Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna

Ikkala Jenni & Kykyri Ville-Veikko. 2013. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opis-kelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61 s., 7 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tois...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ikkala, Jenni, Kykyri, Ville-Veikko
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42735
_version_ 1826225702517604352
author Ikkala, Jenni Kykyri, Ville-Veikko
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ikkala, Jenni Kykyri, Ville-Veikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ikkala, Jenni Kykyri, Ville-Veikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ikkala, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Ikkala Jenni & Kykyri Ville-Veikko. 2013. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opis-kelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61 s., 7 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta viikon ajalta sekä objektiivisin että subjektiivisin mittausmenetelmin. Tarkastelun kohteina olivat fyysisen aktiivisuuden taso, kesto ja useus päivässä ja viikossa. Tutkimuksessa vertailtiin tyttöjen ja poikien fyysisen aktiivisuuden eroja ja selvitettiin opiske-lijoiden mielipiteitä liikuntaa estävistä ja mahdollistavista tekijöistä sekä ruutuaikaa viikon ajalta. Tutkimuksessa haluttiin lisäksi selvittää, löytyykö kahden eri mittausmenetelmän väliltä positiivista yhteyttä eli mittaako subjektiivinen kyselylomake fyysistä aktiivisuutta samalla tavalla kuin objektiivinen aktiivisuusmittari. Ammattikouluikäisten opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta mitattiin kyselylomakkeen ja Hoo-kie -aktiivisuusmittarin avulla. Ammattioppilaitokset valikoitiin hyvien yhteistyömahdolli-suuksien ja osallistumishalukkuuden vuoksi mukaan tutkimukseen. Ammattikouluikäisten nuorten fyysistä aktiivisuutta on tutkittu vähän. Objektiivisin mittausmenetelmin fyysistä ak-tiivisuutta ei ole ammattikoululaisilta aikaisemmin mitattu. Tutkimuksen kohdejoukko muo-dostui Jyväskylän ammattiopiston ja Helsingissä sijaitsevan Stadin ammattiopiston 45 opiske-lijasta. Tutkimusjoukosta suurin osa oli 17-vuotiaita. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat pitivät mukanaan Hookie -aktiivisuusmittaria viikon ajan ja täyttivät fyysisistä aktiivisuutta koskevan kyselylomakkeen mittausviikon jälkeen. Seurantajakso ajoittui maaliskuulle ja huh-tikuulle vuonna 2013. Tutkimusjoukko ei täyttänyt fyysisen aktiivisuuden suosituksia kummallakaan mittausmene-telmällä mitattuna. Ammattiopiskelijat ilmoittivat liikkuvansa kyselylomakkeella mitattuna neljänä päivänä viikossa vähintään 60 minuuttia päivässä ja 16,3 prosenttia liikkui fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaisesti. Objektiivisella Hookie -aktiivisuusmittarilla mitattuna tutkimusjoukko oli fyysisesti aktiivinen noin 50 minuuttia päivittäin. Eri aktiivisuustasoilla ei todettu olevan tilastollisesti merkitsevää eroa tyttöjen ja poikien välillä. Liikuntaa mahdollis-tavien tekijöiden mukaan ”liikunta on kivaa”, ”liikunta on terveellistä”, ”hyvä olo liikunnan jälkeen”, ”liikunta on virkistävää”, ”haluan olla hyvässä kunnossa” ja ”liikunta vahvistaa li-haksiani” vaikuttivat paljon tutkimusjoukon liikkumiseen, mutta liikuntaa estäviä tekijöitä ammattiopiskelijat eivät raportoineet melko paljoa. Ajanpuute, taloudellinen tilanne ja tervey-dentila olivat merkittävimmät esteet liikunnan harrastamiselle. Tutkimusjoukosta noin 40 pro-senttia vietti aikaa ruudun ääressä vähintään kuusi tuntia tai enemmän tutkimusviikon aikana. Vertailtaessa kahden eri mittausmenetelmän yhteyttä toisiinsa, voitiin todeta että yhteyttä löy-tyi vain yksittäisten kyselylomakkeen kysymysten ja aktiivisuusmittarin aktiivisuusluokkien välillä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikkala, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kykyri, Ville-Veikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2014-01-02T10:42:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2014-01-02T10:42:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1446271", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42735", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ikkala Jenni & Kykyri Ville-Veikko. 2013. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opis-kelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna. Jyv\u00e4skyl\u00e4n Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 61 s., 7 liitett\u00e4.\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta viikon ajalta sek\u00e4 objektiivisin ett\u00e4 subjektiivisin mittausmenetelmin. Tarkastelun kohteina olivat fyysisen aktiivisuuden taso, kesto ja useus p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 ja viikossa. Tutkimuksessa vertailtiin tytt\u00f6jen ja poikien fyysisen aktiivisuuden eroja ja selvitettiin opiske-lijoiden mielipiteit\u00e4 liikuntaa est\u00e4vist\u00e4 ja mahdollistavista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 ruutuaikaa viikon ajalta. Tutkimuksessa haluttiin lis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4, l\u00f6ytyyk\u00f6 kahden eri mittausmenetelm\u00e4n v\u00e4lilt\u00e4 positiivista yhteytt\u00e4 eli mittaako subjektiivinen kyselylomake fyysist\u00e4 aktiivisuutta samalla tavalla kuin objektiivinen aktiivisuusmittari.