Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA

Suomalaisen teleoperaattorin DNA:n mainoskampanja nimeltä DNA Verkkopakolaiset koostuu mainoksista, joissa ranskalainen perhe matkustaa Suomeen paremman tietoliikenneverkon perässä. Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää, millaisia ranskalaisiin kohdistuvia stereotypioita näissä mainoksissa esiintyy...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Boren, Kaisa
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fra
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42997
_version_ 1833317380653056001
author Boren, Kaisa
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Boren, Kaisa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Boren, Kaisa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Boren, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisen teleoperaattorin DNA:n mainoskampanja nimeltä DNA Verkkopakolaiset koostuu mainoksista, joissa ranskalainen perhe matkustaa Suomeen paremman tietoliikenneverkon perässä. Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää, millaisia ranskalaisiin kohdistuvia stereotypioita näissä mainoksissa esiintyy, missä määrin ne vastaavat todellisuutta ja millaisen kuvan Ranskasta ne välittävät suomalaisille. Ensin työssä määritellään stereotypia käsitettä, minkä jälkeen pohditaan, millaisia stereotypioita Ranskasta oletetaan jo olevan. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin mainoksiin ja eritellään niissä havaittuja stereotypioita luokitellen ne neljään eri kategoriaan: ulkonäköön ja vaatetukseen, käyttäytymiseen, ruokakulttuuriin ja liikenteeseen. Stereotypioiden havainnoinnissa ja niiden todenmukaisuuden määrittelyssä hyödynnetään sekä kattavaa matkaopaskirjaa että ranskalaiseen kulttuuriin ja tapoihin keskittyviä teoksia. Kyseenalaistamalla hyvinkin selkeitä stereotypioita päädytään lopulta siihen tulokseen, että monet niistä ovat perusteltavissa eivätkä kaikki ole suinkaan täysin keksittyjä. Työn lopussa esitellään mainoksissa havaitut stereotypiat, jotka näyttäisivät olevan jossain määrin totuudenmukaisia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Boren, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-21T08:27:12Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-21T08:27:12Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42997", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisen teleoperaattorin DNA:n mainoskampanja nimelt\u00e4 DNA Verkkopakolaiset koostuu mainoksista, joissa ranskalainen perhe matkustaa Suomeen paremman tietoliikenneverkon per\u00e4ss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia ranskalaisiin kohdistuvia stereotypioita n\u00e4iss\u00e4 mainoksissa esiintyy, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ne vastaavat todellisuutta ja millaisen kuvan Ranskasta ne v\u00e4litt\u00e4v\u00e4t suomalaisille. \nEnsin ty\u00f6ss\u00e4 m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n stereotypia k\u00e4sitett\u00e4, mink\u00e4 j\u00e4lkeen pohditaan, millaisia stereotypioita Ranskasta oletetaan jo olevan. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen perehdyt\u00e4\u00e4n tarkemmin mainoksiin ja eritell\u00e4\u00e4n niiss\u00e4 havaittuja stereotypioita luokitellen ne nelj\u00e4\u00e4n eri kategoriaan: ulkon\u00e4k\u00f6\u00f6n ja vaatetukseen, k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, ruokakulttuuriin ja liikenteeseen. Stereotypioiden havainnoinnissa ja niiden todenmukaisuuden m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n sek\u00e4 kattavaa matkaopaskirjaa ett\u00e4 ranskalaiseen kulttuuriin ja tapoihin keskittyvi\u00e4 teoksia. Kyseenalaistamalla hyvinkin selkeit\u00e4 stereotypioita p\u00e4\u00e4dyt\u00e4\u00e4n lopulta siihen tulokseen, ett\u00e4 monet niist\u00e4 ovat perusteltavissa eiv\u00e4tk\u00e4 kaikki ole suinkaan t\u00e4ysin keksittyj\u00e4. Ty\u00f6n lopussa esitell\u00e4\u00e4n mainoksissa havaitut stereotypiat, jotka n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t olevan jossain m\u00e4\u00e4rin totuudenmukaisia.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Boren (kahebor) on 2014-02-21 08:27:11.510908. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-21T08:27:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402211267.pdf: 757261 bytes, checksum: d1b1f770f46c003887bcf00608864784 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: 9c312962fee1ae52d3e03f3beb6cabd8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-21T08:27:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402211267.pdf: 757261 bytes, checksum: d1b1f770f46c003887bcf00608864784 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: 9c312962fee1ae52d3e03f3beb6cabd8 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": "", "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stereotypiat", "language": "", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ranskalaisuus", "language": "", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mainonta", "language": "", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Les st\u00e9r\u00e9otypes sur la France dans les publicit\u00e9s de l\u2019op\u00e9rateur DNA", "language": "", "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402211267", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "dcmitype"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "ontasot"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "ontasot"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance philology", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-21T08:27:12Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "updated"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_42997
language fra
last_indexed 2025-05-20T21:05:45Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/164725c5-403f-487e-9b83-5a2ec5767d50\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402211267.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Boren, Kaisa Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA stereotypiat tapakulttuuri ranskalaisuus mainonta Romance philology Romaaninen filologia
title Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA
title_full Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA
title_fullStr Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA
title_full_unstemmed Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA
title_short Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA
title_sort les stéréotypes sur la france dans les publicités de l opérateur dna
title_txtP Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA
topic stereotypiat tapakulttuuri ranskalaisuus mainonta Romance philology Romaaninen filologia
topic_facet Romaaninen filologia Romance philology mainonta ranskalaisuus stereotypiat tapakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42997 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402211267
work_keys_str_mv AT borenkaisa lesstereotypessurlafrancedanslespublicitesdeloperateurdna