Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, pystyvyyskäsitykset) yhteyttä kouluun kiinnittymisen tulkintoihin. Tutkimuksen aine...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kolehmainen, Sari, Savela, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42745
_version_ 1826225729373732864
author Kolehmainen, Sari Savela, Minna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kolehmainen, Sari Savela, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kolehmainen, Sari Savela, Minna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kolehmainen, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, pystyvyyskäsitykset) yhteyttä kouluun kiinnittymisen tulkintoihin. Tutkimuksen aineisto kerättiin viiden eri yläkoulun aineen- ja erityisopettajilta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 178 vastaajaa. Kysely koostui kahdesta eri osiosta, joista ensimmäinen mittasi kouluun kiinnittymisen osa-alueita ja jälkimmäinen opettajien pystyvyyskäsityksiä. Vastaukset analysoitiin määrällisen tutkimuksen keinoin. Opettajille annettiin lisäksi mahdollisuus kertoa omista keinoistaan tukea oppilaan kouluun kiinnittymistä avoimen kysymyksen muodossa. Avoimen kysymyksen osalta vastaukset analysoitiin käyttämällä teemoittelua ja sisällönanalyysia. Kouluun kiinnittymisen osa-alueista emotionaalinen kiinnittyminen nousi merkittävimmäksi kiinnittymisen ulottuvuudeksi. Vaikka keskiarvopistemäärät arvioinneissa olivat korkeat, erot kognitiiviseen ja behavioraaliseen osa-alueeseen olivat selvät. Behavioraalinen kiinnitty-minen puolestaan sai arvioissa vähemmän merkitystä muihin osa-alueisiin nähden. Taustamuuttujien osalta sukupuoli nousi merkittävimmäksi erottavaksi tekijäksi. Naiset arvioivat jokaista osa-aluetta opetuksen ja oppimisen kannalta tärkeämmäksi kuin miehet. Opettajien kuvaamat kiinnittymistä tukevat keinot ovat tiivistettynä seuraavat: opettaja-oppilassuhteen rakentaminen, sosiaaliseen oppimis-ympäristöön liittyvät keinot, opettajan pedagogisen osaamisen hyödyntäminen ja yhteistyön keinot. Näin ollen opettajat painottavat sekä käytännön toiminnallaan että opetusta yleisemmällä tasolla arvioidessaan emotionaalista ulottuvuutta. Tämä tutkimus antaa osaltaan näkemystä siihen, miten opettajat tulkitsevat kouluun kiinnittymistä. On tärkeää, että opettajat tiedostavat kouluun kiinnittymisen merkityksen oppimisessa ja opettamisessa. Näin heillä on omalta osaltaan mahdollisuus vaikuttaa siihen, että oppilaat kokevat oppimisen merkitykselliseksi ja kielteisen kehityksen riski vähenee. Kouluun kiinnittymisen huomioiminen ja oppilaiden kiinnittymisen arviointi voisivat olla näkyvämmin esillä koulujen arjessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolehmainen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Savela, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-02T18:20:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-02T18:20:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290945", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42745", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mit\u00e4 kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 oppimisessa ja opettamisessa. Lis\u00e4ksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetusteht\u00e4v\u00e4, pystyvyysk\u00e4sitykset) yhteytt\u00e4 kouluun kiinnittymisen tulkintoihin. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin viiden eri yl\u00e4koulun aineen- ja erityisopettajilta. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 178 vastaajaa.\nKysely koostui kahdesta eri osiosta, joista ensimm\u00e4inen mittasi kouluun kiinnittymisen osa-alueita ja j\u00e4lkimm\u00e4inen opettajien pystyvyysk\u00e4sityksi\u00e4. Vastaukset analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen keinoin. Opettajille annettiin lis\u00e4ksi mahdollisuus kertoa omista keinoistaan tukea oppilaan kouluun kiinnittymist\u00e4 avoimen kysymyksen muodossa. Avoimen kysymyksen osalta vastaukset analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teemoittelua ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nKouluun kiinnittymisen osa-alueista emotionaalinen kiinnittyminen nousi merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi kiinnittymisen ulottuvuudeksi. Vaikka keskiarvopistem\u00e4\u00e4r\u00e4t arvioinneissa olivat korkeat, erot kognitiiviseen ja behavioraaliseen osa-alueeseen olivat selv\u00e4t. Behavioraalinen kiinnitty-minen puolestaan sai arvioissa v\u00e4hemm\u00e4n merkityst\u00e4 muihin osa-alueisiin n\u00e4hden. Taustamuuttujien osalta sukupuoli nousi merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi erottavaksi tekij\u00e4ksi. Naiset arvioivat jokaista osa-aluetta opetuksen ja oppimisen kannalta t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ksi kuin miehet.\nOpettajien kuvaamat kiinnittymist\u00e4 tukevat keinot ovat tiivistettyn\u00e4 seuraavat: opettaja-oppilassuhteen rakentaminen, sosiaaliseen oppimis-ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t keinot, opettajan pedagogisen osaamisen hy\u00f6dynt\u00e4minen ja yhteisty\u00f6n keinot. N\u00e4in ollen opettajat painottavat sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toiminnallaan ett\u00e4 opetusta yleisemm\u00e4ll\u00e4 tasolla arvioidessaan emotionaalista ulottuvuutta.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus antaa osaltaan n\u00e4kemyst\u00e4 siihen, miten opettajat tulkitsevat kouluun kiinnittymist\u00e4. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajat tiedostavat kouluun kiinnittymisen merkityksen oppimisessa ja opettamisessa. N\u00e4in heill\u00e4 on omalta osaltaan mahdollisuus vaikuttaa siihen, ett\u00e4 oppilaat kokevat oppimisen merkitykselliseksi ja kielteisen kehityksen riski v\u00e4henee. Kouluun kiinnittymisen huomioiminen ja oppilaiden kiinnittymisen arviointi voisivat olla n\u00e4kyv\u00e4mmin esill\u00e4 koulujen arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari Kolehmainen (samakole) on 2014-01-02 18:20:02.380499. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-02T18:20:02Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401021014.pdf: 888034 bytes, checksum: 52a810b5078e50923bed11a463ec2c80 (MD5)\nlicense.html: 5451 bytes, checksum: 01d581b7282fefcce75dd3fb8cf4e618 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-02T18:20:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401021014.pdf: 888034 bytes, checksum: 52a810b5078e50923bed11a463ec2c80 (MD5)\nlicense.html: 5451 bytes, checksum: 01d581b7282fefcce75dd3fb8cf4e618 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (53 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pystyvyysk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401021014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-02T18:20:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42745
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2528b547-676a-4f0a-b4de-f4f9858ace6e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201401021014.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolehmainen, Sari Savela, Minna Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä pystyvyyskäsitykset kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 opettaja-oppilassuhde oppilaat koulu opettajat
title Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
title_full Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
title_fullStr Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
title_full_unstemmed Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
title_short Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
title_sort opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
title_txtP Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
topic pystyvyyskäsitykset kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 opettaja-oppilassuhde oppilaat koulu opettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education koulu kouluun kiinnittyminen opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat pystyvyyskäsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42745 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401021014
work_keys_str_mv AT kolehmainensari opettajientulkinnatkouluunkiinnittymisestä