"Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä

Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen moniammatillinen yhteistyö tarkoittaa koulun oppilashuoltoryhmän jäsenten työ...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hännikäinen, Päivi
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42816
_version_ 1826225734679527424
author Hännikäinen, Päivi
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hännikäinen, Päivi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hännikäinen, Päivi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hännikäinen, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa työskentelevien koulukuraattorien näkemyksiä omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä. Koulun sisäinen moniammatillinen yhteistyö tarkoittaa koulun oppilashuoltoryhmän jäsenten työskentelyä. Koulun ulkoisella moniammatillisella yhteistyöllä tarkoitetaan työskentelyä lastensuojelun ja erikoissairaanhoidon (perheneuvola, lasten ja nuorten psykiatria) kanssa. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii moderni ja postmoderni ajattelu sosiaalityön asiantuntijuudesta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä on ryhmähaastattelu. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui 14 perusopetuksen koulukuraattoria Itä-Suomen alueelta. Ensimmäisessä ryhmähaastattelussa oli viisi, toisessa neljä ja kolmannessa viisi koulukuraattoria. Ryhmähaastatteluun osallistuneet koulukuraattorit olivat iältään 28–62-vuotiaita naisia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoittaa, että koulun sisäisessä ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteistyössä näkyy vielä hyvin perinteisiä modernin asiantuntijuuden tunnusmerkkejä. Moderni asian-tuntijuus moniammatillisessa yhteistyössä tulee esille toimijoiden ja työskentelyn sektori-keskeisyytenä, valta-asemina, hierarkkisuutena eri organisaatioiden ja asiantuntijoiden välillä, erityisosaamisen ja yksilöasiantuntijuuden korostumisena sekä päällekkäisen työn tekemisenä. Tutkimuksen mukaan moniammatillisessa yhteistyössä näkyy myös postmodernia, yhteis-toiminnallisuuteen pyrkivää asiantuntijuutta. Erityisesti koulun sisäisessä koulukuraattorin ja koulupsykologin välisessä työparityöskentelyssä moniammatillisena yhteistyömuotona näkyy postmodernin asiantuntijuuden tunnusmerkkejä. Lisäksi tutkimusaineisto sisältää runsaasti koulukuraattorien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön kehittämiseksi post-modernin asiantuntijuuden suuntaan. Postmodernin asiantuntijuuden tunnusmerkeiksi nou-sevat asiantuntijuuden laajentuminen työskentelyn lähtökohtana, kokonaisvaltainen lähes-tymistapa asiakkaan tilanteeseen, rajojen ylitykset, jaettu asiantuntijuus sekä dialogisuus ja kontekstisidonnaisuus.
first_indexed 2023-03-22T09:57:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4nnik\u00e4inen, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-19T10:11:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-19T10:11:10Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1291276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan peruskoulussa ty\u00f6skentelevien koulukuraattorien n\u00e4kemyksi\u00e4 omasta ja eri toimijoiden asiantuntijuudesta koulun sis\u00e4isess\u00e4 ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4. Koulun sis\u00e4inen moniammatillinen yhteisty\u00f6 tarkoittaa koulun oppilashuoltoryhm\u00e4n j\u00e4senten ty\u00f6skentely\u00e4. Koulun ulkoisella moniammatillisella yhteisty\u00f6ll\u00e4 tarkoitetaan ty\u00f6skentely\u00e4 lastensuojelun ja erikoissairaanhoidon (perheneuvola, lasten ja nuorten psykiatria) kanssa. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii moderni ja postmoderni ajattelu sosiaality\u00f6n asiantuntijuudesta. \r\n\r\nTutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on ryhm\u00e4haastattelu. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta ryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui 14 perusopetuksen koulukuraattoria It\u00e4-Suomen alueelta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 ryhm\u00e4haastattelussa oli viisi, toisessa nelj\u00e4 ja kolmannessa viisi koulukuraattoria. Ryhm\u00e4haastatteluun osallistuneet koulukuraattorit olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 28\u201362-vuotiaita naisia. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 koulun sis\u00e4isess\u00e4 ja ulkoisessa moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4kyy viel\u00e4 hyvin perinteisi\u00e4 modernin asiantuntijuuden tunnusmerkkej\u00e4. Moderni asian-tuntijuus moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 tulee esille toimijoiden ja ty\u00f6skentelyn sektori-keskeisyyten\u00e4, valta-asemina, hierarkkisuutena eri organisaatioiden ja asiantuntijoiden v\u00e4lill\u00e4, erityisosaamisen ja yksil\u00f6asiantuntijuuden korostumisena sek\u00e4 p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isen ty\u00f6n tekemisen\u00e4. \r\nTutkimuksen mukaan moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s postmodernia, yhteis-toiminnallisuuteen pyrkiv\u00e4\u00e4 asiantuntijuutta. Erityisesti koulun sis\u00e4isess\u00e4 koulukuraattorin ja koulupsykologin v\u00e4lisess\u00e4 ty\u00f6parity\u00f6skentelyss\u00e4 moniammatillisena yhteisty\u00f6muotona n\u00e4kyy postmodernin asiantuntijuuden tunnusmerkkej\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimusaineisto sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 runsaasti koulukuraattorien n\u00e4kemyksi\u00e4 moniammatillisen yhteisty\u00f6n kehitt\u00e4miseksi post-modernin asiantuntijuuden suuntaan. Postmodernin asiantuntijuuden tunnusmerkeiksi nou-sevat asiantuntijuuden laajentuminen ty\u00f6skentelyn l\u00e4ht\u00f6kohtana, kokonaisvaltainen l\u00e4hes-tymistapa asiakkaan tilanteeseen, rajojen ylitykset, jaettu asiantuntijuus sek\u00e4 dialogisuus ja kontekstisidonnaisuus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi H\u00e4nnik\u00e4inen (pahannik) on 2014-01-19 10:11:09.880121. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-19T10:11:10Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401191082.pdf: 705673 bytes, checksum: db7b0c2d60861c7139348228d6b2841f (MD5)\r\nlicense.html: 4973 bytes, checksum: 7bbf4828b539dfc8823b29fa7d45772a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-19T10:11:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401191082.pdf: 705673 bytes, checksum: db7b0c2d60861c7139348228d6b2841f (MD5)\r\nlicense.html: 4973 bytes, checksum: 7bbf4828b539dfc8823b29fa7d45772a (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (94 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukuraattorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Yksi plus yksi on enemm\u00e4n kuin kaksi\" : koulukuraattorien n\u00e4kemyksi\u00e4 asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Koulukuraattorien n\u00e4kemyksi\u00e4 asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401191082", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-19T10:11:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42816
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4eeea7ab-0f48-4b0b-b28d-b7dc2976cd91\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401191082.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hännikäinen, Päivi "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä Asiantuntijuus moniammatillinen yhteistyö koulukuraattorit Sosiaalityö Social Work 210 koulu sosiaalityö asiantuntijuus moniammatillisuus
title "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
title_alt Koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
title_full "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
title_fullStr "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
title_full_unstemmed "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
title_short "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi"
title_sort yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
title_sub koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
title_txtP "Yksi plus yksi on enemmän kuin kaksi" : koulukuraattorien näkemyksiä asiantuntijuudesta moniammatillisessa yhteistyössä
topic Asiantuntijuus moniammatillinen yhteistyö koulukuraattorit Sosiaalityö Social Work 210 koulu sosiaalityö asiantuntijuus moniammatillisuus
topic_facet 210 Asiantuntijuus Social Work Sosiaalityö asiantuntijuus koulu koulukuraattorit moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus sosiaalityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42816 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401191082
work_keys_str_mv AT hännikäinenpäivi yksiplusyksionenemmänkuinkaksikoulukuraattoriennäkemyksiäasiantuntijuudestamoni