Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen

Yliopisto-opintojen tavoitteista tärkeimmiksi voidaan nimetä tieto- ja ajatteluntavoitteet. Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvifysiologian harjoitustyön vaikutusta yliopistoopiskelijoiden tietämisen tasoon sekä opiskelijoiden ymmärryksen tasoa aihetta käsitelleen kurssin lopussa. Tietäminen ja ymmärtä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sarkkinen, Kaisa
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, Department of Biological and Environmental Science, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42836
_version_ 1828193138650382336
author Sarkkinen, Kaisa
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sarkkinen, Kaisa Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sarkkinen, Kaisa Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Bio- ja ympäristötieteiden laitos Department of Biological and Environmental Science University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sarkkinen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Yliopisto-opintojen tavoitteista tärkeimmiksi voidaan nimetä tieto- ja ajatteluntavoitteet. Tutkimuksessa tarkasteltiin kasvifysiologian harjoitustyön vaikutusta yliopistoopiskelijoiden tietämisen tasoon sekä opiskelijoiden ymmärryksen tasoa aihetta käsitelleen kurssin lopussa. Tietäminen ja ymmärtäminen muodostavat tietotavoitteet, joiden pohjalta ajatteluntavoitteet kehittyvät. Käytetty kasvifysiologian harjoitustyö pohjasi Wrightin & Bonserin (1999) esittämään harjoitustyöhön, jossa tarkastellaan keinotekoisen herbivorian indusoimaa puolustusreaktiota kasvissa. Harjoitustyötä kehitettiin Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksen BIOA110: Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssin käyttöön. Oppimiseen liittyvinä tutkimuskysymyksinä tarkasteltiin muuttuivatko opiskelijoiden kasvien puolustautumiseen herbivoriaa vastaan liittyvät käsitteet määrältään ja sisällöltään käytännön harjoitustyön seurauksena sekä millaisia oppimistuloksia opiskelijat saavuttivat kurssin loppuun mennessä kasvien puolustautumiseen herbivoriaa vastaan liittyen. Tutkimuskohteena oli Kasvi- ja eläinfysiologian perusteet -kurssille keväällä 2010 osallistuneet opiskelijat. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden määrän ja sisällön muutosta tarkasteltiin seitsemältätoista opiskelijalta ennen harjoitustyötä ja heti sen jälkeen kerätyistä miellekartoista. Ymmärryksen tasoa kurssin lopussa tarkasteltiin kahdeksalta opiskelijalta heidän tenttivastauksistaan. Opiskelijoiden käyttämien käsitteiden määrä lisääntyi harjoitustyön tekemisen seurauksena ja niiden sisältö monipuolistui. Kurssin lopussa opiskelijoiden oppimistulokset olivat monirakenteisen oppimisen tasolla ja heidän ymmärryksensä oli irtonaista muistitietoa. Kandidaatin tutkinnon viitteellinen ymmärryksen taso on yhden oppimistulostason havaittua tasoa ylempänä. Kolmantena tutkimuskysymyksenä tutkittiin, toimiiko trikomipuolustusreaktio valituilla kasvimateriaaleilla kurssiaikataulun asettamissa puitteissa. Tutkimus toteutettiin ristikukkaisin (Brassicaceae) kuuluvilla sinapilla (Sinapsis alba L.), lantulla (Brassica napus var. napobrassica L.) ja kaalilla (Brassica oleracea var. gemmifera). Trikomit ovat kasvin solukarvoja, joiden lisätuotantoa kasvi voi indusoida herbivorihyökkäyksen seurauksena uusiin kasvullisiin osiin. Sinapin trikomien lukumäärä lisääntyi keinotekoisen herbivoria käsittely seurauksena, kun kasvia kasvatettiin 16 + 8 -tuntisessa (valo + pimeä) valojaksossa. Sinapin kasvunopeus toimi myös kurssin asettamassa aikataulussa. Näiden tulosten perusteella harjoitustyö saatiin toimimaan kurssin aikataulun puitteissa. The most important learning objectives of university level studies can be defined as the aims of knowledge and skills of critical thinking. This study examined the effect of a plant physiology practical work on the number of scientific concepts used by students. In addition the level of students’ comprehension about the theme was viewed in the end of a university course focusing in this theme. Knowledge and comprehension form a base for development of critical thinking skills. The practical work in question was based on the practical work presented by Wright & Bonser (1999) where the effect of artificial herbivory on induced defense response on plants is viewed. Practical work was perfected on the grounds of noted research outcomes to the use of the plant and animal physiology course by the University of Jyväskylä the Department of Biological and Environmental Sciences. Learning was examined by two questions: were there changes in the number and content of conceptions used by students about plant’s defense against herbivory as a consequence of the performing the practical work and what kind of learning objectives did the student achieve about plant’s defense against herbivory by the end of the course? The subject group of the first two study questions was the students taking part to the course in question in spring 2010. Changes in the students’ conceptions were studied from the mind maps made by 17 students right before and after performing of the practical work. The achieved learning objectives were viewed from the final exam answers of 8 students. An increase in the amount and diversification in the content of concepts was observed as an effect of the practical work. In the end of the course students’ learning objectives reached multistructural level and their understanding of the theme was collection of unintegrated facts. The course is only a part of the Bachelor’s Degree where the aimed level of understanding is one level higher. Third studied question was if the chosen plant material exhibits the wanted defense reaction applicable within the limitations of the course timetable. The studied question was addressed by studying three Brassicaceae species (Sinapsis alba L., Brassica napus var. napobrassica L. and Brassica oleracea var. gemmifera). Trichomes are small hairs and plant can induce their production to new vegetative parts as a response to a previous herbivory attack. The amount of trichomes per leaf increased in Sinapis alba L. as a response to artificial herbivory when the plants were grown under 16 + 8 hour (light + dark) photoperiod. The growth speed of the species fitted the course timetable. Based on these results the practical was perfected for the course.
