Effects of video games English language learning of girls

Erilaiset kannettavat laitteet ovat lisääntyneet viimeisen muutaman vuoden aikana ja levinneet yleiseen käyttöön. Tämä levinneisyys on johtanut myös siihen, että videopelejä on saatavilla enemmän ja pelaaminen on yleistynyt. Samalla pelaamisen tutkimus on lisääntynyt ja videopelit on havaittu hyödyl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Natalia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42967
_version_ 1826225813124546560
author Korhonen, Natalia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Natalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Natalia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Natalia
datasource_str_mv jyx
description Erilaiset kannettavat laitteet ovat lisääntyneet viimeisen muutaman vuoden aikana ja levinneet yleiseen käyttöön. Tämä levinneisyys on johtanut myös siihen, että videopelejä on saatavilla enemmän ja pelaaminen on yleistynyt. Samalla pelaamisen tutkimus on lisääntynyt ja videopelit on havaittu hyödyllisiksi. Toisaalta globaalisaatio ja teknologian kehitys on johtanut siihen, että englanti on tullut osaksi arkea entistä enemmän. Videopelit tarjoavat hauskan ja laajan oppimisympäristön, mutta videopelien vaikutuksia kielenoppimiseen ei kuitenkaan ole tutkittu vielä kovinkaan paljoa. Etenkin tyttöjen pelaamisen tutkiminen on vielä vähäistä, koska perinteisesti ajatellaan, että vain pojat pelaavat. Lisäksi on huomattu, että ne pojat, jotka pelaavat videopelejä, menestyvät englannissa paremmin kuin tytöt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppivatko tytöt englantia videopelejä pelaamalla ja kerätä myös tietoa heidän pelimieltymyksistään. Aineisto kerättiin kyselylomakkeena Jyväskylän yliopistossa ja siihen osallistui yhteensä 133 naispuolista opiskelijaa. Kysymykset liittyivät tyttöjen kokemuksiin ja mielikuviin. Tuloksista kävi ilmi, että suurin osa vastaajista koki videopelien vaikuttaneen englannin kielen taitoonsa positiivisella tavalla. Vaikutukset ylsivät monille eri kielitaidon alueille ja etenkin sanaston koettiin parantuneen. Yleisimpiä syitä olivat, että pelit ovat englanniksi ja että niissä ei pääse eteen päin, jos ei ymmärrä englantia. Vastaajat saattoivat istua sanakirja kädessä pelatessaan tai yrittivät muuten selvittää, mitä pelissä puhuttiin. Tällöin voidaan olettaa, että pelit ovat motivoivia ja hyödyllisiä. Lisäksi voidaan ajatella, että peleistä voisi olla hyötyä kouluopetuksessa niiden moninaisuuden takia. Ne sopivat hyvin erilaisille oppijoille ja tarjoavat jotain mielenkiintoista melkein jokaiselle. Tutkimus antaa hyvän yleiskuvan 18-28-vuotiaiden suomalaisten naisten pelaamisesta, mutta koska tutkimuksessa oli omat ongelmansa, ei tuloksia voida pitää yleispätevänä, vaan ne pitää ymmärtää suuntaa antavana.
