Etsi, tutki, vertaa, päättele the development of critical thinking in EFL workbooks

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, kehittävätkö alakoulun kuudennen luokan englannin kielen tehtäväkirjojen tehtävät oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja. Kriittistä ajattelua on tutkittu lähes sadan vuoden ajan ja ajattelun taitojen opettamisesta on julkaistu erilaisia käsi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: McLean, Aino, Lahtikallio, Venla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42700
_version_ 1826225812223819776
author McLean, Aino Lahtikallio, Venla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet McLean, Aino Lahtikallio, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto McLean, Aino Lahtikallio, Venla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort McLean, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, kehittävätkö alakoulun kuudennen luokan englannin kielen tehtäväkirjojen tehtävät oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja. Kriittistä ajattelua on tutkittu lähes sadan vuoden ajan ja ajattelun taitojen opettamisesta on julkaistu erilaisia käsikirjoja. Aiemmat tutkimukset kriittisestä ajattelusta ja oppimisesta ovat kuitenkin koskeneet pääasiassa yliopisto-opiskelijoita ja aikuisia. Kaiken kaikkiaan kriittistä ajattelua kielten oppimisen yhteydessä on tutkittu vähän, vieraiden kielten oppimisen yhteydessä ei juuri lainkaan. Koska aiemmat tutkimukset eivät ole käsitelleet kyseistä aihealuetta, on tutkielma tältä osin edelläkävijä. Tutkielman aineistona toimi kolmen eri kirjasarjan kuudennelle luokalle tarkoitetut englannin (A-kieli) tehtäväkirjat. Käytimme aineiston analysoinnissa kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysia: kävimme aineiston läpi kirja ja tehtävä kerrallaan kiinnittäen erityistä huomiota tehtävänantoihin. Tiivistimme aineiston valitsemalla esimerkkejä kirjoissa esiintyvistä eri tehtävätyypeistä sekä kriittisen ajattelun kehittymisen kannalta hyvistä ja huonoista tehtävistä. Jaoimme tehtävät kolmeen kategoriaan sen perusteella, missä määrin ne kehittivät oppilaiden kriittistä ajattelua vertaamalla tehtäviä määrittämiimme hyvän tehtävän ominaisuuksiin. Lisäksi annoimme analyysin yhteydessä parannusehdotuksia, joiden avulla tehtäviä voisi kehittää enemmän kriittistä ajattelua vaativiksi. Tutkielman tulokset osoittivat, että kaikissa kolmessa kirjassa kriittisen ajattelun taitoja kehittäviä tehtäviä on liian vähän eivätkä olemassa olevat tehtävät kehitä oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja niin hyvin kuin voisivat. Osa kriittistä ajattelua kehittäville tehtäville määritellyistä ominaisuuksista toistuu tehtävissä, kun taas muutamat tärkeät ominaisuudet puuttuvat tehtävistä lähes kokonaan. Tutkielman tarkoituksena oli myös vertailla aineiston tehtäväkirjoja keskenään ja selvittää, onko kirjan painovuodella merkitystä sen sisältöön. Merkittäviä eroja kirjojen välillä ei kuitenkaan ole havaittavissa. Tutkielman tulokset eivät ole yleistettävissä koskemaan kaikkia kuudennella luokalla käytettäviä englannin kirjoja tai englannin oppikirjoja yleensä. Tämän tutkielman puitteissa laajempi tutkimus ei ollut mahdollista, mutta tutkimusta voisi jatkaa laajentamalla oppikirjoista koostuvaa aineistoa tai esimerkiksi tekemällä teemahaastatteluja.
