Rankka matka maisteriksi yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yliopiston esteettömyyttä psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle. Tarkoituksena oli hahmottaa miten opiskelun ja jaksamisen esteet muotoutuvat yliopisto-opintojen aikana, sekä voitaisiinko yliopistossa jatkossa tehdä jotain enemmän tai toisin näiden opiskelijoiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Louhelainen, Marja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43000
_version_ 1826225744589619200
author Louhelainen, Marja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Louhelainen, Marja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Louhelainen, Marja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Louhelainen, Marja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yliopiston esteettömyyttä psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle. Tarkoituksena oli hahmottaa miten opiskelun ja jaksamisen esteet muotoutuvat yliopisto-opintojen aikana, sekä voitaisiinko yliopistossa jatkossa tehdä jotain enemmän tai toisin näiden opiskelijoiden esteettömän opintopolun takaamiseksi. Tutkimuksessa analysoitiin laadullisesti masennus-, uupumus- ja ahdistusoireiden kanssa kamppailleiden yliopisto-opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tarinat opiskelijoiden opintopoluista kerättiin kahdeksan rajatun narratiivisen opiskelijahaastattelun ja yhden kirjoitelman avulla. Tarinoiden tarkastelun näkökulmaksi valittiin oppimisympäristön ja vaikeuksissa painivan opiskelijan vuorovaikutus. Tämä rajaus perustuu siihen, että myös psyykkisen jaksamisen vaikeudet ymmärretään tutkimuksessa vuorovaikutteiseksi kokonaisuudeksi Zubinin ja Springin haavoittuvuus-stressi mallia (1977) mukaellen. Tarinat analysoitiin teoriaan tukeutuvan sisällönanalyysin avulla, löydöksiä jäsenneltiin Kuntun opiskelukykymallin (2005), sekä Tinton opintojen keskeyttämistä selittävän prosessimallin (Tinto 1975; Kalima 2011) kautta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että opiskelijan jaksamiseen yliopiston opintopolulla vaikuttavat toisaalta yksilölliset voimavaratekijät, kuten elämäntilanne, persoonalliset tavat suhtautua asioihin ja itseen, sekä opiskelutaitojen puutteet. Toisaalta merkityksellisiä olivat oppimisympäristön ominaisuudet, kuten ilmapiiri, käytänteet, asenteet, sekä tukipalvelut ja opetustoiminnan laatu. Tutkimuksessa päädyttiin esittämään, että esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle on oppimisympäristön stressin pitämistä kohtuullisena ja hallittavana. Opiskelijan selviytymistä voidaan tukea – ja sitä tulee tukea - luomalla selkeitä, johdonmukaisia, pysyviä ja oikeudenmukaisiksi koettuja toimintamalleja ja arjen opetuskäytänteitä. Esteettömyys on myös asiallista, empaattista ja maalaisjärkistä opiskelijoiden kohtaamista, sekä uskallusta yksilölliseen, mutta harkittuun joustamiseen. Toisena puolena selviytymisen tukemisessa on opiskelijan puskurivyöhykkeen vahvistaminen, eli opiskelijoiden stressinhallintakeinoja kartuttava toiminta. Tämä voi olla esimerkiksi opiskelijoiden vertaiskulttuurin tukemista tai soveltuvien opiskelutekniikoiden opettamista. Opiskelijan ohjauksen tulee olla kaikkien yhteinen asia ja opiskelijan omaa hallinnan tunnetta tulee tukea luomalla selkeitä reittejä tarjolla oleviin ja tarpeenmukaisiin ohjauspalveluihin.
