Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa

Tämän maisterintutkielman tarkoitus on selvittää, miten harmoniaa opetetaan musiikin perusteissa Lahdessa. Kiinnostuin aiheesta toimiessani musiikin perusteiden opettajana Lahden konservatoriossa. Unkarilaisen säveltäjä ja musiikkipedagogi Zoltán Kodályn ajatuksiin perustuvaa säveltapailumenetelmää...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pohjola, Milla
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42861
_version_ 1826225714947424256
author Pohjola, Milla
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pohjola, Milla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pohjola, Milla Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pohjola, Milla
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tarkoitus on selvittää, miten harmoniaa opetetaan musiikin perusteissa Lahdessa. Kiinnostuin aiheesta toimiessani musiikin perusteiden opettajana Lahden konservatoriossa. Unkarilaisen säveltäjä ja musiikkipedagogi Zoltán Kodályn ajatuksiin perustuvaa säveltapailumenetelmää on käytetty Lahden konservatoriossa pääasiallisena opetusmenetelmänä ja halusin selvittää, miten menetelmää on sovellettu harmonian opetuksessa ja mitkä ovat sen edut. Koska teorian ja säveltapailun opetusta on aiemmin moitittu irralliseksi käytännöstä, halusin selvittää, käytetäänkö opetuksessa apuna soittimia. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus ja se toteutettiin keväällä 2013. Haastateltavina oli kolme musiikin perusteiden opettajaa Lahdesta, joilla on paljon kokemusta musiikin perusteiden opettamisesta. Haastattelujen kautta selvisi, että menetelmän perinteisiä laulamiseen painottuvia työtapoja käytetään paljon opetuksessa, mutta sen lisäksi kaksi opettajista hyödyntää soittimia etenkin harmonian opetuksessa. Opettajilla oli samankaltaisia näkemyksiä menetelmän hyödyistä, joista keskeisimpiä olivat ajatus oppimisprosessin jäsentymisestä sekä solmisaatiokielen käyttö hahmottamisen apuna. Opettajien omat näkemykset vaikuttivat kuitenkin paljon siihen, mitä työtapoja ja minkälaista materiaalia he opetuksessaan käyttivät. Tulosten pohjalta reflektoin omaa opetustani ja sen kehittämistarpeita. Peilaan omia käsityksiäni haastateltavien näkemyksiin ja erittelen omia mielipiteitäni unkarilaisen menetelmän hyödyistä ja puutteista. Erityisesti pohdin, kuinka musiikin sovittamista voisi käyttää työtapana harmonian opetuksessa. Opettajien haastatteluissa ilmi tulleet ajatukset vahvistivat omaa näkemystäni menetelmän hyödyistä. Heidän kokemuksensa ja suorat tehtäväesimerkkinsä antoivat minulle paljon ideoita oman opettamiseni kehittämiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjola, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-23T18:19:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-23T18:19:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1307093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42861", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten harmoniaa opetetaan musiikin perusteissa Lahdessa. Kiinnostuin aiheesta toimiessani musiikin perusteiden opettajana Lahden konservatoriossa. Unkarilaisen s\u00e4velt\u00e4j\u00e4 ja musiikkipedagogi Zolt\u00e1n Kod\u00e1lyn ajatuksiin perustuvaa s\u00e4veltapailumenetelm\u00e4\u00e4 on k\u00e4ytetty Lahden konservatoriossa p\u00e4\u00e4asiallisena opetusmenetelm\u00e4n\u00e4 ja halusin selvitt\u00e4\u00e4, miten menetelm\u00e4\u00e4 on sovellettu harmonian opetuksessa ja mitk\u00e4 ovat sen edut. Koska teorian ja s\u00e4veltapailun opetusta on aiemmin moitittu irralliseksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6st\u00e4, halusin selvitt\u00e4\u00e4, k\u00e4ytet\u00e4\u00e4nk\u00f6 opetuksessa apuna soittimia.\n\nTutkimus on laadullinen haastattelututkimus ja se toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013. Haastateltavina oli kolme musiikin perusteiden opettajaa Lahdesta, joilla on paljon kokemusta musiikin perusteiden opettamisesta. \n\nHaastattelujen kautta selvisi, ett\u00e4 menetelm\u00e4n perinteisi\u00e4 laulamiseen painottuvia ty\u00f6tapoja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n paljon opetuksessa, mutta sen lis\u00e4ksi kaksi opettajista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 soittimia etenkin harmonian opetuksessa. Opettajilla oli samankaltaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 menetelm\u00e4n hy\u00f6dyist\u00e4, joista keskeisimpi\u00e4 olivat ajatus oppimisprosessin j\u00e4sentymisest\u00e4 sek\u00e4 solmisaatiokielen k\u00e4ytt\u00f6 hahmottamisen apuna. Opettajien omat n\u00e4kemykset vaikuttivat kuitenkin paljon siihen, mit\u00e4 ty\u00f6tapoja ja mink\u00e4laista materiaalia he opetuksessaan k\u00e4yttiv\u00e4t.\n\nTulosten pohjalta reflektoin omaa opetustani ja sen kehitt\u00e4mistarpeita. Peilaan omia k\u00e4sityksi\u00e4ni haastateltavien n\u00e4kemyksiin ja erittelen omia mielipiteit\u00e4ni unkarilaisen menetelm\u00e4n hy\u00f6dyist\u00e4 ja puutteista. Erityisesti pohdin, kuinka musiikin sovittamista voisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ty\u00f6tapana harmonian opetuksessa. Opettajien haastatteluissa ilmi tulleet ajatukset vahvistivat omaa n\u00e4kemyst\u00e4ni menetelm\u00e4n hy\u00f6dyist\u00e4. Heid\u00e4n kokemuksensa ja suorat teht\u00e4v\u00e4esimerkkins\u00e4 antoivat minulle paljon ideoita oman opettamiseni kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milla Pohjola (mimapohj) on 2014-01-23 18:19:06.962100. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-23T18:19:07Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401231127.pdf: 1671229 bytes, checksum: acca3d5b795ab3827c238fb546aeb1d0 (MD5)\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: 3e6d95401c63067359d1cf9120b576d8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-23T18:19:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401231127.pdf: 1671229 bytes, checksum: acca3d5b795ab3827c238fb546aeb1d0 (MD5)\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: 3e6d95401c63067359d1cf9120b576d8 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Koda\u0301ly, Zolta\u0301n", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Harmonian opetus unkarilaista s\u00e4veltapailumetodia hy\u00f6dynt\u00e4en Lahdessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401231127", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-23T18:19:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soinnutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4veltapailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42861
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/854f346f-7895-44b9-a280-b3b8bc0c34b7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401231127.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pohjola, Milla Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa Kodály, Zoltán Musiikkikasvatus Music Education 3052 soinnutus säveltapailu musiikki musiikinteoria opetus musiikinopettajat
title Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa
title_full Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa
title_fullStr Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa
title_full_unstemmed Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa
title_short Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa
title_sort harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen lahdessa
title_txtP Harmonian opetus unkarilaista säveltapailumetodia hyödyntäen Lahdessa
topic Kodály, Zoltán Musiikkikasvatus Music Education 3052 soinnutus säveltapailu musiikki musiikinteoria opetus musiikinopettajat
topic_facet 3052 Kodály, Zoltán Music Education Musiikkikasvatus musiikinopettajat musiikinteoria musiikki opetus soinnutus säveltapailu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42861 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401231127
work_keys_str_mv AT pohjolamilla harmonianopetusunkarilaistasäveltapailumetodiahyödyntäenlahdessa