first_indexed 2014-01-17T21:09:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "McLean, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtikallio, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-19T05:07:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-19T05:07:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42700", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kehitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 alakoulun kuudennen luokan englannin kielen teht\u00e4v\u00e4kirjojen teht\u00e4v\u00e4t oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja. Kriittist\u00e4 ajattelua on tutkittu l\u00e4hes sadan vuoden ajan ja ajattelun taitojen opettamisesta on julkaistu erilaisia k\u00e4sikirjoja. Aiemmat tutkimukset kriittisest\u00e4 ajattelusta ja oppimisesta ovat kuitenkin koskeneet p\u00e4\u00e4asiassa yliopisto-opiskelijoita ja aikuisia. Kaiken kaikkiaan kriittist\u00e4 ajattelua kielten oppimisen yhteydess\u00e4 on tutkittu v\u00e4h\u00e4n, vieraiden kielten oppimisen yhteydess\u00e4 ei juuri lainkaan. Koska aiemmat tutkimukset eiv\u00e4t ole k\u00e4sitelleet kyseist\u00e4 aihealuetta, on tutkielma t\u00e4lt\u00e4 osin edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4.\r\n\r\nTutkielman aineistona toimi kolmen eri kirjasarjan kuudennelle luokalle tarkoitetut englannin (A-kieli) teht\u00e4v\u00e4kirjat. K\u00e4ytimme aineiston analysoinnissa kvalitatiivista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia: k\u00e4vimme aineiston l\u00e4pi kirja ja teht\u00e4v\u00e4 kerrallaan kiinnitt\u00e4en erityist\u00e4 huomiota teht\u00e4v\u00e4nantoihin. Tiivistimme aineiston valitsemalla esimerkkej\u00e4 kirjoissa esiintyvist\u00e4 eri teht\u00e4v\u00e4tyypeist\u00e4 sek\u00e4 kriittisen ajattelun kehittymisen kannalta hyvist\u00e4 ja huonoista teht\u00e4vist\u00e4. Jaoimme teht\u00e4v\u00e4t kolmeen kategoriaan sen perusteella, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ne kehittiv\u00e4t oppilaiden kriittist\u00e4 ajattelua vertaamalla teht\u00e4vi\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4miimme hyv\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n ominaisuuksiin. Lis\u00e4ksi annoimme analyysin yhteydess\u00e4 parannusehdotuksia, joiden avulla teht\u00e4vi\u00e4 voisi kehitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n kriittist\u00e4 ajattelua vaativiksi.\r\n\r\nTutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikissa kolmessa kirjassa kriittisen ajattelun taitoja kehitt\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 on liian v\u00e4h\u00e4n eiv\u00e4tk\u00e4 olemassa olevat teht\u00e4v\u00e4t kehit\u00e4 oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja niin hyvin kuin voisivat. Osa kriittist\u00e4 ajattelua kehitt\u00e4ville teht\u00e4ville m\u00e4\u00e4ritellyist\u00e4 ominaisuuksista toistuu teht\u00e4viss\u00e4, kun taas muutamat t\u00e4rke\u00e4t ominaisuudet puuttuvat teht\u00e4vist\u00e4 l\u00e4hes kokonaan. Tutkielman tarkoituksena oli my\u00f6s vertailla aineiston teht\u00e4v\u00e4kirjoja kesken\u00e4\u00e4n ja selvitt\u00e4\u00e4, onko kirjan painovuodella merkityst\u00e4 sen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja kirjojen v\u00e4lill\u00e4 ei kuitenkaan ole havaittavissa.\r\n\r\nTutkielman tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 koskemaan kaikkia kuudennella luokalla k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 englannin kirjoja tai englannin oppikirjoja yleens\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman puitteissa laajempi tutkimus ei ollut mahdollista, mutta tutkimusta voisi jatkaa laajentamalla oppikirjoista koostuvaa aineistoa tai esimerkiksi tekem\u00e4ll\u00e4 teemahaastatteluja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino McLean (aifrmcle) on 2013-12-19 05:07:55.932340. Form: Kandin tutkielma -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-19T05:07:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312192845.doc: 4408320 bytes, checksum: 608da9f2b00eff4d5c9643196015d2bd (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: f9804e80d8dea8fe3eb8bdcd901723d3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-19T05:07:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312192845.doc: 4408320 bytes, checksum: 608da9f2b00eff4d5c9643196015d2bd (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: f9804e80d8dea8fe3eb8bdcd901723d3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical thinking", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL workbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sixth grade", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Etsi, tutki, vertaa, p\u00e4\u00e4ttele : the development of critical thinking in EFL workbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312192845", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-19T05:07:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42700
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6fc14af3-6058-43e9-85f5-f870ae7bac94\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201312192845.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle McLean, Aino Lahtikallio, Venla Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks critical thinking EFL workbooks sixth grade content analysis English Englannin kieli
title Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks
title_full Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks
title_fullStr Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks
title_full_unstemmed Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks
title_short Etsi, tutki, vertaa, päättele
title_sort etsi tutki vertaa päättele the development of critical thinking in efl workbooks
title_sub the development of critical thinking in EFL workbooks
title_txtP Etsi, tutki, vertaa, päättele : the development of critical thinking in EFL workbooks
topic critical thinking EFL workbooks sixth grade content analysis English Englannin kieli
topic_facet EFL workbooks Englannin kieli English content analysis critical thinking sixth grade
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42700 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312192845
work_keys_str_mv AT mcleanaino etsitutkivertaapäättelethedevelopmentofcriticalthinkingineflworkbooks