Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin

Emmi-Riina Meriläinen ja Salla Rasinmäki (2014). Oppilaiden temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 s., 2 liitettä. Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää oppilaiden liikunnan pä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Meriläinen, Emmi-Riina, Rasinmäki, Salla
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42966
_version_ 1826225753821282304
author Meriläinen, Emmi-Riina Rasinmäki, Salla
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Meriläinen, Emmi-Riina Rasinmäki, Salla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Meriläinen, Emmi-Riina Rasinmäki, Salla Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Meriläinen, Emmi-Riina
datasource_str_mv jyx
description Emmi-Riina Meriläinen ja Salla Rasinmäki (2014). Oppilaiden temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 s., 2 liitettä. Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää oppilaiden liikunnan päättöarvosanojen ja temperamenttipiirteiden välisiä yhteyksiä. Tarkastelimme myös sitä, miten heikompia (7) ja korkeampia (9–10) arvosanoja saaneiden oppilaiden temperamentit eroavat toisistaan. Tutkimus antaa tietoa myös sukupuolten välisistä eroista temperamenttipiirteissä ja liikunnan päättöarvosanoissa. Tutkielmamme kohdejoukkona olivat riihimäkeläisen yläkoulun 9. luokan oppilaat (n=80). Kohdejoukosta tyttöjä oli 31 ja poikia 49. Kyselytutkimuksen aineiston keräsimme keväällä 2012. Oppilaiden temperamenttipiirteiden selvittämiseen käytimme The Early Adolescent Temperament Questionnaire (EATQ-R) -itsearvion (Ellis & Rothbart 2001; Putnam ym. 2001) suomennettua versiota, joka on tarkoitettu 9–16 -vuotiaiden temperamentin tutkimiseen. Päättöarvosanat keräsimme tutkimuskoulun kansliasta jälkikäteen itsekirjaamina. EATQ-R -mittarin luotettavuutta tarkastelimme Cronbachin alfakertoimen avulla. Tutkimustuloksia analysoimme Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien ja riippumattomien otosten t-testien avulla. Sukupuolten välillä ei esiintynyt liikunnan päättöarvosanoissa tilastollisesti merkitsevää eroa. Tyttöjen arvosanojen keskiarvo oli 8.1 ja poikien 8.3. Temperamenttipiirteissä ilmeni eroja sukupuolten välillä seitsemässä piirteessä. Tytöt olivat oman arvionsa mukaan poikia tarkkaavaisempia, kokivat enemmän alakuloisuutta ja olivat herkempiä aistiärsykkeille. Myös mielihyväherkkyys ja turhautuneisuus olivat tytöille tyypillisempiä piirteitä. Pojat kokivat vähemmän pelkoa ja läheisyyttä kuin tytöt. Temperamenttipiirteet korreloivat keskenään johdonmukaisesti. Tytöillä mikään temperamenttipiirre ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä liikunnan päättöarvosanaan. Tyttöjen kohdalla ei myöskään ilmennyt tilastollisesti merkitseviä temperamenttieroja heikompia ja korkeampia arvosanoja saaneiden välillä. Pojilla liikunnan päättöarvosanaan olivat positiivisesti yhteydessä jännityshakuisuus ja läheisyys. Korkeampia arvosanoja (9–10) saaneet pojat olivat tilastollisesti merkitsevästi jännityshakuisempia ja kokivat enemmän läheisyyttä kuin heikompia (7) arvosanoja saaneet pojat. Tulostemme perusteella näyttäisi siltä, ettei temperamentti ole kovin merkittävästi yhteydessä oppilaiden liikunnan päättöarvosanoihin. Tämä on arvioinnin oikeudenmukaisuuden kannalta myönteinen tulos. Tutkielmamme antaa liikunnanopettajille ja täydennyskoulutettaville hyödyllistä tietoa liikunnan arvioinnista sekä erilaisten temperamenttien tuntemuksen merkityksestä opetustyössä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Meril\u00e4inen, Emmi-Riina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rasinm\u00e4ki, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-17T08:20:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-17T08:20:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1309072", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42966", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Emmi-Riina Meril\u00e4inen ja Salla Rasinm\u00e4ki (2014). Oppilaiden temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanoihin. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 s., 2 liitett\u00e4.\r\n\r\nTutkielmamme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanojen ja temperamenttipiirteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Tarkastelimme my\u00f6s sit\u00e4, miten heikompia (7) ja korkeampia (9\u201310) arvosanoja saaneiden oppilaiden temperamentit eroavat toisistaan. Tutkimus antaa tietoa my\u00f6s sukupuolten v\u00e4lisist\u00e4 eroista temperamenttipiirteiss\u00e4 ja liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanoissa.\r\n\r\nTutkielmamme kohdejoukkona olivat riihim\u00e4kel\u00e4isen yl\u00e4koulun 9. luokan oppilaat (n=80). Kohdejoukosta tytt\u00f6j\u00e4 oli 31 ja poikia 49. Kyselytutkimuksen aineiston ker\u00e4simme kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2012. Oppilaiden temperamenttipiirteiden selvitt\u00e4miseen k\u00e4ytimme The Early Adolescent Temperament Questionnaire (EATQ-R) -itsearvion (Ellis & Rothbart 2001; Putnam ym. 2001) suomennettua versiota, joka on tarkoitettu 9\u201316 -vuotiaiden temperamentin tutkimiseen. P\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanat ker\u00e4simme tutkimuskoulun kansliasta j\u00e4lkik\u00e4teen itsekirjaamina. EATQ-R -mittarin luotettavuutta tarkastelimme Cronbachin alfakertoimen avulla. Tutkimustuloksia analysoimme Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien ja riippumattomien otosten t-testien avulla.\r\n\r\nSukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei esiintynyt liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanoissa tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa. Tytt\u00f6jen arvosanojen keskiarvo oli 8.1 ja poikien 8.3. Temperamenttipiirteiss\u00e4 ilmeni eroja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 seitsem\u00e4ss\u00e4 piirteess\u00e4. Tyt\u00f6t olivat oman arvionsa mukaan poikia tarkkaavaisempia, kokivat enemm\u00e4n alakuloisuutta ja olivat herkempi\u00e4 aisti\u00e4rsykkeille. My\u00f6s mielihyv\u00e4herkkyys ja turhautuneisuus olivat tyt\u00f6ille tyypillisempi\u00e4 piirteit\u00e4. Pojat kokivat v\u00e4hemm\u00e4n pelkoa ja l\u00e4heisyytt\u00e4 kuin tyt\u00f6t. Temperamenttipiirteet korreloivat kesken\u00e4\u00e4n johdonmukaisesti. Tyt\u00f6ill\u00e4 mik\u00e4\u00e4n temperamenttipiirre ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanaan. Tytt\u00f6jen kohdalla ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n ilmennyt tilastollisesti merkitsevi\u00e4 temperamenttieroja heikompia ja korkeampia arvosanoja saaneiden v\u00e4lill\u00e4. Pojilla liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanaan olivat positiivisesti yhteydess\u00e4 j\u00e4nnityshakuisuus ja l\u00e4heisyys. Korkeampia arvosanoja (9\u201310) saaneet pojat olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti j\u00e4nnityshakuisempia ja kokivat enemm\u00e4n l\u00e4heisyytt\u00e4 kuin heikompia (7) arvosanoja saaneet pojat.\r\n\r\nTulostemme perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ettei temperamentti ole kovin merkitt\u00e4v\u00e4sti yhteydess\u00e4 oppilaiden liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanoihin. T\u00e4m\u00e4 on arvioinnin oikeudenmukaisuuden kannalta my\u00f6nteinen tulos. Tutkielmamme antaa liikunnanopettajille ja t\u00e4ydennyskoulutettaville hy\u00f6dyllist\u00e4 tietoa liikunnan arvioinnista sek\u00e4 erilaisten temperamenttien tuntemuksen merkityksest\u00e4 opetusty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Salla Rasinm\u00e4ki (sasurasi) on 2014-02-17 08:20:15.596239. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-17T08:20:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402171240.pdf: 420716 bytes, checksum: 38ed0e9ff5c485f17cb51cf40e1d6d4b (MD5)\r\nlicense.html: 5485 bytes, checksum: 2fdf6cc4f9e5698ac74f6609f72c257c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-17T08:20:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402171240.pdf: 420716 bytes, checksum: 38ed0e9ff5c485f17cb51cf40e1d6d4b (MD5)\r\nlicense.html: 5485 bytes, checksum: 2fdf6cc4f9e5698ac74f6609f72c257c (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasarviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntanumero", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvosanoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402171240", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-17T08:20:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvosanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42966
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/684b3852-ae41-4153-add3-68eb6613cb96\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402171240.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Meriläinen, Emmi-Riina Rasinmäki, Salla Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin oppilasarviointi liikuntanumero yläkoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 temperamentti arvosanat koululiikunta opintomenestys
title Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
title_full Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
title_fullStr Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
title_full_unstemmed Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
title_short Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
title_sort temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
title_txtP Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
topic oppilasarviointi liikuntanumero yläkoulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 temperamentti arvosanat koululiikunta opintomenestys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arvosanat koululiikunta liikuntanumero opintomenestys oppilasarviointi temperamentti yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42966 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402171240
work_keys_str_mv AT meriläinenemmiriina temperamenttipiirteidenyhteysliikunnanpäättöarvosanoihin