fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "McLean, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtikallio, Venla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-19T05:07:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-19T05:07:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42700", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kehitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 alakoulun kuudennen luokan englannin kielen teht\u00e4v\u00e4kirjojen teht\u00e4v\u00e4t oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja. Kriittist\u00e4 ajattelua on tutkittu l\u00e4hes sadan vuoden ajan ja ajattelun taitojen opettamisesta on julkaistu erilaisia k\u00e4sikirjoja. Aiemmat tutkimukset kriittisest\u00e4 ajattelusta ja oppimisesta ovat kuitenkin koskeneet p\u00e4\u00e4asiassa yliopisto-opiskelijoita ja aikuisia. Kaiken kaikkiaan kriittist\u00e4 ajattelua kielten oppimisen yhteydess\u00e4 on tutkittu v\u00e4h\u00e4n, vieraiden kielten oppimisen yhteydess\u00e4 ei juuri lainkaan. Koska aiemmat tutkimukset eiv\u00e4t ole k\u00e4sitelleet kyseist\u00e4 aihealuetta, on tutkielma t\u00e4lt\u00e4 osin edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4.\r\n\r\nTutkielman aineistona toimi kolmen eri kirjasarjan kuudennelle luokalle tarkoitetut englannin (A-kieli) teht\u00e4v\u00e4kirjat. K\u00e4ytimme aineiston analysoinnissa kvalitatiivista aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia: k\u00e4vimme aineiston l\u00e4pi kirja ja teht\u00e4v\u00e4 kerrallaan kiinnitt\u00e4en erityist\u00e4 huomiota teht\u00e4v\u00e4nantoihin. Tiivistimme aineiston valitsemalla esimerkkej\u00e4 kirjoissa esiintyvist\u00e4 eri teht\u00e4v\u00e4tyypeist\u00e4 sek\u00e4 kriittisen ajattelun kehittymisen kannalta hyvist\u00e4 ja huonoista teht\u00e4vist\u00e4. Jaoimme teht\u00e4v\u00e4t kolmeen kategoriaan sen perusteella, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ne kehittiv\u00e4t oppilaiden kriittist\u00e4 ajattelua vertaamalla teht\u00e4vi\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4miimme hyv\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n ominaisuuksiin. Lis\u00e4ksi annoimme analyysin yhteydess\u00e4 parannusehdotuksia, joiden avulla teht\u00e4vi\u00e4 voisi kehitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n kriittist\u00e4 ajattelua vaativiksi.\r\n\r\nTutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikissa kolmessa kirjassa kriittisen ajattelun taitoja kehitt\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 on liian v\u00e4h\u00e4n eiv\u00e4tk\u00e4 olemassa olevat teht\u00e4v\u00e4t kehit\u00e4 oppilaiden kriittisen ajattelun taitoja niin hyvin kuin voisivat. Osa kriittist\u00e4 ajattelua kehitt\u00e4ville teht\u00e4ville m\u00e4\u00e4ritellyist\u00e4 ominaisuuksista toistuu teht\u00e4viss\u00e4, kun taas muutamat t\u00e4rke\u00e4t ominaisuudet puuttuvat teht\u00e4vist\u00e4 l\u00e4hes kokonaan. Tutkielman tarkoituksena oli my\u00f6s vertailla aineiston teht\u00e4v\u00e4kirjoja kesken\u00e4\u00e4n ja selvitt\u00e4\u00e4, onko kirjan painovuodella merkityst\u00e4 sen sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja kirjojen v\u00e4lill\u00e4 ei kuitenkaan ole havaittavissa.\r\n\r\nTutkielman tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 koskemaan kaikkia kuudennella luokalla k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 englannin kirjoja tai englannin oppikirjoja yleens\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman puitteissa laajempi tutkimus ei ollut mahdollista, mutta tutkimusta voisi jatkaa laajentamalla oppikirjoista koostuvaa aineistoa tai esimerkiksi tekem\u00e4ll\u00e4 teemahaastatteluja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aino McLean (aifrmcle) on 2013-12-19 05:07:55.932340. Form: Kandin tutkielma -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-19T05:07:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312192845.doc: 4408320 bytes, checksum: 608da9f2b00eff4d5c9643196015d2bd (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: f9804e80d8dea8fe3eb8bdcd901723d3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-19T05:07:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312192845.doc: 4408320 bytes, checksum: 608da9f2b00eff4d5c9643196015d2bd (MD5)\r\nlicense.html: 5492 bytes, checksum: f9804e80d8dea8fe3eb8bdcd901723d3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical thinking", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL workbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sixth grade", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Etsi, tutki, vertaa, p\u00e4\u00e4ttele : the development of critical thinking in EFL workbooks", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312192845", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-19T05:07:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|