\n\nAmmattikouluik\u00e4isten opiskelijoiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta mitattiin kyselylomakkeen ja Hoo-kie -aktiivisuusmittarin avulla. Ammattioppilaitokset valikoitiin hyvien yhteisty\u00f6mahdolli-suuksien ja osallistumishalukkuuden vuoksi mukaan tutkimukseen. Ammattikouluik\u00e4isten nuorten fyysist\u00e4 aktiivisuutta on tutkittu v\u00e4h\u00e4n. Objektiivisin mittausmenetelmin fyysist\u00e4 ak-tiivisuutta ei ole ammattikoululaisilta aikaisemmin mitattu. Tutkimuksen kohdejoukko muo-dostui Jyv\u00e4skyl\u00e4n ammattiopiston ja Helsingiss\u00e4 sijaitsevan Stadin ammattiopiston 45 opiske-lijasta. Tutkimusjoukosta suurin osa oli 17-vuotiaita. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat pitiv\u00e4t mukanaan Hookie -aktiivisuusmittaria viikon ajan ja t\u00e4yttiv\u00e4t fyysisist\u00e4 aktiivisuutta koskevan kyselylomakkeen mittausviikon j\u00e4lkeen. Seurantajakso ajoittui maaliskuulle ja huh-tikuulle vuonna 2013. \n\nTutkimusjoukko ei t\u00e4ytt\u00e4nyt fyysisen aktiivisuuden suosituksia kummallakaan mittausmene-telm\u00e4ll\u00e4 mitattuna. Ammattiopiskelijat ilmoittivat liikkuvansa kyselylomakkeella mitattuna nelj\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 60 minuuttia p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 ja 16,3 prosenttia liikkui fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaisesti. Objektiivisella Hookie -aktiivisuusmittarilla mitattuna tutkimusjoukko oli fyysisesti aktiivinen noin 50 minuuttia p\u00e4ivitt\u00e4in. Eri aktiivisuustasoilla ei todettu olevan tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4. Liikuntaa mahdollis-tavien tekij\u00f6iden mukaan \u201dliikunta on kivaa\u201d, \u201dliikunta on terveellist\u00e4\u201d, \u201dhyv\u00e4 olo liikunnan j\u00e4lkeen\u201d, \u201dliikunta on virkist\u00e4v\u00e4\u00e4\u201d, \u201dhaluan olla hyv\u00e4ss\u00e4 kunnossa\u201d ja \u201dliikunta vahvistaa li-haksiani\u201d vaikuttivat paljon tutkimusjoukon liikkumiseen, mutta liikuntaa est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ammattiopiskelijat eiv\u00e4t raportoineet melko paljoa. Ajanpuute, taloudellinen tilanne ja tervey-dentila olivat merkitt\u00e4vimm\u00e4t esteet liikunnan harrastamiselle. Tutkimusjoukosta noin 40 pro-senttia vietti aikaa ruudun \u00e4\u00e4ress\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kuusi tuntia tai enemm\u00e4n tutkimusviikon aikana. Vertailtaessa kahden eri mittausmenetelm\u00e4n yhteytt\u00e4 toisiinsa, voitiin todeta ett\u00e4 yhteytt\u00e4 l\u00f6y-tyi vain yksitt\u00e4isten kyselylomakkeen kysymysten ja aktiivisuusmittarin aktiivisuusluokkien v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Ikkala (jeanikka) on 2014-01-02 10:42:13.462938. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2014-01-02T10:42:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401021013.pdf: 902838 bytes, checksum: 19962179c58c97000b3968765d48f144 (MD5)\nlicense.html: 5533 bytes, checksum: 5c350ae3a9f71211dd20a42da42733c1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2014-01-02T10:42:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201401021013.pdf: 902838 bytes, checksum: 19962179c58c97000b3968765d48f144 (MD5)\nlicense.html: 5533 bytes, checksum: 5c350ae3a9f71211dd20a42da42733c1 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisen koulutuksen opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hookie -aktiivisuusmittari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyselylomake", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201401021013", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2014-01-02T10:42:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42735
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:37Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikkala, Jenni Kykyri, Ville-Veikko Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna Fyysinen aktiivisuus ammatillisen koulutuksen opiskelijat Hookie -aktiivisuusmittari kyselylomake Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus ammatillinen koulutus opetus opiskelijat nuoret liikunta
title Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
title_full Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
title_fullStr Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
title_full_unstemmed Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
title_short Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
title_sort toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
title_txtP Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
topic Fyysinen aktiivisuus ammatillisen koulutuksen opiskelijat Hookie -aktiivisuusmittari kyselylomake Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus ammatillinen koulutus opetus opiskelijat nuoret liikunta
topic_facet 502 Fyysinen aktiivisuus Hookie -aktiivisuusmittari Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ammatillinen koulutus ammatillisen koulutuksen opiskelijat fyysinen aktiivisuus kyselylomake liikunta nuoret opetus opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42735 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401021013
work_keys_str_mv AT ikkalajenni toisenasteenammatillisessakoulutuksessaopiskelevienfyysinenaktiivisuusobjektiivisest