Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvailla erityisoppilaan osittaista integraatiota yleisopetukseen Jyväskylän perusopetuksen alakoulujen vuosiluokilla 1- 6. Tutkimuksessa selvitettiin puhelinhaastatteluissa 81 alakoulun erityisopettajalta, paljonko osittain yleisopetukseen integroitu erit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppiniemi, Päivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42934
_version_ 1826225748783923200
author Leppiniemi, Päivi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppiniemi, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppiniemi, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppiniemi, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvailla erityisoppilaan osittaista integraatiota yleisopetukseen Jyväskylän perusopetuksen alakoulujen vuosiluokilla 1- 6. Tutkimuksessa selvitettiin puhelinhaastatteluissa 81 alakoulun erityisopettajalta, paljonko osittain yleisopetukseen integroitu erityisoppilas osallistuu yleisopetukseen viikossa ja missä oppiaineissa. Tutkimuksessa vertailtiin eri ryhmien välistä osallistumista yleisopetukseen ja selvitettiin haastattelemalla neljän erityisopettajan käsityksiä osittaisen integraation syistä, hyödyistä ja haitoista. Tilastollisessa päättelyssä käytettiin hyväksi erilaisia jakaumia ja tilastollisia testejä kuten t-testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Haastattelut litteroitiin ja haastattelujen analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Osittain yleisopetukseen integroidut erityisoppilaat (n 269) jaettiin kahteen ryhmään: pääasiassa yleisopetuksessa ja pääasiassa erityisopetuksessa opiskeleviin. Pääasiassa yleisopetuksessa opiskelevia oli 68 % tutkittavista. He opiskelivat erityisopetuksessa yleisimmin äidinkieltä, matematiikkaa ja englantia. Pääasiassa erityisopetuksessa opiskelevia oli 32 % tutkittavista ja he opiskelivat yleisopetuksessa taito- ja taideaineita, joista useimmiten liikuntaa. Oppilaat, joille päätös erityisestä tuesta oli tehty oppimisvaikeuksien takia osallistuivat yleisopetukseen merkitsevästi enemmän kuin oppilaat, joiden erityisen tuen syy oli lievä tai vaikea kehitysviivästymä. Osittain yleisopetukseen integroituja poikia oli lähes puolet enemmän kuin tyttöjä. Poikien ja tyttöjen yleisopetukseen osallistumisen määrät eivät kuitenkaan eronneet merkitsevästi toisistaan. Osittainen integraatio oli seurausta koulun toimintakulttuurista, oppilaan kyvyistä ja opettajista. Erityisoppilaan yleisopetukseen osallistumisen nähtiin hyödyttävän erityisoppilaan sosiaalisia suhteita. Osittaisen integraation haittoina nähtiin oppilaan stressaantuminen ja yleis- ja erityisopetusjärjestelyiden yhteensovittaminen. Osittaisen integraation mahdollisuus nähtiin myös esteenä oppilaan täydelle integraatiolle. Tutkimuksen johtopäätöksinä oli, että erityisoppilaiden yleisopetukseen osallistumisen vaihteluväli oli valtava. Näyttää myös, että mitä vammaisemmasta tai poikkeavammasta oppilaasta on kysymys, sitä vähemmän hän yleisopetukseen osallistuu. Koulujen erilaiset toimintakulttuurit vaikuttivat myös erityisoppilaiden yleisopetukseen integraation määrään. Jatkossa olisi tärkeää tutkia oppilaiden omia kokemuksia osittaisesta integraatiosta yleisopetukseen, sillä tutkimustulosten valossa näyttää, että osittainen integraatio ei ole välttämättä paras ratkaisu kaikille oppilaille.
