"Se ei oo pojille niin luontasta" kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä viitekehystä käyttäen ensinnäkin kirjoittamisen opetusta kuvaavia tulkinta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Käkelä, Hanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42822
_version_ 1828193127933935616
author Käkelä, Hanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Käkelä, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Käkelä, Hanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Käkelä, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä viitekehystä käyttäen ensinnäkin kirjoittamisen opetusta kuvaavia tulkintarepertuaareja sekä näiden repertuaarien hegemonista järjestystä eri opettajilla. Toiseksi tarkastelin sitä, minkälaisia kirjoittamisen opettajan identiteettejä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille rakentuu. Lisäksi tutkin sitä, minkälaisiksi tyttöjen ja poikien kirjoittajaidentiteetit opettajien puheessa muodostuvat ja minkälaisilla repertuaareilla opettajat selittävät tyttöjen ja poikien eroja. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ensinnäkin kirjoittamiseen ja kirjoittamisen opetukseen liittyvien erilaisten näkökulmien esittelystä. Tässä tukeudun ennen kaikkea Ivaničin (2004) laatimaan malliin erilaisista kirjoittamiskäsityksistä. Olennainen osa tutkimuksen teoreettista viitekehystä ovat myös sukupuolen ja opetussuunnitelman sekä sukupuolen ja kirjoittamisen välisiin suhteisiin liittyvät teoriat ja tutkimukset. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan videoidusta teemahaastattelusta. Analysoin aineistoa osin teoria- ja osin aineistolähtöisesti: Kirjoittamisen opetusta kuvaavat tulkintarepertuaarit perustuvat Ivaničin (2004) laatimaan malliin. Kirjoittamisen opettajan identiteettiä kuvaavat tulkintarepertuaarit, tyttöjen ja poikien kirjoittajaidentiteetit ja sukupuolten välisiä eroja selittävät tulkintarepertuaarit olen muodostanut aineistolähtöisesti. Haastattelemieni äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa oli läsnä monia eri tulkintarepertuaareja. Kirjoittamisen opetuksesta puhuessaan he käyttivät viittä eri tulkintarepertuaaria, mutta ensisijaisesti kirjoittaminen rakentui yksilölliseksi oikeinkirjoituksen taidoksi ja luovaksi toiminnaksi. Kirjoittaminen taitona -repertuaari aktivoitui ennen kaikkea opettajien tarkastellessa oppilaiden kirjoittamia tekstejä. Opettajien puheesta nousi esille neljä kirjoittamisen opettajan identiteettiä kuvaavaa tulkintarepertuaaria: humanistinen repertuaari sekä auktoriteetti-, holhooja- ja suorittajarepertuaarit. Opettajat puhuivat oppilaista pääosin sukupuolineutraalisti oppilaina tai lapsina. Toisinaan sukupuolineutraalius kuitenkin murtui, jolloin opettajat rakensivat kirjoittajaidentiteettejä oppilaiden sukupuolen mukaan. Haastatteluaineistossa esille tulivat identiteettiparit insinööripojat – kuvailevat tytöt, avuttomat pojat – itsenäiset tytöt, työtä välttelevät pojat – yritteliäät tytöt, toiminnalliset pojat – tekstikulttuuriin sosiaalistuneet tytöt sekä vaikuttamaan pyrkivät pojat – yksityiseen suuntautuvat tytöt. Sukupuolten välisiä eroja opettajat selittivät biologisen repertuaarin, työnteon repertuaarin ja orientaatiorepertuaarin avulla.
