Lasten vertaissuhteet monikulttuurisessa päiväkotiryhmässä

Lisääntyvä monikulttuurisuus asettaa uusia haasteita nykypäivän varhaiskasvatusinstituutiolle. Vertaissuhteiden vaikutukset lapsen kehitykseen on aikaisemmissa tutkimuksissa todistettu, mutta vähemmistöä edustavien maahanmuuttajataustaisten lasten vertaissuhteista päiväkodissa tarvitaan lisää tietoa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruotanen, Laura
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42958
Kuvaus
Yhteenveto:Lisääntyvä monikulttuurisuus asettaa uusia haasteita nykypäivän varhaiskasvatusinstituutiolle. Vertaissuhteiden vaikutukset lapsen kehitykseen on aikaisemmissa tutkimuksissa todistettu, mutta vähemmistöä edustavien maahanmuuttajataustaisten lasten vertaissuhteista päiväkodissa tarvitaan lisää tietoa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli lisätä tietoa siitä, kuinka sosiaaliset asemat rakentuvat monikulttuurisessa lapsiryhmässä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Tutkimustehtävänä oli myös selvittää, eroavatko maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten lasten asemat ryhmässä toisistaan. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja menetelmässä on käytetty etnografisia piirteitä. Kohderyhmänä olivat keskisuomalaisen päiväkodin monikulttuurisen lapsiryhmän lapset. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osittain osallistuvaa havainnointia, jota toteutettiin yhdeksänä päivänä 1􀯅3 tunnin ajan. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tutkimuksen päätuloksena havaittiin, että lapsille syntyy vertaisryhmässä erilaisia asemia heidän sosiaalisen vuorovaikutuksensa myötä. Tulosten perusteella maahanmuuttajataustaiset lapset ovat heikommassa sosiaalisessa asemassa verrattuna valtaosaan muita tutkimusryhmän lapsia. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että maahanmuuttajataustaisten lasten erilaiset taustat tulivat harvoin esille lasten vapaan toiminnan tilanteissa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten vuorovaikutuksen myötä heidän välilleen syntyy vertaisryhmässä hierarkiasuhteita, jotka vaikuttavat lasten toimintamahdollisuuksiin ryhmässä. Näitä tuloksia tukevat myös aiemmat tutkimukset. Lasten erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat eivät kuitenkaan tulleet esille lasten toiminnassa kovin usein, joten tämän tutkimuksen perusteella ei voida sanoa niiden olevan syynä heikompaan sosiaaliseen asemaan vertaisryhmässä. Tässä tutkimuksessa saadut tulokset kulttuurivähemmistöä edustavien lasten vertaissuhteista ovat osin yhteneväisiä aikaisemman tutkimuksen kanssa, ja näin ollen vahvistavat niiden tieteellistä arvoa. Tutkimustulokset vahvistavat käsitystä vähemmistöjen heikommasta asemasta yhteiskunnassa. Varhaiskasvatuksen piirissä asiakkaina olevien kulttuurista vähemmistöä tai kahta kulttuuria edustavien lasten vertaissuhteiden tukemiseen on siis tämän tutkimuksen perusteella kiinnitettävä enemmän huomiota.