first_indexed 2023-03-22T10:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Louhelainen, Marja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-22T08:37:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-22T08:37:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1309171", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin yliopiston esteett\u00f6myytt\u00e4 psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle. Tarkoituksena oli hahmottaa miten opiskelun ja jaksamisen esteet muotoutuvat yliopisto-opintojen aikana, sek\u00e4 voitaisiinko yliopistossa jatkossa tehd\u00e4 jotain enemm\u00e4n tai toisin n\u00e4iden opiskelijoiden esteett\u00f6m\u00e4n opintopolun takaamiseksi. \r\nTutkimuksessa analysoitiin laadullisesti masennus-, uupumus- ja ahdistusoireiden kanssa kamppailleiden yliopisto-opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Tarinat opiskelijoiden opintopoluista ker\u00e4ttiin kahdeksan rajatun narratiivisen opiskelijahaastattelun ja yhden kirjoitelman avulla. Tarinoiden tarkastelun n\u00e4k\u00f6kulmaksi valittiin oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ja vaikeuksissa painivan opiskelijan vuorovaikutus. T\u00e4m\u00e4 rajaus perustuu siihen, ett\u00e4 my\u00f6s psyykkisen jaksamisen vaikeudet ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n tutkimuksessa vuorovaikutteiseksi kokonaisuudeksi Zubinin ja Springin haavoittuvuus-stressi mallia (1977) mukaellen. Tarinat analysoitiin teoriaan tukeutuvan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, l\u00f6yd\u00f6ksi\u00e4 j\u00e4senneltiin Kuntun opiskelukykymallin (2005), sek\u00e4 Tinton opintojen keskeytt\u00e4mist\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4n prosessimallin (Tinto 1975; Kalima 2011) kautta.\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijan jaksamiseen yliopiston opintopolulla vaikuttavat toisaalta yksil\u00f6lliset voimavaratekij\u00e4t, kuten el\u00e4m\u00e4ntilanne, persoonalliset tavat suhtautua asioihin ja itseen, sek\u00e4 opiskelutaitojen puutteet. Toisaalta merkityksellisi\u00e4 olivat oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ominaisuudet, kuten ilmapiiri, k\u00e4yt\u00e4nteet, asenteet, sek\u00e4 tukipalvelut ja opetustoiminnan laatu. \r\nTutkimuksessa p\u00e4\u00e4dyttiin esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 esteett\u00f6myys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle on oppimisymp\u00e4rist\u00f6n stressin pit\u00e4mist\u00e4 kohtuullisena ja hallittavana. Opiskelijan selviytymist\u00e4 voidaan tukea \u2013 ja sit\u00e4 tulee tukea - luomalla selkeit\u00e4, johdonmukaisia, pysyvi\u00e4 ja oikeudenmukaisiksi koettuja toimintamalleja ja arjen opetusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Esteett\u00f6myys on my\u00f6s asiallista, empaattista ja maalaisj\u00e4rkist\u00e4 opiskelijoiden kohtaamista, sek\u00e4 uskallusta yksil\u00f6lliseen, mutta harkittuun joustamiseen. Toisena puolena selviytymisen tukemisessa on opiskelijan puskurivy\u00f6hykkeen vahvistaminen, eli opiskelijoiden stressinhallintakeinoja kartuttava toiminta. T\u00e4m\u00e4 voi olla esimerkiksi opiskelijoiden vertaiskulttuurin tukemista tai soveltuvien opiskelutekniikoiden opettamista. Opiskelijan ohjauksen tulee olla kaikkien yhteinen asia ja opiskelijan omaa hallinnan tunnetta tulee tukea luomalla selkeit\u00e4 reittej\u00e4 tarjolla oleviin ja tarpeenmukaisiin ohjauspalveluihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marja Louhelainen (mahelouh) on 2014-02-22 08:37:09.789448. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-22T08:37:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402221270.pdf: 732890 bytes, checksum: 1a946e33eaa7303f1d7a7ee2abf9d646 (MD5)\r\nlicense.html: 4935 bytes, checksum: 83e08a8d22e0ff219a1c68fe7e904238 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-22T08:37:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402221270.pdf: 732890 bytes, checksum: 1a946e33eaa7303f1d7a7ee2abf9d646 (MD5)\r\nlicense.html: 4935 bytes, checksum: 83e08a8d22e0ff219a1c68fe7e904238 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Esteett\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelukyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkisen jaksamisen vaikeudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteett\u00f6myys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yliopiston esteett\u00f6myys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402221270", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-22T08:37:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esteett\u00f6myys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelukyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_43000
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/68e84ec5-ebc9-4168-a086-a5e114edb2a9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402221270.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Louhelainen, Marja Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle Esteettömyys korkeakouluopiskelu oppimisympäristö opiskelukyky psyykkisen jaksamisen vaikeudet inkluusio Erityispedagogiikka Special Education 101 esteettömyys jaksaminen
title Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
title_alt Yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
title_full Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
title_fullStr Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
title_full_unstemmed Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
title_short Rankka matka maisteriksi
title_sort rankka matka maisteriksi yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
title_sub yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
title_txtP Rankka matka maisteriksi : yliopiston esteettömyys psyykkisesti oireilevalle opiskelijalle
topic Esteettömyys korkeakouluopiskelu oppimisympäristö opiskelukyky psyykkisen jaksamisen vaikeudet inkluusio Erityispedagogiikka Special Education 101 esteettömyys jaksaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Esteettömyys Special Education esteettömyys inkluusio jaksaminen korkeakouluopiskelu opiskelukyky oppimisympäristö psyykkisen jaksamisen vaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43000 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402221270
work_keys_str_mv AT louhelainenmarja rankkamatkamaisteriksiyliopistonesteettömyyspsyykkisestioireilevalleopiskelijal