fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4kel\u00e4, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-20T11:50:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-20T11:50:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1293050", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42822", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttist\u00e4 viitekehyst\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ensinn\u00e4kin kirjoittamisen opetusta kuvaavia tulkintarepertuaareja sek\u00e4 n\u00e4iden repertuaarien hegemonista j\u00e4rjestyst\u00e4 eri opettajilla. Toiseksi tarkastelin sit\u00e4, mink\u00e4laisia kirjoittamisen opettajan identiteettej\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajille rakentuu. Lis\u00e4ksi tutkin sit\u00e4, mink\u00e4laisiksi tytt\u00f6jen ja poikien kirjoittajaidentiteetit opettajien puheessa muodostuvat ja mink\u00e4laisilla repertuaareilla opettajat selitt\u00e4v\u00e4t tytt\u00f6jen ja poikien eroja.\r\n\r\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ensinn\u00e4kin kirjoittamiseen ja kirjoittamisen opetukseen liittyvien erilaisten n\u00e4k\u00f6kulmien esittelyst\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tukeudun ennen kaikkea Ivani\u010din (2004) laatimaan malliin erilaisista kirjoittamisk\u00e4sityksist\u00e4. Olennainen osa tutkimuksen teoreettista viitekehyst\u00e4 ovat my\u00f6s sukupuolen ja opetussuunnitelman sek\u00e4 sukupuolen ja kirjoittamisen v\u00e4lisiin suhteisiin liittyv\u00e4t teoriat ja tutkimukset.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostuu kahden \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajan videoidusta teemahaastattelusta. Analysoin aineistoa osin teoria- ja osin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti: Kirjoittamisen opetusta kuvaavat tulkintarepertuaarit perustuvat Ivani\u010din (2004) laatimaan malliin. Kirjoittamisen opettajan identiteetti\u00e4 kuvaavat tulkintarepertuaarit, tytt\u00f6jen ja poikien kirjoittajaidentiteetit ja sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja selitt\u00e4v\u00e4t tulkintarepertuaarit olen muodostanut aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\n\r\nHaastattelemieni \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa oli l\u00e4sn\u00e4 monia eri tulkintarepertuaareja. Kirjoittamisen opetuksesta puhuessaan he k\u00e4yttiv\u00e4t viitt\u00e4 eri tulkintarepertuaaria, mutta ensisijaisesti kirjoittaminen rakentui yksil\u00f6lliseksi oikeinkirjoituksen taidoksi ja luovaksi toiminnaksi. Kirjoittaminen taitona -repertuaari aktivoitui ennen kaikkea opettajien tarkastellessa oppilaiden kirjoittamia tekstej\u00e4. Opettajien puheesta nousi esille nelj\u00e4 kirjoittamisen opettajan identiteetti\u00e4 kuvaavaa tulkintarepertuaaria: humanistinen repertuaari sek\u00e4 auktoriteetti-, holhooja- ja suorittajarepertuaarit. Opettajat puhuivat oppilaista p\u00e4\u00e4osin sukupuolineutraalisti oppilaina tai lapsina. Toisinaan sukupuolineutraalius kuitenkin murtui, jolloin opettajat rakensivat kirjoittajaidentiteettej\u00e4 oppilaiden sukupuolen mukaan. Haastatteluaineistossa esille tulivat identiteettiparit insin\u00f6\u00f6ripojat \u2013 kuvailevat tyt\u00f6t, avuttomat pojat \u2013 itsen\u00e4iset tyt\u00f6t, ty\u00f6t\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4t pojat \u2013 yritteli\u00e4\u00e4t tyt\u00f6t, toiminnalliset pojat \u2013 tekstikulttuuriin sosiaalistuneet tyt\u00f6t sek\u00e4 vaikuttamaan pyrkiv\u00e4t pojat \u2013 yksityiseen suuntautuvat tyt\u00f6t. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja opettajat selittiv\u00e4t biologisen repertuaarin, ty\u00f6nteon repertuaarin ja orientaatiorepertuaarin avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna K\u00e4kel\u00e4 (haelkake) on 2014-01-20 11:50:49.242868. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-20T11:50:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401201086.pdf: 1073008 bytes, checksum: ef9e983a4e0e2ce47c910ddee2ab60a2 (MD5)\r\nlicense.html: 4980 bytes, checksum: 803f6ede56603d71c0ea7977b6829bf8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-20T11:50:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401201086.pdf: 1073008 bytes, checksum: ef9e983a4e0e2ce47c910ddee2ab60a2 (MD5)\r\nlicense.html: 4980 bytes, checksum: 803f6ede56603d71c0ea7977b6829bf8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittamisen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se ei oo pojille niin luontasta\" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401201086", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-20T11:50:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|