Päiväkodin pedagoginen johtajuus johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset

Laadullisen pro gradu -tutkimukseni aiheeksi valitsin päiväkodin pedagogisen johtajuuden. Aiheen käsittely ja selkiyttäminen on tärkeää, koska se on tällä hetkellä moninaista ja kirjavaa. Tutkimusteema puolustaa paikkaansa juuri tässä ajassa, kun ollaan valmistelemassa uutta varhaiskasvatuslakia. Pe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kasurinen, Heli
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42806
_version_ 1826225761965572096
author Kasurinen, Heli
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kasurinen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kasurinen, Heli Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kasurinen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Laadullisen pro gradu -tutkimukseni aiheeksi valitsin päiväkodin pedagogisen johtajuuden. Aiheen käsittely ja selkiyttäminen on tärkeää, koska se on tällä hetkellä moninaista ja kirjavaa. Tutkimusteema puolustaa paikkaansa juuri tässä ajassa, kun ollaan valmistelemassa uutta varhaiskasvatuslakia. Pedagogisen johtajuuden kautta rakennetaan laadukasta ja kestävää varhaiskasvatusta, siksi se on merkityksellinen ja monia tahoa koskettava tutkimusaihe. Tutkimustehtäväkseni asetin pedagogisen johtamisen tutkimisen kolmen tarkastelutavan kautta: ensinnä minkälaisia asioita pedagogiseen johtamiseen liitetään, toiseksi mitkä tekijät tukevat ja vaikeuttavat pedagogista johtamista sekä kolmanneksi, kenelle pedagoginen johtamisvastuu päiväkodissa kuuluu. Suoritin tutkimusaineiston koonnin haastattelemalla päiväkodin johtajia ja lastentarhanopettajia. Halusin painottaa aiheen yhteisöllistä tarkastelutapaa, siksi valitsin menetelmäksi parihaastattelut. Aineiston analyysin suoritin aineistopohjaisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulosteni perusteella pedagoginen johtaminen liitettiin monipuolisesti eri teemoihin päiväkodissa. Pedagoginen johtaminen nähtiin liittyvän varhaiskasvatussuunnitelmiin, pedagogiikkaan, perustehtävään, työyhteisöön, johtajuuteen sekä monipuoliseen vuorovaikutukseen. Pedagogista johtamista tukevat asiat olivat päiväkodin yhteisöllisyyden ilmapiiri ja ammatillisen kehittämisen mahdollisuudet. Pedagogista johtamista vaikeuttavat tekijät liittyivät arjen velvoittaviin rutiineihin päiväkodissa ja liian suuriksi kasvaviin johtamisalueisiin. Myös varhaiskasvatuksen hallinnonalamuutos ja nykyperheiden erilaisuus puhuttivat haastateltavia. Pedagoginen johtamisvastuu nähtiin tuloksissani kolmen teeman kautta. Pedagoginen johtaminen nähtiin kuuluvan joko kaikille työntekijöille, erityisesti lastentarhanopettajille tai pääasiassa päiväkodin johtajalle. Päiväkodin johtajan läsnäolo yksiköissä nähtiin kaiken kaikkiaan merkittävänä pedagogisessa johtamisessa. Tutkimukseni tuotti monipuolisesti uutta tietoa pedagogisesta johtamisesta varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstön näkökulmista. Tutkimus toimii osaltaan kipinänä yhteiskunnalliselle keskustelulle. Johtopäätöksinä totean, että pedagoginen johtaminen on vahva osa arjen päiväkotityötä ja sen toteuttamisessa on merkittävä rooli niin johtajalla kuin koko työyhteisöllä. Pedagogisen johtamisen perustana on yhteinen keskustelu työyhteisössä ja lasten vanhempien kanssa, missä määritellään toiminnan arvot ja tavoitteet, mutta myös pedagogisen johtamisen käsite ja koko johtamistyön idea. Pedagoginen johtaminen toteutuu parhaimmillaan silloin, kun johtaja on paikalla ja läsnä johtamissaan yksiköissä ja tiimien lastentarhanopettajat johtavat tahoillaan pedagogiikkaa. Perustana on kannustava ja myönteinen ilmapiiri, avoimuus ja ymmärrys ihmisyydestä. Herkkyys nähdä ja kuulla oma itse, työkaveri ja ennen kaikkea lapsi.
