ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä heidän opettajistaan ja vertaissuhteistaan. Näistä muodostuivat myös tutkimuksen kaksi tutkimuskysymystä. Aineisto koostui 11:sta 11–16-vuotiaiden ADHD-diagnosoitujen nuorten teemahaastatteluista. Pro gradu -työ on osa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sjöblom, Linda, Yliniskala, Leea
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42674
_version_ 1828193127832223744
author Sjöblom, Linda Yliniskala, Leea
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sjöblom, Linda Yliniskala, Leea Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sjöblom, Linda Yliniskala, Leea Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sjöblom, Linda
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä heidän opettajistaan ja vertaissuhteistaan. Näistä muodostuivat myös tutkimuksen kaksi tutkimuskysymystä. Aineisto koostui 11:sta 11–16-vuotiaiden ADHD-diagnosoitujen nuorten teemahaastatteluista. Pro gradu -työ on osa tohtorikoulutettava Juho Honkasil-lan tutkimusprojektia, jonka kautta tutkimuksen aineisto on saatu. Tutkimussuuntaus oli fenomenografinen, sillä tarkoituksena oli kuvailla, analysoida ja ymmärtää kokemuksia. Tulosten mukaan tutkittavat nuoret arvostivat opettajassa sitä, että hän välitti heistä ja toteutti opetuksessaan vaihtelevaa pedagogiikkaa. Kielteisinä käsityksinä opettajasta nuoret nostivat esiin välinpitämättömyyden ja hänen puutteensa pedagogiikassa. Myös opettajien piirteillä koettiin olevan niin positiivisia kuin negatiivisia merkityksiä. Esi-merkiksi opettajan joustavuutta pidettiin hyvänä asiana, kun taas tiukkuuteen nuorilla liittyi huonoja kokemuksia. Haastatelluilla nuorilla vertaissuhteet näyttäytyivät ristirii-taisessa valossa. Toisaalta kaverisuhteisiin yhdistyi paljon positiivisia ilmauksia, mutta samanaikaisesti heillä oli paljon käsityksiä, jotka liittyivät kiusaamiseen. Tämän tutkimuksen yhtenä johtopäätöksenä oli se, että ADHD-diagnosoitujen nuorten omaa ääntä tulisi huomioida enemmän. Lisäksi pohdinnassa nousi esiin oppilas-opettaja -suhteen tärkeys näiden oppilaiden kohdalla, mikä opettajien olisi hyvä tiedostaa omassa työssään. Vertaissuhteissa puolestaan mietittiin, mitkä tekijät aikaansaavat onnistuneen ystävyyssuhteen. Syiksi ehdotettiin motivaatiota ja aikaisemmin saatua positiivista palautetta näistä suhteista. Asiasanat: ADHD-diagnosoidut nuoret, fenomenografia, käsitys, opettaja, vertaissuhde
first_indexed 2024-09-11T08:51:53Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sj\u00f6blom, Linda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yliniskala, Leea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-17T07:33:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-17T07:33:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1312059", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42674", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ADHD-diagnosoitujen nuorten k\u00e4sityksi\u00e4 heid\u00e4n opettajistaan ja vertaissuhteistaan. N\u00e4ist\u00e4 muodostuivat my\u00f6s tutkimuksen kaksi tutkimuskysymyst\u00e4. Aineisto koostui 11:sta 11\u201316-vuotiaiden ADHD-diagnosoitujen nuorten teemahaastatteluista. Pro gradu -ty\u00f6 on osa tohtorikoulutettava Juho Honkasil-lan tutkimusprojektia, jonka kautta tutkimuksen aineisto on saatu. Tutkimussuuntaus oli fenomenografinen, sill\u00e4 tarkoituksena oli kuvailla, analysoida ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 kokemuksia. \nTulosten mukaan tutkittavat nuoret arvostivat opettajassa sit\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4n v\u00e4litti heist\u00e4 ja toteutti opetuksessaan vaihtelevaa pedagogiikkaa. Kielteisin\u00e4 k\u00e4sityksin\u00e4 opettajasta nuoret nostivat esiin v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden ja h\u00e4nen puutteensa pedagogiikassa. My\u00f6s opettajien piirteill\u00e4 koettiin olevan niin positiivisia kuin negatiivisia merkityksi\u00e4. Esi-merkiksi opettajan joustavuutta pidettiin hyv\u00e4n\u00e4 asiana, kun taas tiukkuuteen nuorilla liittyi huonoja kokemuksia. Haastatelluilla nuorilla vertaissuhteet n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t ristirii-taisessa valossa. Toisaalta kaverisuhteisiin yhdistyi paljon positiivisia ilmauksia, mutta samanaikaisesti heill\u00e4 oli paljon k\u00e4sityksi\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t kiusaamiseen.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen yhten\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 oli se, ett\u00e4 ADHD-diagnosoitujen nuorten omaa \u00e4\u00e4nt\u00e4 tulisi huomioida enemm\u00e4n. Lis\u00e4ksi pohdinnassa nousi esiin oppilas-opettaja -suhteen t\u00e4rkeys n\u00e4iden oppilaiden kohdalla, mik\u00e4 opettajien olisi hyv\u00e4 tiedostaa omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Vertaissuhteissa puolestaan mietittiin, mitk\u00e4 tekij\u00e4t aikaansaavat onnistuneen yst\u00e4vyyssuhteen. Syiksi ehdotettiin motivaatiota ja aikaisemmin saatua positiivista palautetta n\u00e4ist\u00e4 suhteista.\nAsiasanat: ADHD-diagnosoidut nuoret, fenomenografia, k\u00e4sitys, opettaja, vertaissuhde", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Linda Sj\u00f6blom (lilokysj) on 2013-12-17 07:33:15.586554. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-17T07:33:16Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312172813.pdf: 453695 bytes, checksum: 751c85321caf17306e81bf8cfb53c326 (MD5)\nlicense.html: 5479 bytes, checksum: e0c609f865dc4ef52be0e45c07d7280d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-17T07:33:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312172813.pdf: 453695 bytes, checksum: 751c85321caf17306e81bf8cfb53c326 (MD5)\nlicense.html: 5479 bytes, checksum: e0c609f865dc4ef52be0e45c07d7280d (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (88 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-diagnosoidut nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-diagnosoitujen nuorten k\u00e4sityksi\u00e4 opettajista ja vertaissuhteista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312172813", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-17T07:33:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42674
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sjöblom, Linda Yliniskala, Leea ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista ADHD-diagnosoidut nuoret fenomenografia käsitys opettaja vertaissuhde Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 ADHD käsitykset nuoret opettajat vertaissuhteet sosiaaliset suhteet
title ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
title_full ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
title_fullStr ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
title_full_unstemmed ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
title_short ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
title_sort adhd diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
title_txtP ADHD-diagnosoitujen nuorten käsityksiä opettajista ja vertaissuhteista
topic ADHD-diagnosoidut nuoret fenomenografia käsitys opettaja vertaissuhde Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 ADHD käsitykset nuoret opettajat vertaissuhteet sosiaaliset suhteet
topic_facet 101 ADHD ADHD-diagnosoidut nuoret Erityispedagogiikka Fenomenografia Special Education fenomenografia käsitykset käsitys nuoret opettaja opettajat sosiaaliset suhteet vertaissuhde vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42674 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312172813
work_keys_str_mv AT sjöblomlinda adhddiagnosoitujennuortenkäsityksiäopettajistajavertaissuhteista