Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.–6.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sekä lukemismotivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa kuvaillaan tarkemmin kolmen oppilaan tietokoneharjoittelun etenemistä sekä lukemissu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Härkänen, Hanna, Vilola, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42759
_version_ 1826225688866193408
author Härkänen, Hanna Vilola, Johanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Härkänen, Hanna Vilola, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Härkänen, Hanna Vilola, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Härkänen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.–6.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sekä lukemismotivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa kuvaillaan tarkemmin kolmen oppilaan tietokoneharjoittelun etenemistä sekä lukemissujuvuuden ja -motivaation kehitystä harjoittelun aikana. Tutkittavina oli 20 oppilasta kymmeneltä eri luokalta, jotka olivat osallistuneet Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeen pilottivaiheeseen. Tutkimukseen valituilla oppilailla oli haasteita lukemissujuvuudessa. Tutkittavat jaettiin interventio- ja kontrolliryhmään niin, että molemmissa ryhmissä oli 10 oppilasta. Analyysimenetelminä lukemissujuvuutta ja -motivaatiota mittaavien testien sekä tietokoneharjoitusohjelman tallentaman aineiston analysoinnissa käytettiin Wilcoxonin merkkitestiä sekä toistomittausten varianssianalyysia (ANOVA). Kolmen oppilaan edistymistä tietokoneharjoitusohjelmassa sekä lukemissujuvuutta ja -motivaatiota mittaavissa testeissä analysoitiin yksilöllisesti vertailemalla alku- ja lopputestien tuloksia sekä arvioimalla kehitystä tietokoneohjelman tallentamasta aineistosta. Lisäksi analysoinnissa käytettiin laadullisesti kerättyä havainnointiaineistoa, oppilaiden itse täyttämää harjoittelupassia sekä loppuhaastatteluaineistoa. Kaikki tutkittavat olivat edistyneet tietokoneella harjoiteltavissa lukemistehtävissä, mutta samanlaista kehitystä ei ollut erillisissä lukemissujuvuutta mittaavissa testeissä, joissa yhden testin raakapistemäärät olivat kasvaneet interventioryhmässä tilastollisesti melkein merkitsevästi ja yhden testin standardipisteet tilastollisesti merkitsevästi. Interventio- ja kontrolliryhmän välillä ei ollut harjoittelun aikana tilastollisesti merkitseviä keskiarvoeroja. Lukemismotivaatio oli sen sijaan kasvanut interventioryhmässä tilastollisesti melkein merkitsevästi sekä koulussa että kotona. Interventio- ja kontrolliryhmän välillä ei kuitenkaan ollut keskiarvoeroja. Kolmen oppilaan lukemismotivaatiolla näytti laadullisen analysoinnin perusteella olevan vaikutusta tietokoneharjoittelussa sekä lukemissujuvuutta ja -motivaatiota mittaavissa testeissä edistymiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:31Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rk\u00e4nen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilola, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-07T08:41:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-07T08:41:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446238", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42759", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.\u20136.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sek\u00e4 lukemismotivaatioon. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa kuvaillaan tarkemmin kolmen oppilaan tietokoneharjoittelun etenemist\u00e4 sek\u00e4 lukemissujuvuuden ja -motivaation kehityst\u00e4 harjoittelun aikana. Tutkittavina oli 20 oppilasta kymmenelt\u00e4 eri luokalta, jotka olivat osallistuneet Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen koului\u00e4ss\u00e4 -hankkeen pilottivaiheeseen. Tutkimukseen valituilla oppilailla oli haasteita lukemissujuvuudessa. Tutkittavat jaettiin interventio- ja kontrolliryhm\u00e4\u00e4n niin, ett\u00e4 molemmissa ryhmiss\u00e4 oli 10 oppilasta. \nAnalyysimenetelmin\u00e4 lukemissujuvuutta ja -motivaatiota mittaavien testien sek\u00e4 tietokoneharjoitusohjelman tallentaman aineiston analysoinnissa k\u00e4ytettiin Wilcoxonin merkkitesti\u00e4 sek\u00e4 toistomittausten varianssianalyysia (ANOVA). Kolmen oppilaan edistymist\u00e4 tietokoneharjoitusohjelmassa sek\u00e4 lukemissujuvuutta ja -motivaatiota mittaavissa testeiss\u00e4 analysoitiin