Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen kompetenssin yhteyttä kognitiiviseen ja emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi tutkittiin, onko kiinnittymisen tai sosiaalisen kompetenssin ulottuvuuksilla yhteyttä oppilaan koulumenestykseen. Yhteyksien eroja tarkasteltiin tutkimuksen ta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Manninen, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42923
_version_ 1826225736752562176
author Manninen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Manninen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Manninen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Manninen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen kompetenssin yhteyttä kognitiiviseen ja emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi tutkittiin, onko kiinnittymisen tai sosiaalisen kompetenssin ulottuvuuksilla yhteyttä oppilaan koulumenestykseen. Yhteyksien eroja tarkasteltiin tutkimuksen taustamuuttujien välillä, jotka olivat sukupuoli, luokka-aste ja erityisopetustausta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa alakouluikäisten kouluun kiinnittymisestä ja sosiaalisesta kompetenssista sekä niiden vaikutuksista oppilaiden koulumenestykseen. Tutkimus oli osa laajempaa Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan oppiaineen kouluun kiinnittymisen tutkimuksen hanketta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kouluun kiinnittymismittarin (OKI) soveltuvuutta alakouluikäisten oppilaiden kohdalla. Tutkimusaineisto kerättiin paperilomakkeilla toukokuussa 2012 ja se koostui 350:sta alakoulun 5. ja 6. luokkalaisista oppilaasta, joista 172 oli tyttöjä ja 178 poikia. Oppilaista 62 sai erityistä tukea. Tutkittavien välisiä yhteyksiä ja eroja tutkittiin regressioanalyysillä taustamuuttujittain. Tutkimuksen mittarit soveltuivat hyvin tarkoitukseensa. Sosiaalinen kompetenssi oli positiivisesti yhteydessä sekä kognitiiviseen että emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen kaikkien taustamuuttujien osalta. Sukupuolten välillä ei havaittu merkitseviä eroja, kun taas luokka-asteiden välillä oli eroja niin kouluun kiinnittymisen kuin sosiaalisen kompetenssin yhteydessä koulumenestykseen. Viidesluokkalaisilla molemmat kouluun kiinnittymisen ulottuvuudet sekä yhteistyötaidot selittivät koulumenestystä, kun taas kuudesluokkalaisilla kouluun kiinnittyminen ei vaikuttanut koulumenestykseen, mutta yhteistyötaidot vaikuttivat positiivisesti ja empatia negatiivisesti heidän koulumenestykseensä. Erityisoppilaiden kouluun kiinnittyminen ei vaikuttanut heidän koulumenestykseensä, kun taas yleisopetuksen oppilailla kognitiivinen kiinnittyminen vaikutti koulumenestykseen. Yhteistyötaidot selittivät yleisopetuksen oppilaiden koulumenestystä ja impulsiivisuus erityisoppilaiden koulumenestystä. Tutkimustulokset kaipaavat vielä toistettavuutta ja lisätutkimusta etenkin alakouluikäisistä koostuvalla aineistolla, mutta tulokset toivat tärkeää tietoa sosiaalisen pätevyyden ja kouluun kiinnittymisen välisistä yhteyksistä ja eroista. Kouluun kiinnittymisen tukeminen ja sosiaalisten taitojen harjoitteleminen on oltava tärkeässä asemassa nykykoulujen arjessa. The aim of this study was to explore the relationship of social competence and cognitive and emotional school engagement. Additionally it was studied, if the self-reported school engagement and social competence dimensions affected the school performance. The differences between these relationships were examined by comparing them divided to the background variables of the study, which were gender, class level and the history of participating in special education. The objective of this study was to find out more about the school engagement and social competence of middle-school-aged students, and their effects to students' school performance. The study was a part of broader school engagement project of University of Jyväskylä's special education program. This study examined the suitability of Student Engagement Instrument (SEI) on middle school students. The research data was collected by paper surveys conducted in May 2012 consisting of 350 fifth or sixth grade middle school students. 172 of the students were female and 178 male. 62 of the students participated in special education. The relationships and differences between them were studied with regression analysis divided by the background variables. The instruments and metrics applied well on this data. Social competence was positively connected with both the cognitive and emotional school engagement on all the background variables. No significant differences were examined between the genders. Between the class levels, there were differences in how both the school engagement and social competence affected school performance. The both dimensions of school engagement and co-operation skills explained the school performance on fifth graders, when on sixth graders school engagement did not affect school performance, but co-operation skills affected positively and empathy negatively their school performance. Co-operation skills accounted for the school performance of mainstream education students, and impulsivity for the performance of special education students. The results need to be confirmed by repeating the use of the instruments, and further studies on the data consisting of middle school students, but the results offered important view on the relationships and differences between social competence and school engagement. Supporting the school engagement and social skills need to be highly considered in everyday life of contemporary schools. Keywords: school engagement, social competence, school performance, special education
first_indexed 2023-03-22T09:58:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-09T10:54:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-09T10:54:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1308067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42923", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 sosiaalisen kompetenssin yhteytt\u00e4 kognitiiviseen ja emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko kiinnittymisen tai sosiaalisen kompetenssin ulottuvuuksilla yhteytt\u00e4 oppilaan koulumenestykseen. Yhteyksien eroja tarkasteltiin tutkimuksen taustamuuttujien v\u00e4lill\u00e4, jotka olivat sukupuoli, luokka-aste ja erityisopetustausta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lis\u00e4\u00e4 tietoa alakouluik\u00e4isten kouluun kiinnittymisest\u00e4 ja sosiaalisesta kompetenssista sek\u00e4 niiden vaikutuksista oppilaiden koulumenestykseen. \r\nTutkimus oli osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston erityispedagogiikan oppiaineen kouluun kiinnittymisen tutkimuksen hanketta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kouluun kiinnittymismittarin (OKI) soveltuvuutta alakouluik\u00e4isten oppilaiden kohdalla. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin paperilomakkeilla toukokuussa 2012 ja se koostui 350:sta alakoulun 5. ja 6. luokkalaisista oppilaasta, joista 172 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 178 poikia. Oppilaista 62 sai erityist\u00e4 tukea. Tutkittavien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ja eroja tutkittiin regressioanalyysill\u00e4 taustamuuttujittain.\r\nTutkimuksen mittarit soveltuivat hyvin tarkoitukseensa. Sosiaalinen kompetenssi oli positiivisesti yhteydess\u00e4 sek\u00e4 kognitiiviseen ett\u00e4 emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen kaikkien taustamuuttujien osalta. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu merkitsevi\u00e4 eroja, kun taas luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4 oli eroja niin kouluun kiinnittymisen kuin sosiaalisen kompetenssin yhteydess\u00e4 koulumenestykseen. Viidesluokkalaisilla molemmat kouluun kiinnittymisen ulottuvuudet sek\u00e4 yhteisty\u00f6taidot selittiv\u00e4t koulumenestyst\u00e4, kun taas kuudesluokkalaisilla kouluun kiinnittyminen ei vaikuttanut koulumenestykseen, mutta yhteisty\u00f6taidot vaikuttivat positiivisesti ja empatia negatiivisesti heid\u00e4n koulumenestykseens\u00e4. Erityisoppilaiden kouluun kiinnittyminen ei vaikuttanut heid\u00e4n koulumenestykseens\u00e4, kun taas yleisopetuksen oppilailla kognitiivinen kiinnittyminen vaikutti koulumenestykseen. Yhteisty\u00f6taidot selittiv\u00e4t yleisopetuksen oppilaiden koulumenestyst\u00e4 ja impulsiivisuus erityisoppilaiden koulumenestyst\u00e4.\r\nTutkimustulokset kaipaavat viel\u00e4 toistettavuutta ja lis\u00e4tutkimusta etenkin alakouluik\u00e4isist\u00e4 koostuvalla aineistolla, mutta tulokset toivat t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa sosiaalisen p\u00e4tevyyden ja kouluun kiinnittymisen v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4 ja eroista. Kouluun kiinnittymisen tukeminen ja sosiaalisten taitojen harjoitteleminen on oltava t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 asemassa nykykoulujen arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to explore the relationship of social competence and cognitive and emotional school engagement. Additionally it was studied, if the self-reported school engagement and social competence dimensions affected the school performance. The differences between these relationships were examined by comparing them divided to the background variables of the study, which were gender, class level and the history of participating in special education. The objective of this study was to find out more about the school engagement and social competence of middle-school-aged students, and their effects to students' school performance.\r\nThe study was a part of broader school engagement project of University of Jyv\u00e4skyl\u00e4's special education program. This study examined the suitability of Student Engagement Instrument (SEI) on middle school students. The research data was collected by paper surveys conducted in May 2012 consisting of 350 fifth or sixth grade middle school students. 172 of the students were female and 178 male. 62 of the students participated in special education. The relationships and differences between them were studied with regression analysis divided by the background variables.\r\nThe instruments and metrics applied well on this data. Social competence was positively connected with both the cognitive and emotional school engagement on all the background variables. No significant differences were examined between the genders. Between the class levels, there were differences in how both the school engagement and social competence affected school performance. The both dimensions of school engagement and co-operation skills explained the school performance on fifth graders, when on sixth graders school engagement did not affect school performance, but co-operation skills affected positively and empathy negatively their school performance. Co-operation skills accounted for the school performance of mainstream education students, and impulsivity for the performance of special education students.\r\nThe results need to be confirmed by repeating the use of the instruments, and further studies on the data consisting of middle school students, but the results offered important view on the relationships and differences between social competence and school engagement. Supporting the school engagement and social skills need to be highly considered in everyday life of contemporary schools.\r\n\r\nKeywords: school engagement, social competence, school performance, special education", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Manninen (johmaama) on 2014-02-09 10:54:42.966597. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-09T10:54:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402091207.pdf: 573790 bytes, checksum: 2afa0e0e9a43dd0d04de40b083b2d874 (MD5)\r\nlicense.html: 4921 bytes, checksum: 285905585f8c0aefbd02de8aa632ff17 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-09T10:54:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201402091207.pdf: 573790 bytes, checksum: 2afa0e0e9a43dd0d04de40b083b2d874 (MD5)\r\nlicense.html: 4921 bytes, checksum: 285905585f8c0aefbd02de8aa632ff17 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (93 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402091207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-09T10:54:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42923
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb9091f5-20a3-4021-a146-a4fc251899f9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402091207.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Johanna Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi sosiaalinen kompetenssi Erityispedagogiikka Special Education 101 koulu opintomenestys erityisopetus sosiaaliset taidot
title Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_full Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_fullStr Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_full_unstemmed Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_short Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_sort viides ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
title_txtP Viides- ja kuudesluokkalaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
topic sosiaalinen kompetenssi Erityispedagogiikka Special Education 101 koulu opintomenestys erityisopetus sosiaaliset taidot
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus koulu opintomenestys sosiaalinen kompetenssi sosiaaliset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42923 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402091207
work_keys_str_mv AT manninenjohanna viidesjakuudesluokkalaistenkouluunkiinnittyminenjasosiaalinenkompetenssi