first_indexed 2023-03-22T10:00:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leppiniemi, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-10T15:44:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-10T15:44:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1308187", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42934", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvailla erityisoppilaan osittaista integraatiota yleisopetukseen Jyv\u00e4skyl\u00e4n perusopetuksen alakoulujen vuosiluokilla 1- 6. Tutkimuksessa selvitettiin puhelinhaastatteluissa 81 alakoulun erityisopettajalta, paljonko osittain yleisopetukseen integroitu erityisoppilas osallistuu yleisopetukseen viikossa ja miss\u00e4 oppiaineissa. Tutkimuksessa vertailtiin eri ryhmien v\u00e4list\u00e4 osallistumista yleisopetukseen ja selvitettiin haastattelemalla nelj\u00e4n erityisopettajan k\u00e4sityksi\u00e4 osittaisen integraation syist\u00e4, hy\u00f6dyist\u00e4 ja haitoista. Tilastollisessa p\u00e4\u00e4ttelyss\u00e4 k\u00e4ytettiin hyv\u00e4ksi erilaisia jakaumia ja tilastollisia testej\u00e4 kuten t-testi\u00e4 ja yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4. Haastattelut litteroitiin ja haastattelujen analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Osittain yleisopetukseen integroidut erityisoppilaat (n 269) jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n: p\u00e4\u00e4asiassa yleisopetuksessa ja p\u00e4\u00e4asiassa erityisopetuksessa opiskeleviin. P\u00e4\u00e4asiassa yleisopetuksessa opiskelevia oli 68 % tutkittavista. He opiskelivat erityisopetuksessa yleisimmin \u00e4idinkielt\u00e4, matematiikkaa ja englantia. P\u00e4\u00e4asiassa erityisopetuksessa opiskelevia oli 32 % tutkittavista ja he opiskelivat yleisopetuksessa taito- ja taideaineita, joista useimmiten liikuntaa. Oppilaat, joille p\u00e4\u00e4t\u00f6s erityisest\u00e4 tuesta oli tehty oppimisvaikeuksien takia osallistuivat yleisopetukseen merkitsev\u00e4sti enemm\u00e4n kuin oppilaat, joiden erityisen tuen syy oli liev\u00e4 tai vaikea kehitysviiv\u00e4stym\u00e4. Osittain yleisopetukseen integroituja poikia oli l\u00e4hes puolet enemm\u00e4n kuin tytt\u00f6j\u00e4. Poikien ja tytt\u00f6jen yleisopetukseen osallistumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan eronneet merkitsev\u00e4sti toisistaan. Osittainen integraatio oli seurausta koulun toimintakulttuurista, oppilaan kyvyist\u00e4 ja opettajista. Erityisoppilaan yleisopetukseen osallistumisen n\u00e4htiin hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4n erityisoppilaan sosiaalisia suhteita. Osittaisen integraation haittoina n\u00e4htiin oppilaan stressaantuminen ja yleis- ja erityisopetusj\u00e4rjestelyiden yhteensovittaminen. Osittaisen integraation mahdollisuus n\u00e4htiin my\u00f6s esteen\u00e4 oppilaan t\u00e4ydelle integraatiolle. Tutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 oli, ett\u00e4 erityisoppilaiden yleisopetukseen osallistumisen vaihteluv\u00e4li oli valtava. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 vammaisemmasta tai poikkeavammasta oppilaasta on kysymys, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n h\u00e4n yleisopetukseen osallistuu. Koulujen erilaiset toimintakulttuurit vaikuttivat my\u00f6s erityisoppilaiden yleisopetukseen integraation m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia oppilaiden omia kokemuksia osittaisesta integraatiosta yleisopetukseen, sill\u00e4 tutkimustulosten valossa n\u00e4ytt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 osittainen integraatio ei ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 paras ratkaisu kaikille oppilaille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Leppiniemi (pahelepp) on 2014-02-10 15:44:05.392854. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-10T15:44:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402101215.pdf: 599290 bytes, checksum: 439c6a738694715ed773853d745fdc5a (MD5)\nlicense.html: 4900 bytes, checksum: 1d0963eda01688caf5a33e3966e5b7ce (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-10T15:44:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402101215.pdf: 599290 bytes, checksum: 439c6a738694715ed773853d745fdc5a (MD5)\nlicense.html: 4900 bytes, checksum: 1d0963eda01688caf5a33e3966e5b7ce (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osittainen integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisoppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402101215", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-10T15:44:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42934
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:54Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88c94c32-ea84-42d6-92a1-d01004749ad7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402101215.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppiniemi, Päivi Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen osittainen integraatio erityisoppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisoppilaat integraatio yleisopetus erityisopetus
title Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
title_full Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
title_fullStr Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
title_full_unstemmed Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
title_short Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
title_sort erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
title_txtP Erityisoppilaiden osittainen integraatio yleisopetukseen
topic osittainen integraatio erityisoppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 erityisoppilaat integraatio yleisopetus erityisopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopetus erityisoppilaat erityisoppilas integraatio osittainen integraatio yleisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42934 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402101215
work_keys_str_mv AT leppiniemipäivi erityisoppilaidenosittainenintegraatioyleisopetukseen