Alisuoriutumiseen vastaaminen kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin

Glumoff, Aino. ALISUORIUTUMISEEN VASTAAMINEN: KIRJALLISUUSKATSAUS LÄHESTYMISTAPOIHIN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 46 sivua. Julkaisematon.   Tutkimuksessa todettiin, että alisuoriutumiseen olisi tärkeä vastata yksilön elämänlaadun ja si...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Glumoff, Aino
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42965
_version_ 1828193127975878656
author Glumoff, Aino
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Glumoff, Aino Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Glumoff, Aino Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Glumoff, Aino
datasource_str_mv jyx
description Glumoff, Aino. ALISUORIUTUMISEEN VASTAAMINEN: KIRJALLISUUSKATSAUS LÄHESTYMISTAPOIHIN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 46 sivua. Julkaisematon.   Tutkimuksessa todettiin, että alisuoriutumiseen olisi tärkeä vastata yksilön elämänlaadun ja sitä kautta yhteiskunnan edun vuoksi. Tunnistettiin kolme perinteistä tapaa lähestyä alisuoriutumista: psykometrinen, vuorovaikutuksellinen ja rakenteellinen. Todettiin, ettei millään em. lähestymistavalla ole vielä löydetty tieteellisesti riittävän laadukasta ja laajaa alisuoriutumisen poistokeinoa.               Suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus 14 vuosina 1990–2012 ilmestyneeseen artikkeliin. Artikkelien analyysin perusteella todettiin, että alisuoriutumisen tunnistamiseksi yksilöltä ei ole löydetty ihanteellista psykometristä tapaa. Sen sijaan ollaan kehittämässä interventiovasteeseen perustuvaa tunnistamismenetelmää sekä ohjelmia, joissa yksilöitä ei tarvitse tunnistaa alisuoriutujiksi. Alisuoriutumiseen oli vaikutettu sekä pitkillä että lyhyillä interventioilla. Interventioissa korostettiin sekä palveluiden tarjoajan että oppilaan vuorovaikutuksen muuttamista. Rakenteen tasolla alisuoriutumiseen oli vastattu onnistuneesti monialaisella pitkäaikaisella interventiolla, johon perheillä oli halutessaan mahdollisuus osallistua aktiivisestikin. Perheen aktiivinen osallistuminen vähensi alisuoriutumisriskiä entisestään.               Aineiston artikkelien luotettavuusarvioinneissa todettiin kuitenkin puutteita. Siksi käsillä olevan tutkielman tulosten yleistettävyyttä voi pitää rajallisena.  Ehdotettiin jatkotutkimusta, jossa etsittäisiin tai tuotettaisiin tieteellisesti laadukkaampaa tietoa.                                        
first_indexed 2023-03-22T09:57:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Glumoff, Aino", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-16T15:37:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-16T15:37:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1308569", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42965", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Glumoff, Aino. ALISUORIUTUMISEEN VASTAAMINEN: KIRJALLISUUSKATSAUS L\u00c4HESTYMISTAPOIHIN. Erityispedagogiikan pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 46 sivua. Julkaisematon.\r\n\u00a0\r\nTutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 alisuoriutumiseen olisi t\u00e4rke\u00e4 vastata yksil\u00f6n el\u00e4m\u00e4nlaadun ja sit\u00e4 kautta yhteiskunnan edun vuoksi. Tunnistettiin kolme perinteist\u00e4 tapaa l\u00e4hesty\u00e4 alisuoriutumista: psykometrinen, vuorovaikutuksellinen ja rakenteellinen. Todettiin, ettei mill\u00e4\u00e4n em. l\u00e4hestymistavalla ole viel\u00e4 l\u00f6ydetty tieteellisesti riitt\u00e4v\u00e4n laadukasta ja laajaa alisuoriutumisen poistokeinoa. \r\n\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Suoritettiin systemaattinen kirjallisuuskatsaus 14 vuosina 1990\u20132012 ilmestyneeseen artikkeliin. Artikkelien analyysin perusteella todettiin, ett\u00e4 alisuoriutumisen tunnistamiseksi yksil\u00f6lt\u00e4 ei ole l\u00f6ydetty ihanteellista psykometrist\u00e4 tapaa. Sen sijaan ollaan kehitt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 interventiovasteeseen perustuvaa tunnistamismenetelm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ohjelmia, joissa yksil\u00f6it\u00e4 ei tarvitse tunnistaa alisuoriutujiksi. Alisuoriutumiseen oli vaikutettu sek\u00e4 pitkill\u00e4 ett\u00e4 lyhyill\u00e4 interventioilla. Interventioissa korostettiin sek\u00e4 palveluiden tarjoajan ett\u00e4 oppilaan vuorovaikutuksen muuttamista. Rakenteen tasolla alisuoriutumiseen oli vastattu onnistuneesti monialaisella pitk\u00e4aikaisella interventiolla, johon perheill\u00e4 oli halutessaan mahdollisuus osallistua aktiivisestikin. Perheen aktiivinen osallistuminen v\u00e4hensi alisuoriutumisriski\u00e4 entisest\u00e4\u00e4n.\r\n\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0 Aineiston artikkelien luotettavuusarvioinneissa todettiin kuitenkin puutteita. Siksi k\u00e4sill\u00e4 olevan tutkielman tulosten yleistett\u00e4vyytt\u00e4 voi pit\u00e4\u00e4 rajallisena.\u00a0 Ehdotettiin jatkotutkimusta, jossa etsitt\u00e4isiin tai tuotettaisiin tieteellisesti laadukkaampaa tietoa.\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0\r\n\u00a0", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino Glumoff (aitaglum) on 2014-02-16 15:37:41.461001. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-16T15:37:41Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402161238.doc: 227840 bytes, checksum: 0c343f536a9fe065869681cac9760ee6 (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: 1e58cfe51853a2c60d46f8aa93e36bb8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-16T15:37:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402161238.doc: 227840 bytes, checksum: 0c343f536a9fe065869681cac9760ee6 (MD5)\r\nlicense.html: 4904 bytes, checksum: 1e58cfe51853a2c60d46f8aa93e36bb8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (46 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Alisuoriutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuuskatsaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus l\u00e4hestymistapoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402161238", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-16T15:37:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alisuoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42965
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c82b52f-6142-4d96-83e5-f5d536017fa8\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201402161238.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Glumoff, Aino Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin Alisuoriutuminen kirjallisuuskatsaus Erityispedagogiikka Special Education 101 alisuoriutuminen suoriutuminen kirjallisuuskatsaukset
title Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
title_full Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
title_fullStr Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
title_full_unstemmed Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
title_short Alisuoriutumiseen vastaaminen
title_sort alisuoriutumiseen vastaaminen kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
title_sub kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
title_txtP Alisuoriutumiseen vastaaminen : kirjallisuuskatsaus lähestymistapoihin
topic Alisuoriutuminen kirjallisuuskatsaus Erityispedagogiikka Special Education 101 alisuoriutuminen suoriutuminen kirjallisuuskatsaukset
topic_facet 101 Alisuoriutuminen Erityispedagogiikka Special Education alisuoriutuminen kirjallisuuskatsaukset kirjallisuuskatsaus suoriutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42965 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402161238
work_keys_str_mv AT glumoffaino alisuoriutumiseenvastaaminenkirjallisuuskatsauslähestymistapoihin