Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook

Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti kielitaitoiset suomalaiset näyttävät pitävän englantia luonnollisena osana internetis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Valppu, Jenni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42677
_version_ 1828193127833272320
author Valppu, Jenni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Valppu, Jenni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Valppu, Jenni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Valppu, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti kielitaitoiset suomalaiset näyttävät pitävän englantia luonnollisena osana internetissä tapahtuvaa kommunikointia. On muodostunut uusia kielenkäyttötapoja ja -oletuksia, mitkä vaikuttavat myös kieliasenteisiin. Kieliasenteet puolestaan vaikuttavat ihmisten kanssakäymiseen ja suhtautumiseen toisiinsa sekä motivoivat kielten opiskeluun. Tässä tutkimuksessa pyrin selvittämään syitä siihen, miksi suomalaiset opiskelijat käyttävät englantia Facebookissa, millaisia funktioita englannin kielellä mahdollisesti on ja millaisia asenteita opiskelijoilla on englannin käyttöä kohtaan juuri Facebookissa. Tarkoitus oli verrata kahta eri opiskelijaryhmää, englannin kielen ja terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja tutkia onko heidän englannin käyttötavoissa ja asenteissa merkittäviä eroja. Tutkimukseni aineisto kerättiin elektronisen kyselylomakkeen avulla tammi-helmikuussa 2013. Kysely sisälsi ensisijaisesti monivalinta- ja Likert asteikkoon pohjautuvia kysymyksiä, jotka analysoitiin määrällisesti. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin laadullisesti. Kyselyn perusteella selvisi, että opiskelijoiden kieliasenteet vaikuttavat englannin kielen käyttöön Facebookissa. Lisäksi voitiin todeta, että englannin opiskelijoiden ja terveydenhoitoalan opiskelijoiden englannin kielen käyttötavat poikkesivat toisistaan jonkin verran, kun taas heidän asenteensa englantia kohtaan olivat samankaltaisempia. Englannin opiskelijat raportoivat käyttävänsä englantia spontaanimmin ja monipuolisemmin kuin terveydenhoitoalan opiskelijat. Asenteet englantia kohtaan olivat pääasiassa myönteisiä kummassakin opiskelijaryhmässä, sillä englannin käytön koettiin olevan käytännöllistä ja normaalia. Se, miten englannin kielen käyttöön suhtauduttiin, riippui kuitenkin vahvasti siitä, kuka englantia käytti ja millaisessa tilanteessa. Englannilla ei ollut selkeitä funktioita, mutta suurimmalla osalla opiskelijoista näytti olevan Facebook-ystäviä, jotka eivät puhu suomea, ja joille viesti suunnattiin siksi englanniksi. Lisäksi koodinvaihtoa pidettiin luonnollisena ja osa opiskelijoista raportoi käyttävänsä englanninkielisiä sanoja tai sanontoja suomen seassa luodakseen hauskempia tai osuvampia päivityksiä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Valppu, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-17T08:59:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-17T08:59:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290395", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42677", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niist\u00e4 on tullut t\u00e4rke\u00e4 osa etenkin nuorten jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 el\u00e4m\u00e4\u00e4. Englantia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti kielitaitoiset suomalaiset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pit\u00e4v\u00e4n englantia luonnollisena osana internetiss\u00e4 tapahtuvaa kommunikointia. On muodostunut uusia kielenk\u00e4ytt\u00f6tapoja ja -oletuksia, mitk\u00e4 vaikuttavat my\u00f6s kieliasenteisiin. Kieliasenteet puolestaan vaikuttavat ihmisten kanssak\u00e4ymiseen ja suhtautumiseen toisiinsa sek\u00e4 motivoivat kielten opiskeluun. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n syit\u00e4 siihen, miksi suomalaiset opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t englantia Facebookissa, millaisia funktioita englannin kielell\u00e4 mahdollisesti on ja millaisia asenteita opiskelijoilla on englannin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kohtaan juuri Facebookissa. Tarkoitus oli verrata kahta eri opiskelijaryhm\u00e4\u00e4, englannin kielen ja terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja tutkia onko heid\u00e4n englannin k\u00e4ytt\u00f6tavoissa ja asenteissa merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja. Tutkimukseni aineisto ker\u00e4ttiin elektronisen kyselylomakkeen avulla tammi-helmikuussa 2013. Kysely sis\u00e4lsi ensisijaisesti monivalinta- ja Likert asteikkoon pohjautuvia kysymyksi\u00e4, jotka analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin laadullisesti.\n\nKyselyn perusteella selvisi, ett\u00e4 opiskelijoiden kieliasenteet vaikuttavat englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Facebookissa. Lis\u00e4ksi voitiin todeta, ett\u00e4 englannin opiskelijoiden ja terveydenhoitoalan opiskelijoiden englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6tavat poikkesivat toisistaan jonkin verran, kun taas heid\u00e4n asenteensa englantia kohtaan olivat samankaltaisempia. Englannin opiskelijat raportoivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 englantia spontaanimmin ja monipuolisemmin kuin terveydenhoitoalan opiskelijat. Asenteet englantia kohtaan olivat p\u00e4\u00e4asiassa my\u00f6nteisi\u00e4 kummassakin opiskelijaryhm\u00e4ss\u00e4, sill\u00e4 englannin k\u00e4yt\u00f6n koettiin olevan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 ja normaalia. Se, miten englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suhtauduttiin, riippui kuitenkin vahvasti siit\u00e4, kuka englantia k\u00e4ytti ja millaisessa tilanteessa. Englannilla ei ollut selkeit\u00e4 funktioita, mutta suurimmalla osalla opiskelijoista n\u00e4ytti olevan Facebook-yst\u00e4vi\u00e4, jotka eiv\u00e4t puhu suomea, ja joille viesti suunnattiin siksi englanniksi. Lis\u00e4ksi koodinvaihtoa pidettiin luonnollisena ja osa opiskelijoista raportoi k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 englanninkielisi\u00e4 sanoja tai sanontoja suomen seassa luodakseen hauskempia tai osuvampia p\u00e4ivityksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Valppu (jemavalp) on 2013-12-17 08:58:59.893136. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-17T08:59:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312172815.docx: 244321 bytes, checksum: 77e3a11d295e3040c99338f6757e27b5 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: 513888910997adfeb9f1a7aa9fd1c3d7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-17T08:59:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312172815.docx: 244321 bytes, checksum: 77e3a11d295e3040c99338f6757e27b5 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: 513888910997adfeb9f1a7aa9fd1c3d7 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uses of English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Facebook", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312172815", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-17T08:59:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Facebook", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42677
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:49Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/82b00a23-3cf4-49a6-8725-a9bd75856a34\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201312172815.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valppu, Jenni Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook English language language attitudes uses of English social media Facebook asenteet englannin kieli kielenkäyttö sosiaalinen media Englannin kieli English 301
title Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
title_full Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
title_fullStr Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
title_full_unstemmed Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
title_short Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
title_sort finnish students uses of and attitudes towards english on facebook
title_txtP Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
topic English language language attitudes uses of English social media Facebook asenteet englannin kieli kielenkäyttö sosiaalinen media Englannin kieli English 301
topic_facet 301 Englannin kieli English English language Facebook asenteet englannin kieli kielenkäyttö language attitudes social media sosiaalinen media uses of English
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42677 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312172815
work_keys_str_mv AT valppujenni finnishstudentsusesofandattitudestowardsenglishonfacebook