Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa

Suomen media-alalla on käynnissä murroskausi, joka on muuttamassa perinteistä mediatalojen liiketoimintamallia. Tämä mediamurros on alkanut jo 1990-luvun lopussa, kun median digitalisoituminen ja Internet ovat yleistyneet yhteiskunnassamme. Jakelukanavamurros on alkanut muuttaa mediakenttää, sillä j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rahikainen, Miikka
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42756
_version_ 1826225720857198592
author Rahikainen, Miikka
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rahikainen, Miikka Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rahikainen, Miikka Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rahikainen, Miikka
datasource_str_mv jyx
description Suomen media-alalla on käynnissä murroskausi, joka on muuttamassa perinteistä mediatalojen liiketoimintamallia. Tämä mediamurros on alkanut jo 1990-luvun lopussa, kun median digitalisoituminen ja Internet ovat yleistyneet yhteiskunnassamme. Jakelukanavamurros on alkanut muuttaa mediakenttää, sillä jakelumalli ja ansaintalogiikka ovat muuttumassa yhä kiihtyvää tahtia hyvin erilaisiksi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehti Keskisuomalaisen näköislehteä asiakkaiden kokeman arvon kautta ja tutkitaan kuinka havaitut arvot vaikuttavat asiakkaan käyttöönottoaikomukseen ja tätä kautta näköislehden todelliseen käyttöön. Lisäksi tutkimus selvittää, mitkä arvoista ovat tärkeimpiä käyttöönottoaikomuksen kannalta. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, johon vastasi 196 ksml.fi verkkosivuilla vieraillutta kävijää. Tutkimus tukee kirjallisuudesta muodostuneita hypoteeseja monilta osin. Kaikkien ulottuvuuksien olemassaoloa ei pystytty todistamaan. Näköislehden koetuilla arvoilla on positiivinen vaikutus käyttöönottoaikomukseen. Koetuilla uhrauksilla on vahva negatiivinen vaikutus käyttöönottoaikomukseen ja käyttöönottoaikomuksella on vahva positiivinen vaikutus todelliseen käyttöön. Nämä suhteet tukevat aikaisempaa kirjallisuutta. Näköislehden mukanakulkevuus muodostui merkittävimmäksi käyttöönottoa selittäväksi tekijäksi, joten tutkimus suosittaa mobiililaitteille suunnattuun näköislehteen panostamista. Näköislehden yleistyminen tarjoaa jatkossa monia mielenkiintoisia teemoja. Jatkotutkimuksissa voitaisiin käyttää pitkittäistutkimusta, jotta voitaisiin arvioida tekniikan kehityksen ja asiakkaiden kokemuksen lisääntymisen vaikutusta käyttöönottoon. Kvalitatiivinen tutkimusote voisi tarjota syvempää ymmärrystä asiakkaiden päätöksenteosta ja näin syventää ymmärrystä koetusta arvosta ja sen merkityksestä käyttöönottoaikomukseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rahikainen, Miikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-05T17:18:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-05T17:18:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen media-alalla on k\u00e4ynniss\u00e4 murroskausi, joka on muuttamassa perinteist\u00e4 mediatalojen liiketoimintamallia. T\u00e4m\u00e4 mediamurros on alkanut jo 1990-luvun lopussa, kun median digitalisoituminen ja Internet ovat yleistyneet yhteiskunnassamme. Jakelukanavamurros on alkanut muuttaa mediakentt\u00e4\u00e4, sill\u00e4 jakelumalli ja ansaintalogiikka ovat muuttumassa yh\u00e4 kiihtyv\u00e4\u00e4 tahtia hyvin erilaisiksi.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehti Keskisuomalaisen n\u00e4k\u00f6islehte\u00e4 asiakkaiden kokeman arvon kautta ja tutkitaan kuinka havaitut arvot vaikuttavat asiakkaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoaikomukseen ja t\u00e4t\u00e4 kautta n\u00e4k\u00f6islehden todelliseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Lis\u00e4ksi tutkimus selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 arvoista ovat t\u00e4rkeimpi\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoaikomuksen kannalta.\n\nEmpiirinen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkeella, johon vastasi 196 ksml.fi verkkosivuilla vieraillutta k\u00e4vij\u00e4\u00e4. Tutkimus tukee kirjallisuudesta muodostuneita hypoteeseja monilta osin. Kaikkien ulottuvuuksien olemassaoloa ei pystytty todistamaan. N\u00e4k\u00f6islehden koetuilla arvoilla on positiivinen vaikutus k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoaikomukseen. Koetuilla uhrauksilla on vahva negatiivinen vaikutus k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoaikomukseen ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoaikomuksella on vahva positiivinen vaikutus todelliseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. N\u00e4m\u00e4 suhteet tukevat aikaisempaa kirjallisuutta. N\u00e4k\u00f6islehden mukanakulkevuus muodostui merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa selitt\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi, joten tutkimus suosittaa mobiililaitteille suunnattuun n\u00e4k\u00f6islehteen panostamista. \nN\u00e4k\u00f6islehden yleistyminen tarjoaa jatkossa monia mielenkiintoisia teemoja. Jatkotutkimuksissa voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pitkitt\u00e4istutkimusta, jotta voitaisiin arvioida tekniikan kehityksen ja asiakkaiden kokemuksen lis\u00e4\u00e4ntymisen vaikutusta k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon. Kvalitatiivinen tutkimusote voisi tarjota syvemp\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 asiakkaiden p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteosta ja n\u00e4in syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 koetusta arvosta ja sen merkityksest\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoaikomukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miikka Rahikainen (mijurahi) on 2014-01-05 17:18:45.968454. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-05T17:18:46Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401051023.pdf: 2920833 bytes, checksum: c83133fde159e12011cb0ee9b6ad7c77 (MD5)\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: 9a31fe67a6e20644d5231bb1158d87ac (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-05T17:18:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401051023.pdf: 2920833 bytes, checksum: c83133fde159e12011cb0ee9b6ad7c77 (MD5)\nlicense.html: 4897 bytes, checksum: 9a31fe67a6e20644d5231bb1158d87ac (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Keskisuomalainen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4k\u00f6islehti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaan kokema arvo n\u00e4k\u00f6islehden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401051023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-05T17:18:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6inen aineisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanomalehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42756
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6225762-77a6-4005-bdd8-f9d5e093de98\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401051023.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rahikainen, Miikka Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa Keskisuomalainen näköislehti Markkinointi Marketing 20423 arvo käyttöönotto sähköinen aineisto sanomalehdet teknologia lukeminen
title Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
title_full Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
title_fullStr Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
title_full_unstemmed Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
title_short Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
title_sort asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
title_txtP Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa
topic Keskisuomalainen näköislehti Markkinointi Marketing 20423 arvo käyttöönotto sähköinen aineisto sanomalehdet teknologia lukeminen
topic_facet 20423 Keskisuomalainen Marketing Markkinointi arvo käyttöönotto lukeminen näköislehti sanomalehdet sähköinen aineisto teknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42756 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401051023
work_keys_str_mv AT rahikainenmiikka asiakkaankokemaarvonäköislehdenkäyttöönotossa