yksil\u00f6llisesti vertailemalla alku- ja lopputestien tuloksia sek\u00e4 arvioimalla kehityst\u00e4 tietokoneohjelman tallentamasta aineistosta. Lis\u00e4ksi analysoinnissa k\u00e4ytettiin laadullisesti ker\u00e4tty\u00e4 havainnointiaineistoa, oppilaiden itse t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 harjoittelupassia sek\u00e4 loppuhaastatteluaineistoa. \nKaikki tutkittavat olivat edistyneet tietokoneella harjoiteltavissa lukemisteht\u00e4viss\u00e4, mutta samanlaista kehityst\u00e4 ei ollut erillisiss\u00e4 lukemissujuvuutta mittaavissa testeiss\u00e4, joissa yhden testin raakapistem\u00e4\u00e4r\u00e4t olivat kasvaneet interventioryhm\u00e4ss\u00e4 tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4sti ja yhden testin standardipisteet tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Interventio- ja kontrolliryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 ei ollut harjoittelun aikana tilastollisesti merkitsevi\u00e4 keskiarvoeroja. Lukemismotivaatio oli sen sijaan kasvanut interventioryhm\u00e4ss\u00e4 tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4sti sek\u00e4 koulussa ett\u00e4 kotona. Interventio- ja kontrolliryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 ei kuitenkaan ollut keskiarvoeroja. Kolmen oppilaan lukemismotivaatiolla n\u00e4ytti laadullisen analysoinnin perusteella olevan vaikutusta tietokoneharjoittelussa sek\u00e4 lukemissujuvuutta ja -motivaatiota mittaavissa testeiss\u00e4 edistymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna H\u00e4rk\u00e4nen (haemhark) on 2014-01-07 08:40:59.689814. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-07T08:41:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401071025.pdf: 634792 bytes, checksum: 23b4681d0e30e90af53d670f04fa5736 (MD5)\nlicense.html: 5580 bytes, checksum: e164045756783e26f857ea75eeb8feaf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-07T08:41:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401071025.pdf: 634792 bytes, checksum: 23b4681d0e30e90af53d670f04fa5736 (MD5)\nlicense.html: 5580 bytes, checksum: e164045756783e26f857ea75eeb8feaf (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (52 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lukemissujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemissujuvuuden tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemismotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tietokoneharjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemissujuvuuden haasteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventiotutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401071025", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-07T08:41:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42759
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Härkänen, Hanna Vilola, Johanna Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa Lukemissujuvuus lukemissujuvuuden tukeminen lukemismotivaatio tietokoneharjoittelu lukemissujuvuuden haasteet interventiotutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen sujuvuus motivaatio tietokoneavusteinen oppiminen
title Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
title_full Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
title_fullStr Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
title_full_unstemmed Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
title_short Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
title_sort tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja motivaatioon 2 6 luokkalaisilla oppilailla joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
title_txtP Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
topic Lukemissujuvuus lukemissujuvuuden tukeminen lukemismotivaatio tietokoneharjoittelu lukemissujuvuuden haasteet interventiotutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen sujuvuus motivaatio tietokoneavusteinen oppiminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Lukemissujuvuus Special Education interventiotutkimus lukeminen lukemismotivaatio lukemissujuvuuden haasteet lukemissujuvuuden tukeminen lukutaito motivaatio sujuvuus tietokoneavusteinen oppiminen tietokoneharjoittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42759 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401071025
work_keys_str_mv AT härkänenhanna tietokoneavusteisennopeutetunlukemisharjoittelunvaikutuslukemissujuvuuteenjamotiva