Asiakkaan kokema arvo näköislehden käyttöönotossa

Suomen media-alalla on käynnissä murroskausi, joka on muuttamassa perinteistä mediatalojen liiketoimintamallia. Tämä mediamurros on alkanut jo 1990-luvun lopussa, kun median digitalisoituminen ja Internet ovat yleistyneet yhteiskunnassamme. Jakelukanavamurros on alkanut muuttaa mediakenttää, sillä j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rahikainen, Miikka
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42756
Description
Summary:Suomen media-alalla on käynnissä murroskausi, joka on muuttamassa perinteistä mediatalojen liiketoimintamallia. Tämä mediamurros on alkanut jo 1990-luvun lopussa, kun median digitalisoituminen ja Internet ovat yleistyneet yhteiskunnassamme. Jakelukanavamurros on alkanut muuttaa mediakenttää, sillä jakelumalli ja ansaintalogiikka ovat muuttumassa yhä kiihtyvää tahtia hyvin erilaisiksi. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sanomalehti Keskisuomalaisen näköislehteä asiakkaiden kokeman arvon kautta ja tutkitaan kuinka havaitut arvot vaikuttavat asiakkaan käyttöönottoaikomukseen ja tätä kautta näköislehden todelliseen käyttöön. Lisäksi tutkimus selvittää, mitkä arvoista ovat tärkeimpiä käyttöönottoaikomuksen kannalta. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, johon vastasi 196 ksml.fi verkkosivuilla vieraillutta kävijää. Tutkimus tukee kirjallisuudesta muodostuneita hypoteeseja monilta osin. Kaikkien ulottuvuuksien olemassaoloa ei pystytty todistamaan. Näköislehden koetuilla arvoilla on positiivinen vaikutus käyttöönottoaikomukseen. Koetuilla uhrauksilla on vahva negatiivinen vaikutus käyttöönottoaikomukseen ja käyttöönottoaikomuksella on vahva positiivinen vaikutus todelliseen käyttöön. Nämä suhteet tukevat aikaisempaa kirjallisuutta. Näköislehden mukanakulkevuus muodostui merkittävimmäksi käyttöönottoa selittäväksi tekijäksi, joten tutkimus suosittaa mobiililaitteille suunnattuun näköislehteen panostamista. Näköislehden yleistyminen tarjoaa jatkossa monia mielenkiintoisia teemoja. Jatkotutkimuksissa voitaisiin käyttää pitkittäistutkimusta, jotta voitaisiin arvioida tekniikan kehityksen ja asiakkaiden kokemuksen lisääntymisen vaikutusta käyttöönottoon. Kvalitatiivinen tutkimusote voisi tarjota syvempää ymmärrystä asiakkaiden päätöksenteosta ja näin syventää ymmärrystä koetusta arvosta ja sen merkityksestä käyttöönottoaikomukseen.