first_indexed 2024-09-11T08:51:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4kel\u00e4, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-20T11:50:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-20T11:50:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1293050", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42822", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttist\u00e4 viitekehyst\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ensinn\u00e4kin kirjoittamisen opetusta kuvaavia tulkintarepertuaareja sek\u00e4 n\u00e4iden repertuaarien hegemonista j\u00e4rjestyst\u00e4 eri opettajilla. Toiseksi tarkastelin sit\u00e4, mink\u00e4laisia kirjoittamisen opettajan identiteettej\u00e4 \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajille rakentuu. Lis\u00e4ksi tutkin sit\u00e4, mink\u00e4laisiksi tytt\u00f6jen ja poikien kirjoittajaidentiteetit opettajien puheessa muodostuvat ja mink\u00e4laisilla repertuaareilla opettajat selitt\u00e4v\u00e4t tytt\u00f6jen ja poikien eroja.\r\n\r\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ensinn\u00e4kin kirjoittamiseen ja kirjoittamisen opetukseen liittyvien erilaisten n\u00e4k\u00f6kulmien esittelyst\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tukeudun ennen kaikkea Ivani\u010din (2004) laatimaan malliin erilaisista kirjoittamisk\u00e4sityksist\u00e4. Olennainen osa tutkimuksen teoreettista viitekehyst\u00e4 ovat my\u00f6s sukupuolen ja opetussuunnitelman sek\u00e4 sukupuolen ja kirjoittamisen v\u00e4lisiin suhteisiin liittyv\u00e4t teoriat ja tutkimukset.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostuu kahden \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajan videoidusta teemahaastattelusta. Analysoin aineistoa osin teoria- ja osin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti: Kirjoittamisen opetusta kuvaavat tulkintarepertuaarit perustuvat Ivani\u010din (2004) laatimaan malliin. Kirjoittamisen opettajan identiteetti\u00e4 kuvaavat tulkintarepertuaarit, tytt\u00f6jen ja poikien kirjoittajaidentiteetit ja sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja selitt\u00e4v\u00e4t tulkintarepertuaarit olen muodostanut aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\n\r\nHaastattelemieni \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa oli l\u00e4sn\u00e4 monia eri tulkintarepertuaareja. Kirjoittamisen opetuksesta puhuessaan he k\u00e4yttiv\u00e4t viitt\u00e4 eri tulkintarepertuaaria, mutta ensisijaisesti kirjoittaminen rakentui yksil\u00f6lliseksi oikeinkirjoituksen taidoksi ja luovaksi toiminnaksi. Kirjoittaminen taitona -repertuaari aktivoitui ennen kaikkea opettajien tarkastellessa oppilaiden kirjoittamia tekstej\u00e4. Opettajien puheesta nousi esille nelj\u00e4 kirjoittamisen opettajan identiteetti\u00e4 kuvaavaa tulkintarepertuaaria: humanistinen repertuaari sek\u00e4 auktoriteetti-, holhooja- ja suorittajarepertuaarit. Opettajat puhuivat oppilaista p\u00e4\u00e4osin sukupuolineutraalisti oppilaina tai lapsina. Toisinaan sukupuolineutraalius kuitenkin murtui, jolloin opettajat rakensivat kirjoittajaidentiteettej\u00e4 oppilaiden sukupuolen mukaan. Haastatteluaineistossa esille tulivat identiteettiparit insin\u00f6\u00f6ripojat \u2013 kuvailevat tyt\u00f6t, avuttomat pojat \u2013 itsen\u00e4iset tyt\u00f6t, ty\u00f6t\u00e4 v\u00e4lttelev\u00e4t pojat \u2013 yritteli\u00e4\u00e4t tyt\u00f6t, toiminnalliset pojat \u2013 tekstikulttuuriin sosiaalistuneet tyt\u00f6t sek\u00e4 vaikuttamaan pyrkiv\u00e4t pojat \u2013 yksityiseen suuntautuvat tyt\u00f6t. Sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja opettajat selittiv\u00e4t biologisen repertuaarin, ty\u00f6nteon repertuaarin ja orientaatiorepertuaarin avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna K\u00e4kel\u00e4 (haelkake) on 2014-01-20 11:50:49.242868. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-20T11:50:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401201086.pdf: 1073008 bytes, checksum: ef9e983a4e0e2ce47c910ddee2ab60a2 (MD5)\r\nlicense.html: 4980 bytes, checksum: 803f6ede56603d71c0ea7977b6829bf8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-20T11:50:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401201086.pdf: 1073008 bytes, checksum: ef9e983a4e0e2ce47c910ddee2ab60a2 (MD5)\r\nlicense.html: 4980 bytes, checksum: 803f6ede56603d71c0ea7977b6829bf8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (115 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjoittamisen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Se ei oo pojille niin luontasta\" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401201086", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-20T11:50:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkielenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42822
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:16Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97d8335a-0fb4-4335-9396-9512806ac5f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401201086.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Käkelä, Hanna "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa äidinkieli ja kirjallisuus kirjoittaminen kirjoittamisen opetus sukupuoli opettaja diskurssianalyysi Suomen kieli Finnish Diskurssianalyysi 309 äidinkieli kirjallisuus opetus äidinkielenopettajat opettajat
title "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
title_alt Kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
title_full "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
title_fullStr "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
title_full_unstemmed "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
title_short "Se ei oo pojille niin luontasta"
title_sort se ei oo pojille niin luontasta kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
title_sub kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
title_txtP "Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
topic äidinkieli ja kirjallisuus kirjoittaminen kirjoittamisen opetus sukupuoli opettaja diskurssianalyysi Suomen kieli Finnish Diskurssianalyysi 309 äidinkieli kirjallisuus opetus äidinkielenopettajat opettajat
topic_facet 309 Diskurssianalyysi Finnish Suomen kieli diskurssianalyysi kirjallisuus kirjoittaminen kirjoittamisen opetus opettaja opettajat opetus sukupuoli äidinkielenopettajat äidinkieli äidinkieli ja kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42822 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401201086
work_keys_str_mv AT käkelähanna seeioopojilleniinluontastakirjoittamisenopetuksenjasukupuolenrakentuminenäidinkielen