Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli

Tässä kirjallisuuden sivulaudaturtutkielmassa tarkastellaan novellin rakenteellisia aineksia sekä esitetään malli novellianalyysin opettamisesta lukiossa. Tutkielma on jaettu kahteen osaan: ensimmäiset kaksi lukua keskittyvät valittujen kirjallisuuden teemojen käsittelyyn sekä paikantavat novellin s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arola, Emmi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42912
_version_ 1828193116520185856
author Arola, Emmi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arola, Emmi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arola, Emmi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arola, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Tässä kirjallisuuden sivulaudaturtutkielmassa tarkastellaan novellin rakenteellisia aineksia sekä esitetään malli novellianalyysin opettamisesta lukiossa. Tutkielma on jaettu kahteen osaan: ensimmäiset kaksi lukua keskittyvät valittujen kirjallisuuden teemojen käsittelyyn sekä paikantavat novellin sijoittumista kaunokirjallisuuden kaanoniin. Tutkielma lähestyy novellin elementtejä esittelemällä erilaisia näkemyksiä kerronnasta ja henkilöhahmoteoriasta. Seuraavat kaksi lukua taas tarkastelevat kirjallisuuden opetuksellista näkökantaa ja pyrkivät luomaan käytännöllisen mallin, jolla kirjallisuuden termistöä pyritään tekemään opiskelijoille tutuksi ja ennen kaikkea luontevaksi osaksi kirjallisuuden käsittelyä. Tutkielman teoriaosuus raottaa ikään kuin esitelmämuotoisesti sitä näkemysten runsautta, millä kutakin kirjallisuuden termiä voi tulkita. Muutamia näkemyksiä esiin nostamalla pyritään luomaan teoriatausta sille opetukselle, jota tutkielman toinen osio edustaa. Tässä toisessa osiossa pyritään luomaan esimerkki siitä, miten kirjallisuutta voidaan opettaa termien, mutta myös kognitiivisen narratologian kautta, eli lukemiseen eläytymisen ja reflektoinnin välityksellä. Novelli on oivallinen tapa kirjallisuuden opettamiseen. Sen lyhyehkö ja muoto ja ennen kaikkea tiiviit juonenkäänteet sopivat opetukseen, koska hitaammatkin lukijat pysyvät mukana tahdissa. Novellia ei sovi pitää ainoastaan romaanin lyhyempänä muotona, vaan siinä on hyvin paljon lajityypillisiä piirteitä. Kaunokirjallisuuden kaanon ei kuitenkaan ole tiukkarajainen, joten kirjallisuuden käsitteiden, kuten kerronnan ja henkilöhahmoteorioiden käsitteleminen novellianalyysin kautta ei tarkoita sitä, etteikö opittua ainesta voisi yhtä hyvin soveltaa myös romaanikirjallisuuteen. Opettajalla on tärkeä rooli opiskelijan lukijaksi kasvamisen tukijana ja hänellä on oltava käsitys nuoria kiinnostavasta kirjallisuudesta. Kirjallisuuden käsittelemisen tavatkin ovat tärkeitä pohtia ja usein sekä opiskelijat että opettajat kaipaavat niihin toiminnallisempaa otetta. Äidinkielen ylioppilaskokeessa vaaditaan hyvää kirjoittamisen taitoa, joten kirjallisuuden käsitteiden opetuksenkin yhteydessä on syytä harjoitella myös kirjoittamisen osa-alueita.
