Teaching grammar in grades 7 through 9 an analysis of English and Swedish L2 textbooks

Kieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niitä on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyvä hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiotilanteissa. Suurin osa vieraiden kielten opettajista käyttää opetuksessaan oppik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pylvänäinen, Helinä
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42788
_version_ 1828193127896186881
author Pylvänäinen, Helinä
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pylvänäinen, Helinä Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pylvänäinen, Helinä Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pylvänäinen, Helinä
datasource_str_mv jyx
description Kieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niitä on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyvä hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiotilanteissa. Suurin osa vieraiden kielten opettajista käyttää opetuksessaan oppikirjoja, joten niiden merkitys on suuri oppilaan kielitaidon kehittymiselle. Siksi on tärkeää tutkia, miten oppikirjoissa kielioppia opetetaan. Tässä tutkimuksessa analysoitiin kieliopin opettamisen näkökulmasta kahta englannin ja kahta ruotsin yläkoulun oppikirjasarjaa, jotka on julkaistu vuosina 2006-12. Kieliopin esittämistavat, käytetyt esimerkit rakenteen muodosta, merkityksestä ja käyttötilanteista sekä harjoitukset luokiteltiin ja arvioitiin perfektin ja pluskvamperfektin osalta. Tutkimus osoitti, että oppikirjat luottavat edelleen perinteeseen: kielioppi esitetään sääntöinä ja rakenteina, ja rakenteiden muodon opettaminen on pääosassa, merkityksen ja käyttötapojen jäädessä vähemmälle. Autenttista tekstiä tai puhekieltä ei käytetä esimerkeissä. Kielioppia harjoitellaan pääasiassa irrallisina lauseina käännös- ja aukkotehtävissä. Myös modernimpia vieraan kielen oppimisen teorioita on jonkin verran hyödynnetty tehtävien suunnittelussa. Esimerkiksi rakenteiden merkitys selviää oppilaalle tekstinymmärtämistehtävissä ja muoto suullisissa harjoitteissa ennen kielioppiasian selitystä tai kielioppisääntöjä johdetaan päättelytehtävän avulla. Kielioppinäkemystä kannattaisi tulevaisuuden oppikirjoissa laajentaa sekä mm. autenttisten tekstien ja aidosti kommunikatiivisien aktiviteettien osuutta kasvattaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pylv\u00e4n\u00e4inen, Helin\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-10T13:44:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-10T13:44:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290927", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42788", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niit\u00e4 on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyv\u00e4 hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiotilanteissa. Suurin osa vieraiden kielten opettajista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 opetuksessaan oppikirjoja, joten niiden merkitys on suuri oppilaan kielitaidon kehittymiselle. Siksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, miten oppikirjoissa kielioppia opetetaan. \r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoitiin kieliopin opettamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta kahta englannin ja kahta ruotsin yl\u00e4koulun oppikirjasarjaa, jotka on julkaistu vuosina 2006-12. Kieliopin esitt\u00e4mistavat, k\u00e4ytetyt esimerkit rakenteen muodosta, merkityksest\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00f6tilanteista sek\u00e4 harjoitukset luokiteltiin ja arvioitiin perfektin ja pluskvamperfektin osalta.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 oppikirjat luottavat edelleen perinteeseen: kielioppi esitet\u00e4\u00e4n s\u00e4\u00e4nt\u00f6in\u00e4 ja rakenteina, ja rakenteiden muodon opettaminen on p\u00e4\u00e4osassa, merkityksen ja k\u00e4ytt\u00f6tapojen j\u00e4\u00e4dess\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4lle. Autenttista teksti\u00e4 tai puhekielt\u00e4 ei k\u00e4ytet\u00e4 esimerkeiss\u00e4. Kielioppia harjoitellaan p\u00e4\u00e4asiassa irrallisina lauseina k\u00e4\u00e4nn\u00f6s- ja aukkoteht\u00e4viss\u00e4. My\u00f6s modernimpia vieraan kielen oppimisen teorioita on jonkin verran hy\u00f6dynnetty teht\u00e4vien suunnittelussa. Esimerkiksi rakenteiden merkitys selvi\u00e4\u00e4 oppilaalle tekstinymm\u00e4rt\u00e4misteht\u00e4viss\u00e4 ja muoto suullisissa harjoitteissa ennen kielioppiasian selityst\u00e4 tai kielioppis\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4 johdetaan p\u00e4\u00e4ttelyteht\u00e4v\u00e4n avulla. Kielioppin\u00e4kemyst\u00e4 kannattaisi tulevaisuuden oppikirjoissa laajentaa sek\u00e4 mm. autenttisten tekstien ja aidosti kommunikatiivisien aktiviteettien osuutta kasvattaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helin\u00e4 Pylv\u00e4n\u00e4inen (hepylvan) on 2014-01-10 13:44:51.655676. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-10T13:44:52Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401101043.pdf: 2542188 bytes, checksum: 7dd8e6ed7ed4963841c67d1f51a743f1 (MD5)\r\nlicense.html: 4939 bytes, checksum: 018a4e636a72017c4693895376b5f425 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-10T13:44:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401101043.pdf: 2542188 bytes, checksum: 7dd8e6ed7ed4963841c67d1f51a743f1 (MD5)\r\nlicense.html: 4939 bytes, checksum: 018a4e636a72017c4693895376b5f425 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (135 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grammar instruction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielioppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Analysis of English and Swedish L2 textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401101043", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-10T13:44:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42788
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6aafe55b-60bc-44a6-9a52-4f1dd45bc545\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401101043.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pylvänäinen, Helinä Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks textbooks content analysis grammar instruction kielioppi oppikirjat sisällönanalyysi Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 englannin kieli
title Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
title_alt Analysis of English and Swedish L2 textbooks
title_full Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
title_fullStr Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
title_full_unstemmed Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
title_short Teaching grammar in grades 7 through 9
title_sort teaching grammar in grades 7 through 9 an analysis of english and swedish l2 textbooks
title_sub an analysis of English and Swedish L2 textbooks
title_txtP Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks
topic textbooks content analysis grammar instruction kielioppi oppikirjat sisällönanalyysi Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 englannin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English Sisällönanalyysi content analysis englannin kieli grammar instruction kielioppi oppikirjat sisällönanalyysi textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42788 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401101043
work_keys_str_mv AT pylvänäinenhelinä teachinggrammaringrades7through9ananalysisofenglishandswedishl2textbooks