first_indexed 2023-03-22T10:00:37Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sarkkinen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-21T09:26:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-21T09:26:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1297095", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yliopisto-opintojen tavoitteista t\u00e4rkeimmiksi voidaan nimet\u00e4 tieto- ja ajatteluntavoitteet.\nTutkimuksessa tarkasteltiin kasvifysiologian harjoitusty\u00f6n vaikutusta yliopistoopiskelijoiden\ntiet\u00e4misen tasoon sek\u00e4 opiskelijoiden ymm\u00e4rryksen tasoa aihetta k\u00e4sitelleen\nkurssin lopussa. Tiet\u00e4minen ja ymm\u00e4rt\u00e4minen muodostavat tietotavoitteet, joiden pohjalta\najatteluntavoitteet kehittyv\u00e4t. K\u00e4ytetty kasvifysiologian harjoitusty\u00f6 pohjasi Wrightin &\nBonserin (1999) esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n harjoitusty\u00f6h\u00f6n, jossa tarkastellaan keinotekoisen herbivorian\nindusoimaa puolustusreaktiota kasvissa. Harjoitusty\u00f6t\u00e4 kehitettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston\nbio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitoksen BIOA110: Kasvi- ja el\u00e4infysiologian perusteet -kurssin\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Oppimiseen liittyvin\u00e4 tutkimuskysymyksin\u00e4 tarkasteltiin muuttuivatko\nopiskelijoiden kasvien puolustautumiseen herbivoriaa vastaan liittyv\u00e4t k\u00e4sitteet m\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n\nja sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoitusty\u00f6n seurauksena sek\u00e4 millaisia oppimistuloksia\nopiskelijat saavuttivat kurssin loppuun menness\u00e4 kasvien puolustautumiseen herbivoriaa\nvastaan liittyen. Tutkimuskohteena oli Kasvi- ja el\u00e4infysiologian perusteet -kurssille\nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2010 osallistuneet opiskelijat. Opiskelijoiden k\u00e4ytt\u00e4mien k\u00e4sitteiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja\nsis\u00e4ll\u00f6n muutosta tarkasteltiin seitsem\u00e4lt\u00e4toista opiskelijalta ennen harjoitusty\u00f6t\u00e4 ja heti\nsen j\u00e4lkeen ker\u00e4tyist\u00e4 miellekartoista. Ymm\u00e4rryksen tasoa kurssin lopussa tarkasteltiin\nkahdeksalta opiskelijalta heid\u00e4n tenttivastauksistaan. Opiskelijoiden k\u00e4ytt\u00e4mien k\u00e4sitteiden\nm\u00e4\u00e4r\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyi harjoitusty\u00f6n tekemisen seurauksena ja niiden sis\u00e4lt\u00f6 monipuolistui.\nKurssin lopussa opiskelijoiden oppimistulokset olivat monirakenteisen oppimisen tasolla ja\nheid\u00e4n ymm\u00e4rryksens\u00e4 oli irtonaista muistitietoa. Kandidaatin tutkinnon viitteellinen\nymm\u00e4rryksen taso on yhden oppimistulostason havaittua tasoa ylemp\u00e4n\u00e4. Kolmantena\ntutkimuskysymyksen\u00e4 tutkittiin, toimiiko trikomipuolustusreaktio valituilla\nkasvimateriaaleilla kurssiaikataulun asettamissa puitteissa. Tutkimus toteutettiin\nristikukkaisin (Brassicaceae) kuuluvilla sinapilla (Sinapsis alba L.), lantulla (Brassica\nnapus var. napobrassica L.) ja kaalilla (Brassica oleracea var. gemmifera). Trikomit ovat\nkasvin solukarvoja, joiden lis\u00e4tuotantoa kasvi voi indusoida herbivorihy\u00f6kk\u00e4yksen\nseurauksena uusiin kasvullisiin osiin. Sinapin trikomien lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 lis\u00e4\u00e4ntyi keinotekoisen\nherbivoria k\u00e4sittely seurauksena, kun kasvia kasvatettiin 16 + 8 -tuntisessa (valo + pime\u00e4)\nvalojaksossa. Sinapin kasvunopeus toimi my\u00f6s kurssin asettamassa aikataulussa. N\u00e4iden\ntulosten perusteella harjoitusty\u00f6 saatiin toimimaan kurssin aikataulun puitteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The most important learning objectives of university level studies can be defined as the\naims of knowledge and skills of critical thinking. This study examined the effect of a plant\nphysiology practical work on the number of scientific concepts used by students. In\naddition the level of students\u2019 comprehension about the theme was viewed in the end of a\nuniversity course focusing in this theme. Knowledge and comprehension form a base for\ndevelopment of critical thinking skills. The practical work in question was based on the\npractical work presented by Wright & Bonser (1999) where the effect of artificial\nherbivory on induced defense response on plants is viewed. Practical work was perfected\non the grounds of noted research outcomes to the use of the plant and animal physiology\ncourse by the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 the Department of Biological and Environmental\nSciences. Learning was examined by two questions: were there changes in the number and\ncontent of conceptions used by students about plant\u2019s defense against herbivory as a\nconsequence of the performing the practical work and what kind of learning objectives did\nthe student achieve about plant\u2019s defense against herbivory by the end of the course? The\nsubject