Summary: | Tutkimuksessa talvi- ja jatkosodan aikana kansakoulua käyneet oppilaat muistelevat opettajiaan. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda oppilaiden omat muistot ja kokemukset opettajuudesta sota-aikana esille. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, mitä kansakoulun opettajakuva kertoo tuosta ajasta.
Tutkimus on laadullinen muistitietotutkimus. Tutkimuksen kohdejoukkona ovat talvi- ja jatkosodan aikana kansakoulua käyneet oppilaat eli vuosina 1927-1937 syntyneet. Tutkimuksen aineisto kerättiin kirjoitelmilla ja kirjoitelmapyyntö oli sanomalehti Karjalassa ja ET-lehdessä. Kirjoitelmia tuli 162 kappaletta, joista 114 valittiin tutkimukseen.
Tutkimusaineistosta nousi viisi erilaista opettajatyyppiä. Nämä opettajatyypit ovat luokan auktoriteetti, järjestelmällinen ja perinteikäs opettaja, yhteistoiminnallisuutta korostava opettaja, opettajapersoona sekä taitava vs. osaamaton opettaja. Opettajatyypeistä oli löydettävissä yhteisiä piirteitä. Opettajien toiminta ja käyttäytyminen heijasteli tietynlaista ihmiskäsitystä, tiedonkäsitystä ja oppimiskäsitystä. Sota-ajan opettajuutta voidaan kuvata suorituspainotteiseksi opettajuudeksi häivähdyksellä ystävyyttä. Suorituspainotteinen opettajuus kertoo selvästi kyseisen ajan opetussuunnitelmasta ja yhteiskunnallisesta tilanteesta.
|