Yhteenveto: | Lisääntyvä monikulttuurisuus asettaa uusia haasteita nykypäivän
varhaiskasvatusinstituutiolle. Vertaissuhteiden vaikutukset lapsen kehitykseen on
aikaisemmissa tutkimuksissa todistettu, mutta vähemmistöä edustavien
maahanmuuttajataustaisten lasten vertaissuhteista päiväkodissa tarvitaan lisää tietoa.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli lisätä tietoa siitä, kuinka sosiaaliset asemat
rakentuvat monikulttuurisessa lapsiryhmässä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa.
Tutkimustehtävänä oli myös selvittää, eroavatko maahanmuuttajataustaisten ja
kantasuomalaisten lasten asemat ryhmässä toisistaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja menetelmässä on käytetty
etnografisia piirteitä. Kohderyhmänä olivat keskisuomalaisen päiväkodin
monikulttuurisen lapsiryhmän lapset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osittain
osallistuvaa havainnointia, jota toteutettiin yhdeksänä päivänä 13 tunnin ajan.
Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen
päätuloksena havaittiin, että lapsille syntyy vertaisryhmässä erilaisia asemia heidän
sosiaalisen vuorovaikutuksensa myötä. Tulosten perusteella
maahanmuuttajataustaiset lapset ovat heikommassa sosiaalisessa asemassa verrattuna
valtaosaan muita tutkimusryhmän lapsia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että
maahanmuuttajataustaisten lasten erilaiset taustat tulivat harvoin esille lasten vapaan
toiminnan tilanteissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten vuorovaikutuksen myötä heidän välilleen
syntyy vertaisryhmässä hierarkiasuhteita, jotka vaikuttavat lasten
toimintamahdollisuuksiin ryhmässä. Näitä tuloksia tukevat myös aiemmat
tutkimukset. Lasten erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat eivät kuitenkaan tulleet esille
lasten toiminnassa kovin usein, joten tämän tutkimuksen perusteella ei voida sanoa
niiden olevan syynä heikompaan sosiaaliseen asemaan vertaisryhmässä.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset kulttuurivähemmistöä edustavien lasten
vertaissuhteista ovat osin yhteneväisiä aikaisemman tutkimuksen kanssa, ja näin
ollen vahvistavat niiden tieteellistä arvoa. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä
vähemmistöjen heikommasta asemasta yhteiskunnassa. Varhaiskasvatuksen piirissä
asiakkaina olevien kulttuurista vähemmistöä tai kahta kulttuuria edustavien lasten
vertaissuhteiden tukemiseen on siis tämän tutkimuksen perusteella kiinnitettävä
enemmän huomiota.
|