Perehdytys - totta vai tarua? vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä

Honkaniemi, S. & Kaappola, M. 2013. PEREHDYTYS – TOTTA VAI TARUA? Vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 104 s. Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli selvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Honkaniemi, Susanna, Kaappola, Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42667
_version_ 1826225765275926528
author Honkaniemi, Susanna Kaappola, Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Honkaniemi, Susanna Kaappola, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Honkaniemi, Susanna Kaappola, Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Honkaniemi, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Honkaniemi, S. & Kaappola, M. 2013. PEREHDYTYS – TOTTA VAI TARUA? Vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 104 s. Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, minkälaista perehdytystä vastavalmistuneet opettajat olivat saaneet opettajan töiden alkaessa. Tutkimusta varten olemme haastatelleet lukuvuonna 2012 - 2013 kuutta korkeintaan neljä vuotta opettajan ammatissa toiminutta luokanopettajaa sekä heidän rehtoreitaan. Halusimme lisäksi tutkia, minkälaiseksi opettajat ja rehtorit kokivat hyvän perehdytyksen ja mitä kehittämistarpeita ja -toiveita heillä oli perehdytykseen liittyen. Tutkimme myös, voiko perehdytyksellä vaikuttaa opettajien työssä jaksamiseen. Olemme analysoineet aineistomme teemoittelemalla sen haastattelurungon ja tutkimuskysymysten pohjalta. Opettajan työ on nykyään hyvin laaja-alaista. Muuttuva yhteiskunta luo omat velvoitteensa opetukselle, ja opetustyötä pyritään tekemään entistä tehokkaammin ja taloudellisemmin. Tämä on lisännyt myös vaatimuksia opettajalle. Opettajan ensimmäiset työvuodet koetaan usein hyvin raskaiksi, ja viime vuosina keskusteluun on noussut huoli opettajien poistumisesta alalta muutaman työvuoden jälkeen. Olisi tärkeää huolehtia opettajan työn hallinnan vahvistamisesta. Mitä enemmän työhön sisältyy vaatimuksia ja mitä vähemmän työtä koetaan hallittavan, sen suurempi riski opettajilla on myös terveydellisille haittatekijöille. Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia ensimmäisistä vuosista on tutkittu (mm. Fantilli & McDougall 2009, Blomberg 2008) jo aikaisemminkin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että jos työnaloituksessa ilmenneet haasteet kehittyvät liiallisiksi ja turhauttavat eikä opettaja koe pärjäävänsä yksin, hän alkaa usein pohtia omaa soveltuvuuttaan alalle. Heikkinen, Jokinen, Tynjälä & Välijärvi (2008) esittelevätkin kolme mentorointimallia, joiden avulla pyritään tukemaan ja helpottamaan työn aloitusta. Perehdytyksen avulla autetaan vastavalmistunutta opettajaa aloittamaan työnsä ja pääsemään osaksi työyhteisöä. Lisäksi sen avulla tuetaan opettajan työssä jaksamista sekä autetaan kasvamaan ja kehittymään opettajan ammatissa. Tutkimuksemme tulosten mukaan suuri osa haastateltavista opettajista koki saamansa perehdytyksen olleen vähäistä. Opettajat ja rehtorit kuitenkin kokivat perehdytyksen tärkeäksi. Jokainen haastattelemamme opettaja ja rehtori näkivät perehdytyksen työuran alussa tukevan työssä jaksamista. Opettajat eivät kaivanneet perehdytystä itse oppituntien pitoon vaan käytännön asioihin sekä asioihin, joihin ei ole opintojen aikana saatu tietoa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkaniemi, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaappola, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-16T16:24:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-16T16:24:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290515", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42667", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Honkaniemi, S. & Kaappola, M. 2013. PEREHDYTYS \u2013 TOTTA VAI TARUA?\r\nVastavalmistuneiden opettajien ja heid\u00e4n rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksest\u00e4.\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma,\r\n104 s.\r\n\r\nLaadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laista perehdytyst\u00e4\r\nvastavalmistuneet opettajat olivat saaneet opettajan t\u00f6iden alkaessa. Tutkimusta varten\r\nolemme haastatelleet lukuvuonna 2012 - 2013 kuutta korkeintaan nelj\u00e4 vuotta opettajan\r\nammatissa toiminutta luokanopettajaa sek\u00e4 heid\u00e4n rehtoreitaan. Halusimme lis\u00e4ksi\r\ntutkia, mink\u00e4laiseksi opettajat ja rehtorit kokivat hyv\u00e4n perehdytyksen ja mit\u00e4\r\nkehitt\u00e4mistarpeita ja -toiveita heill\u00e4 oli perehdytykseen liittyen. Tutkimme my\u00f6s, voiko\r\nperehdytyksell\u00e4 vaikuttaa opettajien ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen. Olemme analysoineet\r\naineistomme teemoittelemalla sen haastattelurungon ja tutkimuskysymysten pohjalta.