Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus

Tämä Pro gradu -tutkielma on osa Oulun yliopiston, Oulun yliopistollisen sairaalan Neurokognitiivisen yksikön ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuosina 2005–2010 toteutettua yhteistyöprojektia, jossa tutkittiin kielihäiriöisten lasten kuullun prosessointia ja siihen liittyvien ongelmien...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Partanen, Heidi
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42791
_version_ 1826225758986567680
author Partanen, Heidi
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Partanen, Heidi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Partanen, Heidi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Partanen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämä Pro gradu -tutkielma on osa Oulun yliopiston, Oulun yliopistollisen sairaalan Neurokognitiivisen yksikön ja Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuosina 2005–2010 toteutettua yhteistyöprojektia, jossa tutkittiin kielihäiriöisten lasten kuullun prosessointia ja siihen liittyvien ongelmien kuntoutuvuutta. Tässä työssä tutkittiin ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutuksia kuullunerottelun taitoihin sekä kielellisiin ja kognitiivisiin taitoihin 4–6-vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus. Tutkimuksessa oli kolme ryhmää: SLI-kuntoutusryhmä, SLI-kontrolliryhmä ja tyypillisesti kehittyneiden kontrollilasten ryhmä, joissa kaikissa oli 12 tutkittavaa. SLI-kuntoutusryhmä sai kuuden viikon kuntoutusjakson aikana harjoitusta kolme kertaa viikossa professori Paavo Leppäsen ja työryhmän kehittämällä Mr. Luiki -ohjelmalla, joka on seikkailupelinomaiseksi rakennettu äänten erottelua harjoituttava tietokoneohjelma. SLI-kontrolliryhmä osallistui kuntoutusjakson ajan tavanomaiseen puheterapiaan 1–2 kertaa viikossa ja tyypillisesti kehittyneet kontrollilapset eivät saaneet minkäänlaista kuntoutusta. Harjoittelun vaikuttavuutta tarkasteltiin sekä ryhmä- että yksilötasolla. Ryhmätasolla SLI-kuntoutusryhmän taitojen paranemista verrattiin SLI-kontrolliryhmän taitojen paranemiseen efektikokojen avulla. Yksilötasolla jokaiselle SLI-kuntoutus- ja SLI-kontrolliryhmän tutkittavalle laskettiin niin kutsuttu RCI-arvo (Reliable Change Index), joka kuvaa sitä, kuinka paljon ja mihin suuntaan tutkittavan pistemäärä on muuttunut ja onko muutos luotettava ja kliinisesti merkitsevä. Näitä RCI-arvoja vertailtiin sekä SLI-ryhmien kesken että erikseen SLI-kuntoutusryhmän osalta. SLI-kuntoutusryhmän tutkittavat jaettiin RCI-arvojen perusteella harjoittelusta paljon ja vähän hyötyneisiin. Yksilöllisiä suoritusprofiileja tarkastelemalla tutkittiin sitä, millaiset olivat harjoittelusta paljon ja vähän hyötyneiden lasten taidot tutkimuksen lähtötilanteessa. Tulosten mukaan ei-kielellinen auditiivinen harjoittelu paransi ensinnäkin harjoiteltuja auditiivisen erottelun taitoja, mutta myös joitakin kielellisiä taitoja (ohjeiden ymmärtäminen, värien nopea nimeäminen). Yksilötarkastelujen mukaan harjoittelun tuloksellisuuteen saattoi vaikuttaa tutkittavien ikä sekä tarkkaavaisuuden ja fonologisen muistin taidot. Yleisesti ottaen harjoitteluvaikutukset olivat kuitenkin hyvin yksilöllisiä. Tämä tutkimus antaakin tukea sille ajatukselle, että myös kehitys- ja neuropsykologian alan kuntoutustutkimuksissa kannattaisi hyödyntää ryhmätason vertailujen lisäksi yksilöllistä lähestymistapaa, joka voisi antaa syvällisempää tietoa siitä, miten kuntoutus toimii ja ketkä kaikki siitä hyötyvät.
