Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet sivistysteoreettinen näkökulma

Tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiokoulutushankkeen filosofis-teoreettisia perusteita sivistysteoreettisesta näkökulmasta. Tulkitsen integraatiokoulutuksen teoreettisia perusteita ja vertaan niitä sivistysteoreettiseen pedagogiikkaan. Tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moilanen, Antti
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42991
_version_ 1826225701857001472
author Moilanen, Antti
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Moilanen, Antti Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Moilanen, Antti Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Moilanen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiokoulutushankkeen filosofis-teoreettisia perusteita sivistysteoreettisesta näkökulmasta. Tulkitsen integraatiokoulutuksen teoreettisia perusteita ja vertaan niitä sivistysteoreettiseen pedagogiikkaan. Tutkimuksen aineisto koostuu integraatiokoulusta käsittelevistä kirjoituksista sekä hankkeen kouluttajien haastattelusta. Tutkimus on hermeneuttinen ja sen menetelmänä on systemaattinen analyysi. Tutkimus kuuluu kasvatusfilosofian alueelle, mutta siinä sivutaan myös muiden tieteenalojen teorioita. Sivistysteoreettinen tarkastelu tapahtuu Wolfgang Klafkin kehittämän sivistysteoreettisen didaktiikan näkökulmasta. Analyysissä hyödynnetään Klafkin muotoilemaa ajanmukaista sivistyksen käsitettä ja sen varaan rakentuvaa kriittis-konstruktiivista didaktiikkaa. Lisäksi integraatiokoulutuksen kouluideaalia tarkastellaan Klafkin kehittämän humaanin koulun käsitteen näkökulmasta. Integraatiokoulutus perustuu elämismaailmaontologiaksi kutsutulle opettajankoulutuksen paradigmalle. Elämismaailmaontologinen koulutuksen tarkastelu tuo esille oppivan ja opettavan subjektin kokemuksen osana koulutukseen liittyviä prosesseja. Integraatiokoulutuksen keskeisenä pyrkimyksenä on teoretisoida tavat, joilla näkymätön kokemus vaikuttaa kouluinstituution näkyvään toimintaan. Integraatiokoulutuksen teoreettis-filosofisissa perusteissa jäsennetään elämismaailman vaikutuksia suhteessa ihmisten välisen yhteistyön ongelmiin, oppilaan oppimisprosesseihin ja opettajan toimintaan. Opettajankoulutuksen päämääränä on välittää kompetensseja näillä alueilla. Integraatiokoulutus realisoi sivistyksen periaatteita opettajankoulutuksen ja koulun suhteen. Koulun toimintaa pyritään uudistamaan reflektiivisemmäksi ja inhimillisemmäksi opettajankoulutusta kehittämällä. Opiskelijoita ohjataan opettajaksi opiskelussa itsenäiseen ja aktiiviseen toimintaa opettajankoulutuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Moilanen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-20T13:55:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-20T13:55:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1309000", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42991", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiokoulutushankkeen filosofis-teoreettisia perusteita sivistysteoreettisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tulkitsen integraatiokoulutuksen teoreettisia perusteita ja vertaan niit\u00e4 sivistysteoreettiseen pedagogiikkaan. \r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostuu integraatiokoulusta k\u00e4sittelevist\u00e4 kirjoituksista sek\u00e4 hankkeen kouluttajien haastattelusta. \r\n\r\nTutkimus on hermeneuttinen ja sen menetelm\u00e4n\u00e4 on systemaattinen analyysi. Tutkimus kuuluu kasvatusfilosofian alueelle, mutta siin\u00e4 sivutaan my\u00f6s muiden tieteenalojen teorioita. Sivistysteoreettinen tarkastelu tapahtuu Wolfgang Klafkin kehitt\u00e4m\u00e4n sivistysteoreettisen didaktiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n Klafkin muotoilemaa ajanmukaista sivistyksen k\u00e4sitett\u00e4 ja sen varaan rakentuvaa kriittis-konstruktiivista didaktiikkaa. Lis\u00e4ksi integraatiokoulutuksen kouluideaalia tarkastellaan Klafkin kehitt\u00e4m\u00e4n humaanin koulun k\u00e4sitteen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \r\n\r\nIntegraatiokoulutus perustuu el\u00e4mismaailmaontologiaksi kutsutulle opettajankoulutuksen paradigmalle. El\u00e4mismaailmaontologinen koulutuksen tarkastelu tuo esille oppivan ja opettavan subjektin kokemuksen osana koulutukseen liittyvi\u00e4 prosesseja. Integraatiokoulutuksen keskeisen\u00e4 pyrkimyksen\u00e4 on teoretisoida tavat, joilla n\u00e4kym\u00e4t\u00f6n kokemus vaikuttaa kouluinstituution n\u00e4kyv\u00e4\u00e4n toimintaan. \r\n\r\nIntegraatiokoulutuksen teoreettis-filosofisissa perusteissa j\u00e4sennet\u00e4\u00e4n el\u00e4mismaailman vaikutuksia suhteessa ihmisten v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n ongelmiin, oppilaan oppimisprosesseihin ja opettajan toimintaan. Opettajankoulutuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on v\u00e4litt\u00e4\u00e4 kompetensseja n\u00e4ill\u00e4 alueilla.\r\n\r\nIntegraatiokoulutus realisoi sivistyksen periaatteita opettajankoulutuksen ja koulun suhteen. Koulun toimintaa pyrit\u00e4\u00e4n uudistamaan reflektiivisemm\u00e4ksi ja inhimillisemm\u00e4ksi opettajankoulutusta kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Opiskelijoita ohjataan opettajaksi opiskelussa itsen\u00e4iseen ja aktiiviseen toimintaa opettajankoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Moilanen (anjumoil) on 2014-02-20 13:55:44.675089. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-20T13:55:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402201264.pdf: 533003 bytes, checksum: 5ef6a009c902c4bc640f9845d93504b8 (MD5)\r\nlicense.html: 4928 bytes, checksum: cb975be395294e1d576f68a071285ba5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-20T13:55:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402201264.pdf: 533003 bytes, checksum: 5ef6a009c902c4bc640f9845d93504b8 (MD5)\r\nlicense.html: 4928 bytes, checksum: cb975be395294e1d576f68a071285ba5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatiokoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402201264", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-20T13:55:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mismaailma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykodynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42991
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23ebba65-f8c2-4623-b0f8-4a2c88260fb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402201264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moilanen, Antti Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma Jyväskylän yliopisto integraatiokoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 elämismaailma pedagogiikka psykodynamiikka opettajankoulutus
title Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma
title_full Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma
title_fullStr Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma
title_full_unstemmed Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma
title_short Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet
title_sort integraatiokoulutuksen filosofis teoreettiset perusteet sivistysteoreettinen näkökulma
title_sub sivistysteoreettinen näkökulma
title_txtP Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma
topic Jyväskylän yliopisto integraatiokoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 elämismaailma pedagogiikka psykodynamiikka opettajankoulutus
topic_facet 103 Jyväskylän yliopisto Luokanopettajakoulutus Teacher Education elämismaailma integraatiokoulutus opettajankoulutus pedagogiikka psykodynamiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42991 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402201264
work_keys_str_mv AT moilanenantti integraatiokoulutuksenfilosofisteoreettisetperusteetsivistysteoreettinennäkökulma