\r\n\r\nOpettajan ty\u00f6 on nyky\u00e4\u00e4n hyvin laaja-alaista. Muuttuva yhteiskunta luo omat\r\nvelvoitteensa opetukselle, ja opetusty\u00f6t\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n tekem\u00e4\u00e4n entist\u00e4 tehokkaammin ja\r\ntaloudellisemmin. T\u00e4m\u00e4 on lis\u00e4nnyt my\u00f6s vaatimuksia opettajalle. Opettajan\r\nensimm\u00e4iset ty\u00f6vuodet koetaan usein hyvin raskaiksi, ja viime vuosina keskusteluun on\r\nnoussut huoli opettajien poistumisesta alalta muutaman ty\u00f6vuoden j\u00e4lkeen. Olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4\r\nhuolehtia opettajan ty\u00f6n hallinnan vahvistamisesta. Mit\u00e4 enemm\u00e4n ty\u00f6h\u00f6n sis\u00e4ltyy\r\nvaatimuksia ja mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n ty\u00f6t\u00e4 koetaan hallittavan, sen suurempi riski opettajilla\r\non my\u00f6s terveydellisille haittatekij\u00f6ille.\r\n\r\nVastavalmistuneiden opettajien kokemuksia ensimm\u00e4isist\u00e4 vuosista on tutkittu (mm.\r\nFantilli & McDougall 2009, Blomberg 2008) jo aikaisemminkin. Tutkimukset ovat\r\nosoittaneet, ett\u00e4 jos ty\u00f6naloituksessa ilmenneet haasteet kehittyv\u00e4t liiallisiksi ja\r\nturhauttavat eik\u00e4 opettaja koe p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 yksin, h\u00e4n alkaa usein pohtia omaa\r\nsoveltuvuuttaan alalle. Heikkinen, Jokinen, Tynj\u00e4l\u00e4 & V\u00e4lij\u00e4rvi (2008) esittelev\u00e4tkin\r\nkolme mentorointimallia, joiden avulla pyrit\u00e4\u00e4n tukemaan ja helpottamaan ty\u00f6n\r\naloitusta. Perehdytyksen avulla autetaan vastavalmistunutta opettajaa aloittamaan ty\u00f6ns\u00e4\r\nja p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n osaksi ty\u00f6yhteis\u00f6\u00e4. Lis\u00e4ksi sen avulla tuetaan opettajan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista\r\nsek\u00e4 autetaan kasvamaan ja kehittym\u00e4\u00e4n opettajan ammatissa.\r\n\r\nTutkimuksemme tulosten mukaan suuri osa haastateltavista opettajista koki saamansa\r\nperehdytyksen olleen v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Opettajat ja rehtorit kuitenkin kokivat perehdytyksen\r\nt\u00e4rke\u00e4ksi. Jokainen haastattelemamme opettaja ja rehtori n\u00e4kiv\u00e4t perehdytyksen ty\u00f6uran\r\nalussa tukevan ty\u00f6ss\u00e4 jaksamista. Opettajat eiv\u00e4t kaivanneet perehdytyst\u00e4 itse\r\noppituntien pitoon vaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n asioihin sek\u00e4 asioihin, joihin ei ole opintojen aikana\r\nsaatu tietoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna Honkaniemi (suinhonk) on 2013-12-16 16:24:20.277203. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-16T16:24:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312162806.pdf: 547194 bytes, checksum: 0746cc691f11c4da07bbb2eb68f907e4 (MD5)\r\nlicense.html: 5530 bytes, checksum: 1f4e45c48ba822d1c7e35d6b4aa62bdd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-16T16:24:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312162806.pdf: 547194 bytes, checksum: 0746cc691f11c4da07bbb2eb68f907e4 (MD5)\r\nlicense.html: 5530 bytes, checksum: 1f4e45c48ba822d1c7e35d6b4aa62bdd (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (104 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Ty\u00f6h\u00f6n perehdytys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heid\u00e4n rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vastavalmistuneiden opettajien ja heid\u00e4n rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312162806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-16T16:24:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perehdytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42667
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a860c264-4f2d-4420-9427-d553c182e8ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201312162806.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkaniemi, Susanna Kaappola, Maija Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä Työhön perehdytys ammatillinen kehittyminen työssä jaksaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ perehdyttäminen ammatillinen kehitys jaksaminen opettajat
title Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
title_alt Vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
title_full Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
title_fullStr Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
title_full_unstemmed Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
title_short Perehdytys - totta vai tarua?
title_sort perehdytys totta vai tarua vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
title_sub vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
title_txtP Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
topic Työhön perehdytys ammatillinen kehittyminen työssä jaksaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ perehdyttäminen ammatillinen kehitys jaksaminen opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education Työhön perehdytys ammatillinen kehittyminen ammatillinen kehitys jaksaminen opettajat perehdyttäminen työ työssä jaksaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42667 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312162806
work_keys_str_mv AT honkaniemisusanna perehdytystottavaitaruavastavalmistuneidenopettajienjaheidänrehtoreidensakokem