Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana

Tutkimuksen tarkoituksena oli Ekapeli-Lukeminen pelidatan avulla selvittää onko lapsen suoriutu-minen Ekapelissä yhteydessä hänen suorituksiinsa perinteisissä lukutaitoa arvioivissa testeissä. Tut-kittavat lapset osallistuivat Jyväskylän yliopiston tutkimukseen ”Lukivaikeuden tunnistaminen ja Ekapel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Arpre, Raija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42751
_version_ 1828193215875907584
author Arpre, Raija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Arpre, Raija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Arpre, Raija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Arpre, Raija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli Ekapeli-Lukeminen pelidatan avulla selvittää onko lapsen suoriutu-minen Ekapelissä yhteydessä hänen suorituksiinsa perinteisissä lukutaitoa arvioivissa testeissä. Tut-kittavat lapset osallistuivat Jyväskylän yliopiston tutkimukseen ”Lukivaikeuden tunnistaminen ja Ekapeli-harjoittelu.” Lapset rekrytoitiin Helsingin, Espoon ja Vantaan kouluista. Tutkimukseen vali-tut 32 lasta osallistuivat lukutaitoa kartoittavaan alkumittaukseen, välimittaukseen ja loppumittauk-seen. Lasten iän keskiarvo alkumittauksessa oli 8,27. Analyysimenetelminä käytettiin Pearsonin kor-relaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia. Analyysissa tarkasteltiin korrelaatioita neljän Ekapelissä suoriutumista kuvaavan muuttujan ja kolmen lukutaitoa kuvaavan muuttujan välillä. Tu-losten mukaan Ekapelissä suoriutuminen oli yhteydessä perinteisillä testeillä mitattuun lukutaitoon. Parhaiten lapsen lukutaidon tasosta kertoi pelaamisen alkuvaiheen onnistumisprosentti ja kokonais-onnistumisprosentti. Pelidatan perusteella oli mahdollista tunnistaa erityisesti kaikkein heikoimmat lapset. Onnistumisprosenteissa tapahtunut parannus ei ollut yhteydessä lukutaitoon tai sen kehitty-miseen, mihin voi olla selityksenä pelin adaptaatio. Yhteenvetona voidaan todeta Ekapelin tehok-kuus yhtenä lukutaidon edistämisen kuntoutusmuotona. Ekapelin avulla voidaan huomata lapsen tu-en tarve ja puuttua siihen asianmukaisesti.
first_indexed 2024-09-11T08:49:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Arpre, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-03T11:47:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-03T11:47:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42751", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli Ekapeli-Lukeminen pelidatan avulla selvitt\u00e4\u00e4 onko lapsen suoriutu-minen Ekapeliss\u00e4 yhteydess\u00e4 h\u00e4nen suorituksiinsa perinteisiss\u00e4 lukutaitoa arvioivissa testeiss\u00e4. Tut-kittavat lapset osallistuivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tutkimukseen \u201dLukivaikeuden tunnistaminen ja Ekapeli-harjoittelu.\u201d Lapset rekrytoitiin Helsingin, Espoon ja Vantaan kouluista. Tutkimukseen vali-tut 32 lasta osallistuivat lukutaitoa kartoittavaan alkumittaukseen, v\u00e4limittaukseen ja loppumittauk-seen. Lasten i\u00e4n keskiarvo alkumittauksessa oli 8,27. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin Pearsonin kor-relaatiokerrointa ja hierarkkista regressioanalyysia. Analyysissa tarkasteltiin korrelaatioita nelj\u00e4n Ekapeliss\u00e4 suoriutumista kuvaavan muuttujan ja kolmen lukutaitoa kuvaavan muuttujan v\u00e4lill\u00e4. Tu-losten mukaan Ekapeliss\u00e4 suoriutuminen oli yhteydess\u00e4 perinteisill\u00e4 testeill\u00e4 mitattuun lukutaitoon. Parhaiten lapsen lukutaidon tasosta kertoi pelaamisen alkuvaiheen onnistumisprosentti ja kokonais-onnistumisprosentti. Pelidatan perusteella oli mahdollista tunnistaa erityisesti kaikkein heikoimmat lapset. Onnistumisprosenteissa tapahtunut parannus ei ollut yhteydess\u00e4 lukutaitoon tai sen kehitty-miseen, mihin voi olla selityksen\u00e4 pelin adaptaatio. Yhteenvetona voidaan todeta Ekapelin tehok-kuus yhten\u00e4 lukutaidon edist\u00e4misen kuntoutusmuotona. Ekapelin avulla voidaan huomata lapsen tu-en tarve ja puuttua siihen asianmukaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Raija Arpre (raritola) on 2014-01-03 11:47:11.954313. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-03T11:47:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401031016.docx: 175903 bytes, checksum: 7c1572d4cad8e9441c896e10891bf91f (MD5)\r\nlicense.html: 4985 bytes, checksum: 39fabe5fadc4eb16b54edb927c0565d5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-03T11:47:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201401031016.docx: 175903 bytes, checksum: 7c1572d4cad8e9441c896e10891bf91f (MD5)\r\nlicense.html: 4985 bytes, checksum: 39fabe5fadc4eb16b54edb927c0565d5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lukemaanoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehityksellinen lukemisenvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Dysleksian kuntoutus.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401031016", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-03T11:47:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42751
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:55Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/50b42067-e15e-4b7c-80b1-e9ff1dc10bdf\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201401031016.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Arpre, Raija Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana Lukemaanoppiminen kehityksellinen lukemisenvaikeus Dysleksian kuntoutus. Psykologia
title Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
title_full Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
title_fullStr Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
title_full_unstemmed Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
title_short Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
title_sort ekapeli lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
title_txtP Ekapeli-lukeminen lukutaidon kehittymisen kartoittajana
topic Lukemaanoppiminen kehityksellinen lukemisenvaikeus Dysleksian kuntoutus. Psykologia
topic_facet Dysleksian kuntoutus. Lukemaanoppiminen Psykologia kehityksellinen lukemisenvaikeus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42751 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401031016
work_keys_str_mv AT arpreraija ekapelilukeminenlukutaidonkehittymisenkartoittajana