A good idea in theory inclusion as English subject teacher students see it

Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. Opettajien asenteita inkluusiota kohtaan on tutkittu suhteellisen paljon. Syystä tai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niskanen, Petra
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42665
_version_ 1826225732122050560
author Niskanen, Petra
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niskanen, Petra Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niskanen, Petra Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niskanen, Petra
datasource_str_mv jyx
description Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. Opettajien asenteita inkluusiota kohtaan on tutkittu suhteellisen paljon. Syystä tai toisesta aineenopettajien suhtautuminen inkluusioon on ollut negatiivisempi verrattuna muihin opettajaryhmiin. Opettajaopiskelijoiden mielipiteitä on tutkittu lähinnä luokanopettajaopiskelijoiden keskuudesta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä inkluusiosta sekä asenteita inklusiivista opetusta kohtaan. Aihetta lähestyttiin useasta eri näkökulmasta, jotka pohjautuivat tutkimuksen teoriakehykseen sekä aiempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan aineenopettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Heidät jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa opiskelijat olivat suorittaneet pedagogiset opintonsa ja toisessa opinnot olivat kesken. Ryhmien käsityksiä ja asenteita vertailtiin keskenään sekä opettajankoulutuksen merkitystä eroihin ja yhtäläisyyksiin pohdittiin. Haastattelut osoittivat, että opiskelijoiden suhtautuminen inkluusioon teoriana oli positiivinen. Kuitenkin käytännön huolet ja epävarmuus saivat opiskelijat epäilemään inkluusion onnistumista käytännössä. Inkluusio koettiin vaikeaksi selittää, sillä opettajankoulutus ei ollut tarjonnut tarpeeksi konkreettista lähestymistapaa ilmiön selkeytymiseksi. Ryhmien väliset erot olivat pieniä, mutta siitä huolimatta opettajankoulutuksen voidaan sanoa antaneen jo opettajankoulutuksen suorittaneille opiskelijoille enemmän tietoa aiheesta. Tämä ryhmä osoitti kuitenkin myös enemmän käytännön huolia inklusiiviseen opetukseen liittyen ja suhtautui inkluusion täten kielteisemmin kuin pedagogisia opintojaan vielä suorittavat opiskelijat. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että opiskelijat eivät kokeneet saaneensa tarpeeksi tietoa inkluusiosta opettajankoulutuksessa ja olivat sen vuoksi huolissaan tulevasta työnkuvastaan. Epävarmuus aiheutti myös negatiivisia ja varauksellisia asenteita inkluusiota kohtaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Niskanen, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-16T12:44:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-16T12:44:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290297", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42665", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksen\u00e4 on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4, sek\u00e4 v\u00e4hent\u00e4\u00e4 erillisen erityisopetuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Opettajien asenteita inkluusiota kohtaan on tutkittu suhteellisen paljon. Syyst\u00e4 tai toisesta aineenopettajien suhtautuminen inkluusioon on ollut negatiivisempi verrattuna muihin opettajaryhmiin. Opettajaopiskelijoiden mielipiteit\u00e4 on tutkittu l\u00e4hinn\u00e4 luokanopettajaopiskelijoiden keskuudesta.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 englannin aineenopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusiosta sek\u00e4 asenteita inklusiivista opetusta kohtaan. Aihetta l\u00e4hestyttiin useasta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta, jotka pohjautuivat tutkimuksen teoriakehykseen sek\u00e4 aiempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan aineenopettajaopiskelijaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta. Heid\u00e4t jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n, joista toisessa opiskelijat olivat suorittaneet pedagogiset opintonsa ja toisessa opinnot olivat kesken. Ryhmien k\u00e4sityksi\u00e4 ja asenteita vertailtiin kesken\u00e4\u00e4n sek\u00e4 opettajankoulutuksen merkityst\u00e4 eroihin ja yht\u00e4l\u00e4isyyksiin pohdittiin.\r\n\r\nHaastattelut osoittivat, ett\u00e4 opiskelijoiden suhtautuminen inkluusioon teoriana oli positiivinen. Kuitenkin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n huolet ja ep\u00e4varmuus saivat opiskelijat ep\u00e4ilem\u00e4\u00e4n inkluusion onnistumista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. Inkluusio koettiin vaikeaksi selitt\u00e4\u00e4, sill\u00e4 opettajankoulutus ei ollut tarjonnut tarpeeksi konkreettista l\u00e4hestymistapaa ilmi\u00f6n selkeytymiseksi. Ryhmien v\u00e4liset erot olivat pieni\u00e4, mutta siit\u00e4 huolimatta opettajankoulutuksen voidaan sanoa antaneen jo opettajankoulutuksen suorittaneille opiskelijoille enemm\u00e4n tietoa aiheesta. T\u00e4m\u00e4 ryhm\u00e4 osoitti kuitenkin my\u00f6s enemm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n huolia inklusiiviseen opetukseen liittyen ja suhtautui inkluusion t\u00e4ten kielteisemmin kuin pedagogisia opintojaan viel\u00e4 suorittavat opiskelijat.\r\n\r\nTulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t kokeneet saaneensa tarpeeksi tietoa inkluusiosta opettajankoulutuksessa ja olivat sen vuoksi huolissaan tulevasta ty\u00f6nkuvastaan. Ep\u00e4varmuus aiheutti my\u00f6s negatiivisia ja varauksellisia asenteita inkluusiota kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petra Niskanen (pejunisk) on 2013-12-16 12:44:42.524441. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-16T12:44:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312162805.pdf: 1305063 bytes, checksum: 78b783a0a13bf96cd53b7f173f4e5857 (MD5)\r\nlicense.html: 4914 bytes, checksum: 6d7b9c35aae44df93de65f90b47e7a3d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-16T12:44:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312162805.pdf: 1305063 bytes, checksum: 78b783a0a13bf96cd53b7f173f4e5857 (MD5)\r\nlicense.html: 4914 bytes, checksum: 6d7b9c35aae44df93de65f90b47e7a3d (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineenopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teemahaastattelut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Inclusion as English subject teacher students see it", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312162805", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-16T12:44:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42665
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79fa3024-5d8a-4759-a6a4-c908ba3f9fb5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201312162805.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niskanen, Petra A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it inkluusio asenteet aineenopettajat kieltenopettajat opiskelijat opettajankoulutus kvalitatiivinen tutkimus teemahaastattelut sisällönanalyysi Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301
title A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
title_alt Inclusion as English subject teacher students see it
title_full A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
title_fullStr A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
title_full_unstemmed A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
title_short A good idea in theory
title_sort good idea in theory inclusion as english subject teacher students see it
title_sub inclusion as English subject teacher students see it
title_txtP A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
topic inkluusio asenteet aineenopettajat kieltenopettajat opiskelijat opettajankoulutus kvalitatiivinen tutkimus teemahaastattelut sisällönanalyysi Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301
topic_facet 301 Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus aineenopettajat asenteet inkluusio kieltenopettajat kvalitatiivinen tutkimus opettajankoulutus opiskelijat sisällönanalyysi teemahaastattelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42665 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312162805
work_keys_str_mv AT niskanenpetra agoodideaintheoryinclusionasenglishsubjectteacherstudentsseeit AT niskanenpetra goodideaintheoryinclusionasenglishsubjectteacherstudentsseeit