutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, miten työntekijän persoonan innovatiivisuuspiirteet vaikuttavat innovatiivisuuden kokemiseen. Lisäksi tutkittiin, kuinka kohdeyrityksen työntekijät kokevat innovatiivisuuden. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä tekijät estävät tai kannustavat innovatiivisuuteen ja miten sitä voidaan kohdeorganisaatiossa edistää. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin survey-kyselynä monikansallisen teknologiayhtiön Tampereen toimipisteessä, jossa työskentelee noin 200 työntekijää mobiililaitteiden tuotekehityksen parissa. Tutkimusaineisto analysoitiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen. Tutkimus osoitti, että mitä innovatiivisempi henkilö persoonallisuudenpiirteiltään on, sitä enemmän hän myös arvostaa innovatiivisuutta ja kokee työskentelevänsä innovatiivisessa työympäristössä. Lisäksi persoonallisuudenpiirteiltään innovatiivisimmat henkilöt tuottavat työssään enemmän uusia ideoita verrattuna vähemmän innovatiivisiin henkilöihin. Toisaalta kaikkein innovatiivisimmat henkilöt kokevat, etteivät pääse hyödyntämään työssään omaa innovatiivisuuttaan niin hyvin kuin piirteiltään vähemmän innovatiiviset henkilöt. Tärkeä havainto oli myös se, että persoonallisuudeltaan innovatiivisimmat henkilöt myös tiedostavat itse olevansa innovatiivisia persoonallisuuspiirteiltään eli tunnistavat piirteen itsessään. Myös iällä, sukupuolella ja koulutustaustalla havaittiin olevan vaikutusta innovatiivisuuden kokemiseen tai ilmenemiseen. Koska kyseessä oli organisaatiotutkimus, tulosten perusteella laadittiin myös konkreettinen toimenpide-ehdotus innovatiivisuuden edistämiseksi kohdeyrityksessä. An organization can succeed in changing market conditions by developing intrapreneurship and one of its dimensions, innovativeness. There are high expectations especially towards innovativeness as no company can succeed in the long run without being innovative. This study analyzed the personality traits of innovativeness and the effect of those on the innovativeness and its manifestation in a case study. The theoretical framework was formed around the process model of entrepreneurship, concentrating especially on intrapreneurship and innovativeness. This was an organization study for which the aim was to investigate how the employees´personality traits affect innovativeness. Also, the study found out how the employees of the case company conceived innovativeness. One of the goals was also to investigate what are the biggest obstacles and motivators of innovativeness and how it can be developed in a corporate environment. The empirical part of the study was done as a survey at the Tampere site of a multinational technology corporation. There are approximately 200 employees in the Tampere site working on the research and development of mobile devices. The data was analyzed using quantitative methods. The study showed the more innovative a person is based on his or her personality traits, the more he or she appreciates innovativeness and the higher the chance that he or she feels to be working in an innovative work environment. Also, the persons having higher innovation potential based on their personality traits produce more new ideas in their work compared to the less innovative persons. However, the most innovative individuals feel that they can´t use their own innovativeness at work as much as the less innovative individuals. An important observation was also that the most innovative persons knew that they were innovative which means that they recognized having that personality trait. Also, age, gender and educational background had an effect on the experience or manifestation of innovativeness. Because this was an organization study, an action plan was created based on the results in order to develop innovativeness in the case company.