Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA

Suomalaisen teleoperaattorin DNA:n mainoskampanja nimeltä DNA Verkkopakolaiset koostuu mainoksista, joissa ranskalainen perhe matkustaa Suomeen paremman tietoliikenneverkon perässä. Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää, millaisia ranskalaisiin kohdistuvia stereotypioita näissä mainoksissa esiintyy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Boren, Kaisa
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42997
Description
Summary:Suomalaisen teleoperaattorin DNA:n mainoskampanja nimeltä DNA Verkkopakolaiset koostuu mainoksista, joissa ranskalainen perhe matkustaa Suomeen paremman tietoliikenneverkon perässä. Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää, millaisia ranskalaisiin kohdistuvia stereotypioita näissä mainoksissa esiintyy, missä määrin ne vastaavat todellisuutta ja millaisen kuvan Ranskasta ne välittävät suomalaisille. Ensin työssä määritellään stereotypia käsitettä, minkä jälkeen pohditaan, millaisia stereotypioita Ranskasta oletetaan jo olevan. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin mainoksiin ja eritellään niissä havaittuja stereotypioita luokitellen ne neljään eri kategoriaan: ulkonäköön ja vaatetukseen, käyttäytymiseen, ruokakulttuuriin ja liikenteeseen. Stereotypioiden havainnoinnissa ja niiden todenmukaisuuden määrittelyssä hyödynnetään sekä kattavaa matkaopaskirjaa että ranskalaiseen kulttuuriin ja tapoihin keskittyviä teoksia. Kyseenalaistamalla hyvinkin selkeitä stereotypioita päädytään lopulta siihen tulokseen, että monet niistä ovat perusteltavissa eivätkä kaikki ole suinkaan täysin keksittyjä. Työn lopussa esitellään mainoksissa havaitut stereotypiat, jotka näyttäisivät olevan jossain määrin totuudenmukaisia.