Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli

Videopeleissä oleva äänimaailma on tärkeä osa pelikokemusta. Äänet voivat voimistaa pelaajan kokemaa syventymistä peliin ja myös antaa pelaajalle tärkeää pelitietoa. Tässä tutkimuksessa luokitellaan kirjallisuuskatsauksella peleissä esiintyvät äänet luokkiin. Esimerkkipelinä olevaa Dota 2:ta käytetä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Raatikainen, Peter
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42992
_version_ 1826225811419561984
author Raatikainen, Peter
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Raatikainen, Peter Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Raatikainen, Peter Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Raatikainen, Peter
datasource_str_mv jyx
description Videopeleissä oleva äänimaailma on tärkeä osa pelikokemusta. Äänet voivat voimistaa pelaajan kokemaa syventymistä peliin ja myös antaa pelaajalle tärkeää pelitietoa. Tässä tutkimuksessa luokitellaan kirjallisuuskatsauksella peleissä esiintyvät äänet luokkiin. Esimerkkipelinä olevaa Dota 2:ta käytetään luokkien havainnollistamiseen. Tuloksina saadaan luokittelut peliäänille sekä näiden luokkien tehokkaan käyttöön liittyvää tietoa tiedon välittämisessä. Dota 2:n äänten käyttöä havainnollistetaan myös Roquen ja Alvesin mallilla. Tässä mallissa kuvataan yleisiä ongelmatilanteita pelitiedon välittämisessä ja esitetään ratkaisut esimerkkien avulla. Käyttämällä tätä mallia voidaan auttaa olennaisen tiedon levittämiseen peliäänisuunnittelijoiden keskuuteen. The soundscape of video games is a major part of the play-experience. Sounds can empower the effect of immersion the player feels and they can also give important information to the player. In this research the different sounds in games are divided into categories. The game Dota 2 is used to demonstrate the differencies of the classes. As a result we are given the classes of sounds and also the usage of these classes to efficiently transmit information to the player. To demonstrate the effective use of sounds in Dota 2 a design pattern by Roque and Alves is used. The design pattern describes potential problems in delivering information to the player and gives examples on how the problems can be solved. This may help game audio designers receive relevant information on building a informative soundscape for games.
first_indexed 2014-02-20T21:07:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Raatikainen, Peter", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-20T14:56:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-20T14:56:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42992", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Videopeleiss\u00e4 oleva \u00e4\u00e4nimaailma on t\u00e4rke\u00e4 osa pelikokemusta. \u00c4\u00e4net voivat voimistaa pelaajan kokemaa syventymist\u00e4 peliin ja my\u00f6s antaa pelaajalle t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pelitietoa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa luokitellaan kirjallisuuskatsauksella peleiss\u00e4 esiintyv\u00e4t \u00e4\u00e4net luokkiin. Esimerkkipelin\u00e4 olevaa Dota 2:ta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n luokkien havainnollistamiseen. Tuloksina saadaan luokittelut peli\u00e4\u00e4nille sek\u00e4 n\u00e4iden luokkien tehokkaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4\u00e4 tietoa tiedon v\u00e4litt\u00e4misess\u00e4. Dota 2:n \u00e4\u00e4nten k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 havainnollistetaan my\u00f6s Roquen ja Alvesin mallilla. T\u00e4ss\u00e4 mallissa kuvataan yleisi\u00e4 ongelmatilanteita pelitiedon v\u00e4litt\u00e4misess\u00e4 ja esitet\u00e4\u00e4n ratkaisut esimerkkien avulla. K\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 t\u00e4t\u00e4 mallia voidaan auttaa olennaisen tiedon levitt\u00e4miseen peli\u00e4\u00e4nisuunnittelijoiden keskuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The soundscape of video games is a major part of the play-experience. Sounds can empower the effect of immersion the player feels and they can also give important information to the player. In this research the different sounds in games are divided into categories. The game Dota 2 is used to demonstrate the differencies of the classes. As a result we are given the classes of sounds and also the usage of these classes to efficiently transmit information to the player. To demonstrate the effective use of sounds in Dota 2 a design pattern by Roque and Alves is used. The design pattern describes potential problems in delivering information to the player and gives examples on how the problems can be solved. This may help game audio designers receive relevant information on building a informative soundscape for games.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Peter Raatikainen (pelaalra) on 2014-02-20 14:56:10.952926. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-20T14:56:11Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402201265.pdf: 1096593 bytes, checksum: ce852c468a7525c16cbaee556e4e5b7f (MD5)\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: b2c59d5e15899da9873290a5e3574704 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-20T14:56:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402201265.pdf: 1096593 bytes, checksum: ce852c468a7525c16cbaee556e4e5b7f (MD5)\nlicense.html: 5026 bytes, checksum: b2c59d5e15899da9873290a5e3574704 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dota 2", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4ni", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Videopeli\u00e4\u00e4nten k\u00e4ytt\u00f6 pelitiedon v\u00e4litt\u00e4miseen \u2013 esimerkkin\u00e4 Dota 2 -peli", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402201265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-20T14:56:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42992
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:13Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa174186-5187-4aa5-96c3-639439da4a38\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402201265.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raatikainen, Peter Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli Dota 2 informaatio pelit ääni Tietotekniikka Mathematical Information Technology
title Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
title_full Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
title_fullStr Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
title_full_unstemmed Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
title_short Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
title_sort videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen esimerkkinä dota 2 peli
title_txtP Videopeliäänten käyttö pelitiedon välittämiseen – esimerkkinä Dota 2 -peli
topic Dota 2 informaatio pelit ääni Tietotekniikka Mathematical Information Technology
topic_facet Dota 2 Mathematical Information Technology Tietotekniikka informaatio pelit ääni
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42992 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402201265
work_keys_str_mv AT raatikainenpeter videopeliääntenkäyttöpelitiedonvälittämiseenesimerkkinädota2peli