first_indexed 2023-03-22T10:00:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Arola, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-02-05T13:51:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-02-05T13:51:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1307922", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42912", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuden sivulaudaturtutkielmassa tarkastellaan novellin rakenteellisia aineksia sek\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n malli novellianalyysin opettamisesta lukiossa. Tutkielma on jaettu kahteen osaan: ensimm\u00e4iset kaksi lukua keskittyv\u00e4t valittujen kirjallisuuden teemojen k\u00e4sittelyyn sek\u00e4 paikantavat novellin sijoittumista kaunokirjallisuuden kaanoniin. Tutkielma l\u00e4hestyy novellin elementtej\u00e4 esittelem\u00e4ll\u00e4 erilaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 kerronnasta ja henkil\u00f6hahmoteoriasta. Seuraavat kaksi lukua taas tarkastelevat kirjallisuuden opetuksellista n\u00e4k\u00f6kantaa ja pyrkiv\u00e4t luomaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisen mallin, jolla kirjallisuuden termist\u00f6\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n tekem\u00e4\u00e4n opiskelijoille tutuksi ja ennen kaikkea luontevaksi osaksi kirjallisuuden k\u00e4sittely\u00e4. Tutkielman teoriaosuus raottaa ik\u00e4\u00e4n kuin esitelm\u00e4muotoisesti sit\u00e4 n\u00e4kemysten runsautta, mill\u00e4 kutakin kirjallisuuden termi\u00e4 voi tulkita. Muutamia n\u00e4kemyksi\u00e4 esiin nostamalla pyrit\u00e4\u00e4n luomaan teoriatausta sille opetukselle, jota tutkielman toinen osio edustaa. T\u00e4ss\u00e4 toisessa osiossa pyrit\u00e4\u00e4n luomaan esimerkki siit\u00e4, miten kirjallisuutta voidaan opettaa termien, mutta my\u00f6s kognitiivisen narratologian kautta, eli lukemiseen el\u00e4ytymisen ja reflektoinnin v\u00e4lityksell\u00e4. \nNovelli on oivallinen tapa kirjallisuuden opettamiseen. Sen lyhyehk\u00f6 ja muoto ja ennen kaikkea tiiviit juonenk\u00e4\u00e4nteet sopivat opetukseen, koska hitaammatkin lukijat pysyv\u00e4t mukana tahdissa. Novellia ei sovi pit\u00e4\u00e4 ainoastaan romaanin lyhyemp\u00e4n\u00e4 muotona, vaan siin\u00e4 on hyvin paljon lajityypillisi\u00e4 piirteit\u00e4. Kaunokirjallisuuden kaanon ei kuitenkaan ole tiukkarajainen, joten kirjallisuuden k\u00e4sitteiden, kuten kerronnan ja henkil\u00f6hahmoteorioiden k\u00e4sitteleminen novellianalyysin kautta ei tarkoita sit\u00e4, etteik\u00f6 opittua ainesta voisi yht\u00e4 hyvin soveltaa my\u00f6s romaanikirjallisuuteen. \nOpettajalla on t\u00e4rke\u00e4 rooli opiskelijan lukijaksi kasvamisen tukijana ja h\u00e4nell\u00e4 on oltava k\u00e4sitys nuoria kiinnostavasta kirjallisuudesta. Kirjallisuuden k\u00e4sittelemisen tavatkin ovat t\u00e4rkeit\u00e4 pohtia ja usein sek\u00e4 opiskelijat ett\u00e4 opettajat kaipaavat niihin toiminnallisempaa otetta. \u00c4idinkielen ylioppilaskokeessa vaaditaan hyv\u00e4\u00e4 kirjoittamisen taitoa, joten kirjallisuuden k\u00e4sitteiden opetuksenkin yhteydess\u00e4 on syyt\u00e4 harjoitella my\u00f6s kirjoittamisen osa-alueita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Arola (emanarol) on 2014-02-05 13:51:13.640449. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-02-05T13:51:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402051192.pdf: 453574 bytes, checksum: b1fa536cd98339ce452d654a1976793c (MD5)\nlicense.html: 4878 bytes, checksum: d5397a6cffc2847fde54fdf4478b2276 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-02-05T13:51:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201402051192.pdf: 453574 bytes, checksum: b1fa536cd98339ce452d654a1976793c (MD5)\nlicense.html: 4878 bytes, checksum: d5397a6cffc2847fde54fdf4478b2276 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (47 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "novelliopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitteet kirjallisuuden opetuksessa", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kertomuksen narratologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6hahmot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kerronta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaksosuunnitelma.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201402051192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-02-05T13:51:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "novellit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kerronta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuudentutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42912
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:29Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86e4aae9-5ee1-4fb1-9d36-6f13aa71db16\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201402051192.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arola, Emmi Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli novelliopetus käsitteet kirjallisuuden opetuksessa kertomuksen narratologia henkilöhahmot kerronta jaksosuunnitelma. Kirjallisuus Literature 304 novellit kirjallisuus opetus kertomukset narratologia kirjallisuudentutkimus
title Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
title_full Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
title_fullStr Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
title_full_unstemmed Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
title_short Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
title_sort novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
title_txtP Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
topic novelliopetus käsitteet kirjallisuuden opetuksessa kertomuksen narratologia henkilöhahmot kerronta jaksosuunnitelma. Kirjallisuus Literature 304 novellit kirjallisuus opetus kertomukset narratologia kirjallisuudentutkimus
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature henkilöhahmot jaksosuunnitelma. kerronta kertomuksen narratologia kertomukset kirjallisuudentutkimus kirjallisuus käsitteet kirjallisuuden opetuksessa narratologia novelliopetus novellit opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42912 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402051192
work_keys_str_mv AT arolaemmi novelliopetuksenteoriaajajaksosuunnitelmamalli