first_indexed 2023-03-22T09:57:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kasurinen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-16T09:41:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-16T09:41:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1291168", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42806", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laadullisen pro gradu -tutkimukseni aiheeksi valitsin p\u00e4iv\u00e4kodin pedagogisen johtajuuden. Aiheen k\u00e4sittely ja selkiytt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska se on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 moninaista ja kirjavaa. Tutkimusteema puolustaa paikkaansa juuri t\u00e4ss\u00e4 ajassa, kun ollaan valmistelemassa uutta varhaiskasvatuslakia. Pedagogisen johtajuuden kautta rakennetaan laadukasta ja kest\u00e4v\u00e4\u00e4 varhaiskasvatusta, siksi se on merkityksellinen ja monia tahoa koskettava tutkimusaihe.\r\nTutkimusteht\u00e4v\u00e4kseni asetin pedagogisen johtamisen tutkimisen kolmen tarkastelutavan kautta: ensinn\u00e4 mink\u00e4laisia asioita pedagogiseen johtamiseen liitet\u00e4\u00e4n, toiseksi mitk\u00e4 tekij\u00e4t tukevat ja vaikeuttavat pedagogista johtamista sek\u00e4 kolmanneksi, kenelle pedagoginen johtamisvastuu p\u00e4iv\u00e4kodissa kuuluu. Suoritin tutkimusaineiston koonnin haastattelemalla p\u00e4iv\u00e4kodin johtajia ja lastentarhanopettajia. Halusin painottaa aiheen yhteis\u00f6llist\u00e4 tarkastelutapaa, siksi valitsin menetelm\u00e4ksi parihaastattelut. Aineiston analyysin suoritin aineistopohjaisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \r\nTutkimustulosteni perusteella pedagoginen johtaminen liitettiin monipuolisesti eri teemoihin p\u00e4iv\u00e4kodissa. Pedagoginen johtaminen n\u00e4htiin liittyv\u00e4n varhaiskasvatussuunnitelmiin, pedagogiikkaan, perusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n, ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n, johtajuuteen sek\u00e4 monipuoliseen vuorovaikutukseen. Pedagogista johtamista tukevat asiat olivat p\u00e4iv\u00e4kodin yhteis\u00f6llisyyden ilmapiiri ja ammatillisen kehitt\u00e4misen mahdollisuudet. Pedagogista johtamista vaikeuttavat tekij\u00e4t liittyiv\u00e4t arjen velvoittaviin rutiineihin p\u00e4iv\u00e4kodissa ja liian suuriksi kasvaviin johtamisalueisiin. My\u00f6s varhaiskasvatuksen hallinnonalamuutos ja nykyperheiden erilaisuus puhuttivat haastateltavia. Pedagoginen johtamisvastuu n\u00e4htiin tuloksissani kolmen teeman kautta. Pedagoginen johtaminen n\u00e4htiin kuuluvan joko kaikille ty\u00f6ntekij\u00f6ille, erityisesti lastentarhanopettajille tai p\u00e4\u00e4asiassa p\u00e4iv\u00e4kodin johtajalle. P\u00e4iv\u00e4kodin johtajan l\u00e4sn\u00e4olo yksik\u00f6iss\u00e4 n\u00e4htiin kaiken kaikkiaan merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 pedagogisessa johtamisessa.\r\nTutkimukseni tuotti monipuolisesti uutta tietoa pedagogisesta johtamisesta varhaiskasvatuksen ammattihenkil\u00f6st\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimus toimii osaltaan kipin\u00e4n\u00e4 yhteiskunnalliselle keskustelulle. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 totean, ett\u00e4 pedagoginen johtaminen on vahva osa arjen p\u00e4iv\u00e4kotity\u00f6t\u00e4 ja sen toteuttamisessa on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli niin johtajalla kuin koko ty\u00f6yhteis\u00f6ll\u00e4. Pedagogisen johtamisen perustana on yhteinen keskustelu ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 ja lasten vanhempien kanssa, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n toiminnan arvot ja tavoitteet, mutta my\u00f6s pedagogisen johtamisen k\u00e4site ja koko johtamisty\u00f6n idea. Pedagoginen johtaminen toteutuu parhaimmillaan silloin, kun johtaja on paikalla ja l\u00e4sn\u00e4 johtamissaan yksik\u00f6iss\u00e4 ja tiimien lastentarhanopettajat johtavat tahoillaan pedagogiikkaa. Perustana on kannustava ja my\u00f6nteinen ilmapiiri, avoimuus ja ymm\u00e4rrys ihmisyydest\u00e4. Herkkyys n\u00e4hd\u00e4 ja kuulla oma itse, ty\u00f6kaveri ja ennen kaikkea lapsi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heli Kasurinen (hetukasu) on 2014-01-16 09:41:35.272856. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-16T09:41:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401161071.pdf: 1350126 bytes, checksum: 9713b03748bf6c0e2c43359d025dc34c (MD5)\r\nlicense.html: 4937 bytes, checksum: 956561e680635a8c9d59a77833ebd15f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-16T09:41:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401161071.pdf: 1350126 bytes, checksum: 9713b03748bf6c0e2c43359d025dc34c (MD5)\r\nlicense.html: 4937 bytes, checksum: 956561e680635a8c9d59a77833ebd15f (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (145 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiimi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin pedagoginen johtajuus : johtajan \"tuntosarvina\" ty\u00f6yhteis\u00f6, asiakasperheet ja lapset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Johtajan \"tuntosarvina\" ty\u00f6yhteis\u00f6, asiakasperheet ja lapset", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401161071", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-16T09:41:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42806
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eea4cf31-04ea-42d5-a182-6fb17c4599ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401161071.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kasurinen, Heli Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset Pedagogiikka johtajuus työyhteisö tiimi päiväkoti varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 pedagogiikka pedagoginen johtaminen johtaminen työyhteisöt tiimit päiväkodit
title Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
title_alt Johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
title_full Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
title_fullStr Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
title_full_unstemmed Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
title_short Päiväkodin pedagoginen johtajuus
title_sort päiväkodin pedagoginen johtajuus johtajan tuntosarvina työyhteisö asiakasperheet ja lapset
title_sub johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
title_txtP Päiväkodin pedagoginen johtajuus : johtajan "tuntosarvina" työyhteisö, asiakasperheet ja lapset
topic Pedagogiikka johtajuus työyhteisö tiimi päiväkoti varhaiskasvatus Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 pedagogiikka pedagoginen johtaminen johtaminen työyhteisöt tiimit päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus Pedagogiikka Varhaiskasvatus johtajuus johtaminen pedagogiikka pedagoginen johtaminen päiväkodit päiväkoti tiimi tiimit työyhteisö työyhteisöt varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42806 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401161071
work_keys_str_mv AT kasurinenheli päiväkodinpedagoginenjohtajuusjohtajantuntosarvinatyöyhteisöasiakasperheetjalapset