first_indexed 2014-02-17T21:09:27Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Natalia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-17T18:45:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-17T18:45:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Erilaiset kannettavat laitteet ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet viimeisen muutaman vuoden aikana ja levinneet yleiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4 levinneisyys on johtanut my\u00f6s siihen, ett\u00e4 videopelej\u00e4 on saatavilla enemm\u00e4n ja pelaaminen on yleistynyt. Samalla pelaamisen tutkimus on lis\u00e4\u00e4ntynyt ja videopelit on havaittu hy\u00f6dyllisiksi.\r\nToisaalta globaalisaatio ja teknologian kehitys on johtanut siihen, ett\u00e4 englanti on tullut osaksi arkea entist\u00e4 enemm\u00e4n. Videopelit tarjoavat hauskan ja laajan oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, mutta videopelien vaikutuksia kielenoppimiseen ei kuitenkaan ole tutkittu viel\u00e4 kovinkaan paljoa. Etenkin tytt\u00f6jen pelaamisen tutkiminen on viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, koska perinteisesti ajatellaan, ett\u00e4 vain pojat pelaavat. Lis\u00e4ksi on huomattu, ett\u00e4 ne pojat, jotka pelaavat videopelej\u00e4, menestyv\u00e4t englannissa paremmin kuin tyt\u00f6t.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 oppivatko tyt\u00f6t englantia videopelej\u00e4 pelaamalla ja ker\u00e4t\u00e4 my\u00f6s tietoa heid\u00e4n pelimieltymyksist\u00e4\u00e4n. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeena Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa ja siihen osallistui yhteens\u00e4 133 naispuolista opiskelijaa. Kysymykset liittyiv\u00e4t tytt\u00f6jen kokemuksiin ja mielikuviin.\r\nTuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 suurin osa vastaajista koki videopelien vaikuttaneen englannin kielen taitoonsa positiivisella tavalla. Vaikutukset ylsiv\u00e4t monille eri kielitaidon alueille ja etenkin sanaston koettiin parantuneen. Yleisimpi\u00e4 syit\u00e4 olivat, ett\u00e4 pelit ovat englanniksi ja ett\u00e4 niiss\u00e4 ei p\u00e4\u00e4se eteen p\u00e4in, jos ei ymm\u00e4rr\u00e4 englantia. Vastaajat saattoivat istua sanakirja k\u00e4dess\u00e4 pelatessaan tai yrittiv\u00e4t muuten selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 peliss\u00e4 puhuttiin. T\u00e4ll\u00f6in voidaan olettaa, ett\u00e4 pelit ovat motivoivia ja hy\u00f6dyllisi\u00e4. Lis\u00e4ksi voidaan ajatella, ett\u00e4 peleist\u00e4 voisi olla hy\u00f6ty\u00e4 kouluopetuksessa niiden moninaisuuden takia. Ne sopivat hyvin erilaisille oppijoille ja tarjoavat jotain mielenkiintoista melkein jokaiselle. Tutkimus antaa hyv\u00e4n yleiskuvan 18-28-vuotiaiden suomalaisten naisten pelaamisesta, mutta koska tutkimuksessa oli omat ongelmansa, ei tuloksia voida pit\u00e4\u00e4 yleisp\u00e4tev\u00e4n\u00e4, vaan ne pit\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 suuntaa antavana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Natalia Korhonen (iinakorh) on 2014-02-17 18:45:17.789686. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-17T18:45:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402171241.doc: 374272 bytes, checksum: 44116269f395c715ccc7066a4a941c0e (MD5)\r\nlicense.html: 4975 bytes, checksum: 375ac705d8cf78ecc4ad8910f2966291 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-17T18:45:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402171241.doc: 374272 bytes, checksum: 44116269f395c715ccc7066a4a941c0e (MD5)\r\nlicense.html: 4975 bytes, checksum: 375ac705d8cf78ecc4ad8910f2966291 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "New digital media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "video games", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "youth culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "flow", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Effects of video games : English language learning of girls", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402171241", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-17T18:45:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42967
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a50d9db-b07c-4a66-8e6c-74df811cdab9\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201402171241.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Natalia Effects of video games : English language learning of girls New digital media video games youth culture second language acquisition flow motivation English Englannin kieli
title Effects of video games : English language learning of girls
title_full Effects of video games : English language learning of girls
title_fullStr Effects of video games : English language learning of girls Effects of video games : English language learning of girls
title_full_unstemmed Effects of video games : English language learning of girls Effects of video games : English language learning of girls
title_short Effects of video games
title_sort effects of video games english language learning of girls
title_sub English language learning of girls
title_txtP Effects of video games : English language learning of girls
topic New digital media video games youth culture second language acquisition flow motivation English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English New digital media flow motivation second language acquisition video games youth culture
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42967 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402171241
work_keys_str_mv AT korhonennatalia effectsofvideogamesenglishlanguagelearningofgirls