fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huilla, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Isokoski, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-20T13:38:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-20T13:38:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290684", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42716", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Huilla, Mira & Isokoski Susanna. 2013. Lapsen tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistaminen esi- ja alkuopetuksessa. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma, 134 sivua.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 esiopettajien ja alkuopetuksessa ty\u00f6skentelevien luokanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 esiopetuksessa ja alkuopetuksessa olevien lasten tunnetaidoista ja itsetunnosta sek\u00e4 niiden k\u00e4sittelyst\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n millaisia haasteita siirtym\u00e4vaihe esiopetuksesta alkuopetukseen voi tuoda lapsen tunnetaitojen ja itsetunnon kehittymiselle.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on osa Suomen Mielenterveysseuran Mielenterveystaidot alakouluun -hanketta (2012\u20132014) sek\u00e4 varhaiskasvatukseen ja neuvolaan suuntautuvaa Turvallisin mielin -hanketta (2012\u20132015). Aineisto on ker\u00e4tty hankkeisiin osallistuvilta pilottikouluilta ja -p\u00e4iv\u00e4kodeilta. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty esiopettajille (n=13) ja alkuopettajille (n=19) suunnattuja kyselylomakkeita. Kyselylomakkeet sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t avoimia kysymyksi\u00e4 ja aineisto on analysoitu k\u00e4ytt\u00e4en laadullista, aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4, sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\nTulokset kertovat opettajien n\u00e4kev\u00e4n tunnetaitojen harjoittelun ja lapsen itsetunnon vahvistamisen todella t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 esi- ja alkuopetuksessa. Opettajat kokevat, ett\u00e4 tunnetaitoja harjoittelemalla vahvistetaan my\u00f6s lapsen itsetuntoa. Tunnetaidoista erityisen t\u00e4rkein\u00e4 sek\u00e4 esi- ett\u00e4 alkuopetuksessa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n empatiankokeminen ja omien tunteiden tunnistaminen. Omien tunteiden hallinnan my\u00f6t\u00e4 lapset puolestaan selvi\u00e4v\u00e4t paremmin vastaantulevista ristiriita- ja pettymystilanteista. Esiopetuksessa ja alkuopetuksessa tunnetaitoja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n vastaantulevissa arjen tilanteissa, erillisill\u00e4 tuokioilla sek\u00e4 lasten v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n ja opettajajohtoisten keskusteluiden avulla. Tunnetaitojen harjoittelussa korostuvat ristiriitatilanteet, jolloin onnistumisten ja ilon kautta tapahtuva taitojen vahvistaminen j\u00e4\u00e4 v\u00e4h\u00e4iseksi. Luokanopettajat ovat havainneet, ett\u00e4 siirtym\u00e4vaiheessa lapsilla on tunnetaitojen osalta eniten haasteita tunteiden hallinnassa ja k\u00e4sittelyss\u00e4. Toiseksi eniten haasteita tuovat tunnetaitojen ja oppimisen v\u00e4linen yhteys. Lis\u00e4ksi haasteita lapselle tuovat uusi ymp\u00e4rist\u00f6, uudet ihmiset ja uudet toimintatavat koulussa. Haasteiden n\u00e4hd\u00e4\u00e4n ilmenev\u00e4n etenkin sosiaalisissa suhteissa ja empatian kokemisessa. Esiopettajat puolestaan n\u00e4kev\u00e4t siirtym\u00e4vaiheen luovan tunnetaitojen haasteita hieman enemm\u00e4n sosiaalisiin suhteisiin kuin tunteiden hallintaan ja k\u00e4sittelyyn. \r\nTuloksiin pohjautuen, lapsen hyv\u00e4 itsetunto ilmenee lapsessa my\u00f6nteisen min\u00e4k\u00e4sityksen kautta sek\u00e4 sosiaalisissa suhteissa. Opettajat n\u00e4kev\u00e4t my\u00f6s tietyt persoonallisuuspiirteet, kuten my\u00f6nteisyys, avoimuus ja sopeutuvuus, merkkin\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 itsetunnosta. Itsetunnon vahvistamisessa esiopettajat ja alkuopettajat n\u00e4kev\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 keinona jokaisen lapsen yksil\u00f6llisen huomioimisen, kannustamisen ja kehumisen. Lis\u00e4ksi keinoina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n harjoitteita, pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4. Siirtym\u00e4vaiheen n\u00e4k\u00f6kulmasta alkuopetuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4t luokanopettajat kokevat siirtym\u00e4n esiopetuksesta alkuopetukseen aiheuttavan itsetunnolle haasteita oppimisessa, arvioinnin kest\u00e4misess\u00e4, sosiaalisissa suhteissa, uuden ymp\u00e4rist\u00f6n, uusien ihmisten ja uusien toimintatapojen kautta sek\u00e4 omanarvontunnon puutteen vuoksi. Esiopettajat pit\u00e4v\u00e4t n\u00e4ist\u00e4 suurimpana haasteena lapsen omanarvontunnonpuutetta sek\u00e4 sosiaalisia suhteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna Isokoski (suemisok) on 2013-12-20 13:38:55.871876. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-20T13:38:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312202861.pdf: 772068 bytes, checksum: 10db8e82bfd3e23a08b75c53ddb712ad (MD5)\r\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 82b9bb208e97759a1ab8fa9c626e0ca6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-20T13:38:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312202861.pdf: 772068 bytes, checksum: 10db8e82bfd3e23a08b75c53ddb712ad (MD5)\r\nlicense.html: 5475 bytes, checksum: 82b9bb208e97759a1ab8fa9c626e0ca6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (134 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsetunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielenterveys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistaminen esi- ja alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312202861", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-20T13:38:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|