first_indexed 2023-03-22T09:59:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Partanen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-12T12:43:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-12T12:43:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290933", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42791", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 Pro gradu -tutkielma on osa Oulun yliopiston, Oulun yliopistollisen sairaalan Neurokognitiivisen yksik\u00f6n ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksen vuosina 2005\u20132010 toteutettua yhteisty\u00f6projektia, jossa tutkittiin kielih\u00e4iri\u00f6isten lasten kuullun prosessointia ja siihen liittyvien ongelmien kuntoutuvuutta. T\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 tutkittiin ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutuksia kuullunerottelun taitoihin sek\u00e4 kielellisiin ja kognitiivisiin taitoihin 4\u20136-vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus. Tutkimuksessa oli kolme ryhm\u00e4\u00e4: SLI-kuntoutusryhm\u00e4, SLI-kontrolliryhm\u00e4 ja tyypillisesti kehittyneiden kontrollilasten ryhm\u00e4, joissa kaikissa oli 12 tutkittavaa. SLI-kuntoutusryhm\u00e4 sai kuuden viikon kuntoutusjakson aikana harjoitusta kolme kertaa viikossa professori Paavo Lepp\u00e4sen ja ty\u00f6ryhm\u00e4n kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Mr. Luiki -ohjelmalla, joka on seikkailupelinomaiseksi rakennettu \u00e4\u00e4nten erottelua harjoituttava tietokoneohjelma. SLI-kontrolliryhm\u00e4 osallistui kuntoutusjakson ajan tavanomaiseen puheterapiaan 1\u20132 kertaa viikossa ja tyypillisesti kehittyneet kontrollilapset eiv\u00e4t saaneet mink\u00e4\u00e4nlaista kuntoutusta.\n\nHarjoittelun vaikuttavuutta tarkasteltiin sek\u00e4 ryhm\u00e4- ett\u00e4 yksil\u00f6tasolla. Ryhm\u00e4tasolla SLI-kuntoutusryhm\u00e4n taitojen paranemista verrattiin SLI-kontrolliryhm\u00e4n taitojen paranemiseen efektikokojen avulla. Yksil\u00f6tasolla jokaiselle SLI-kuntoutus- ja SLI-kontrolliryhm\u00e4n tutkittavalle laskettiin niin kutsuttu RCI-arvo (Reliable Change Index), joka kuvaa sit\u00e4, kuinka paljon ja mihin suuntaan tutkittavan pistem\u00e4\u00e4r\u00e4 on muuttunut ja onko muutos luotettava ja kliinisesti merkitsev\u00e4. N\u00e4it\u00e4 RCI-arvoja vertailtiin sek\u00e4 SLI-ryhmien kesken ett\u00e4 erikseen SLI-kuntoutusryhm\u00e4n osalta. SLI-kuntoutusryhm\u00e4n tutkittavat jaettiin RCI-arvojen perusteella harjoittelusta paljon ja v\u00e4h\u00e4n hy\u00f6tyneisiin. Yksil\u00f6llisi\u00e4 suoritusprofiileja tarkastelemalla tutkittiin sit\u00e4, millaiset olivat harjoittelusta paljon ja v\u00e4h\u00e4n hy\u00f6tyneiden lasten taidot tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6tilanteessa.\n\nTulosten mukaan ei-kielellinen auditiivinen harjoittelu paransi ensinn\u00e4kin harjoiteltuja auditiivisen erottelun taitoja, mutta my\u00f6s joitakin kielellisi\u00e4 taitoja (ohjeiden ymm\u00e4rt\u00e4minen, v\u00e4rien nopea nime\u00e4minen). Yksil\u00f6tarkastelujen mukaan harjoittelun tuloksellisuuteen saattoi vaikuttaa tutkittavien ik\u00e4 sek\u00e4 tarkkaavaisuuden ja fonologisen muistin taidot. Yleisesti ottaen harjoitteluvaikutukset olivat kuitenkin hyvin yksil\u00f6llisi\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus antaakin tukea sille ajatukselle, ett\u00e4 my\u00f6s kehitys- ja neuropsykologian alan kuntoutustutkimuksissa kannattaisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4tason vertailujen lis\u00e4ksi yksil\u00f6llist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa, joka voisi antaa syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa siit\u00e4, miten kuntoutus toimii ja ketk\u00e4 kaikki siit\u00e4 hy\u00f6tyv\u00e4t.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Partanen (hemaanju) on 2014-01-12 12:43:26.591214. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-12T12:43:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401121046.pdf: 561128 bytes, checksum: eae50b975a810f7503d5ef61ddc27168 (MD5)\nlicense.html: 4978 bytes, checksum: c885e343b5c0a38aa74a13c82b09831f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-12T12:43:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401121046.pdf: 561128 bytes, checksum: eae50b975a810f7503d5ef61ddc27168 (MD5)\nlicense.html: 4978 bytes, checksum: c885e343b5c0a38aa74a13c82b09831f (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (51 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auditiivinen erottelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401121046", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-12T12:43:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42791
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f467446c-e0f5-4990-a4c8-f246fcd0dd50\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401121046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Partanen, Heidi Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus kielellinen ymmärtäminen auditiivinen erottelu Psykologia Psychology 202 kielelliset häiriöt kognitiiviset taidot lapset
title Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_full Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_fullStr Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_full_unstemmed Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_short Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_sort ei kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_txtP Ei-kielellisen auditiivisen harjoittelun vaikutus kuullunerotteluun ja kielellisiin taitoihin lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
topic kielellinen ymmärtäminen auditiivinen erottelu Psykologia Psychology 202 kielelliset häiriöt kognitiiviset taidot lapset
topic_facet 202 Psychology Psykologia auditiivinen erottelu kielellinen ymmärtäminen kielelliset häiriöt kognitiiviset taidot lapset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42791 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401121046
work_keys_str_mv AT partanenheidi eikielellisenauditiivisenharjoittelunvaikutuskuullunerotteluunjakielellisiintaitoi