group of the first two study questions was the students taking part to the course in\nquestion in spring 2010. Changes in the students\u2019 conceptions were studied from the mind\nmaps made by 17 students right before and after performing of the practical work. The\nachieved learning objectives were viewed from the final exam answers of 8 students. An\nincrease in the amount and diversification in the content of concepts was observed as an\neffect of the practical work. In the end of the course students\u2019 learning objectives reached\nmultistructural level and their understanding of the theme was collection of unintegrated\nfacts. The course is only a part of the Bachelor\u2019s Degree where the aimed level of\nunderstanding is one level higher. Third studied question was if the chosen plant material\nexhibits the wanted defense reaction applicable within the limitations of the course\ntimetable. The studied question was addressed by studying three Brassicaceae species\n(Sinapsis alba L., Brassica napus var. napobrassica L. and Brassica oleracea var.\ngemmifera). Trichomes are small hairs and plant can induce their production to new\nvegetative parts as a response to a previous herbivory attack. The amount of trichomes per\nleaf increased in Sinapis alba L. as a response to artificial herbivory when the plants were\ngrown under 16 + 8 hour (light + dark) photoperiod. The growth speed of the species fitted\nthe course timetable. Based on these results the practical was perfected for the course.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2014-01-21 09:26:34.556134. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-21T09:26:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401211098.pdf: 6133221 bytes, checksum: 5ffd76e34e9d6690401ca4bd10f9e4b4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-21T09:26:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401211098.pdf: 6133221 bytes, checksum: 5ffd76e34e9d6690401ca4bd10f9e4b4 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Brassicaceae", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "herbivoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "indusoituva puolustus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimistavoitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "trikomit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymm\u00e4rrys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvifysiologian harjoitusty\u00f6n vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitusty\u00f6n kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401211098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Bio- ja ymp\u00e4rist\u00f6tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Biological and Environmental Science", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Biologian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Biology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-21T09:26:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4014", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "biologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvinsy\u00f6j\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ristikukkaiskasvit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42836
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:43Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sarkkinen, Kaisa Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen Brassicaceae herbivoria indusoituva puolustus oppimistavoitteet trikomit yliopisto-opiskelu yliopisto-opetus ymmärrys Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 biologia kasvinsyöjät harjoitukset ristikukkaiskasvit korkeakouluopiskelu korkeakouluopetus ymmärtäminen
title Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
title_full Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
title_fullStr Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
title_full_unstemmed Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
title_short Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
title_sort kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
title_txtP Kasvifysiologian harjoitustyön vaikutus yliopistoopiskelijoiden tiedollisiin oppimistuloksiin ja harjoitustyön kehittäminen
topic Brassicaceae herbivoria indusoituva puolustus oppimistavoitteet trikomit yliopisto-opiskelu yliopisto-opetus ymmärrys Biologian opettajankoulutus Teacher education programme in Biology 4014 biologia kasvinsyöjät harjoitukset ristikukkaiskasvit korkeakouluopiskelu korkeakouluopetus ymmärtäminen
topic_facet 4014 Biologian opettajankoulutus Brassicaceae Teacher education programme in Biology biologia harjoitukset herbivoria indusoituva puolustus kasvinsyöjät korkeakouluopetus korkeakouluopiskelu oppimistavoitteet ristikukkaiskasvit trikomit yliopisto-opetus yliopisto-opiskelu ymmärrys ymmärtäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401211098
work_keys_str_mv AT sarkkinenkaisa kasvifysiologianharjoitustyönvaikutusyliopistoopiskelijoidentiedollisiinoppimistu