Prose fiction in the English classoom perceptions of IB students

Kirjallisuuden opiskelun merkitystä kielenoppimisessa on tutkittu laajalti, ja se on todettu tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi. Opiskelijoiden omat näkemykset asiasta saattavat myös vaikuttaa oppimistuloksiin, mutta ne ovat aikaisemmassa tutkimuksessa jääneet huomiotta. Tutkielman tarkoituksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Teppo, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42664
_version_ 1826225803878203392
author Teppo, Saara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Teppo, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Teppo, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Teppo, Saara
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuuden opiskelun merkitystä kielenoppimisessa on tutkittu laajalti, ja se on todettu tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi. Opiskelijoiden omat näkemykset asiasta saattavat myös vaikuttaa oppimistuloksiin, mutta ne ovat aikaisemmassa tutkimuksessa jääneet huomiotta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, pitävätkö oppilaat kirjallisuuden opiskelua hyvänä tapana oppia englannin kieltä. Tutkimus kohdentuu kansainvälisen IB-tutkinnon opiskelijoihin, koska siinä vieraan kielen laajan tason (higher level) opetussuunnitelmaan kuuluu oleellisena osana kirjallisuusanalyysi. Tutkielmassa kartoitetaan laajan tason ja suppeamman tason (standard level) opiskelijoiden näkemyksiä kirjallisuuden käytöstä. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahta opiskelijaa heidän kaksivuotisen IB-tutkintonsa ensimmäisen opiskeluvuoden loppuvaiheessa. Avoin teemahaastattelu oli toimiva aineistonkeruumetodi, koska opiskelijat pääsivät vapaasti kertomaan mielipiteistään. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan kirjallisuus on hyödyllinen tapa oppia kieltä, mutta sen käsittelyn toimivuuteen oppitunneilla tulisi panostaa. Erityisen tärkeänä haastateltavat pitivät sitä, että opiskelijat itse pääsisivät vaikuttamaan siihen, millaista kirjallisuutta opiskellaan ja millä tavoilla. Pienen otoksen takia tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne kuitenkin antavat syyn jatkotutkimukselle, jolloin aineisto voisi olla suurempi. Erityisesti opetusmenetelmien ja opettajan merkitys sekä kirjavalinnat ovat asioita, joita tulisi tutkia enemmän. Tällöin tuloksia voisi hyödyntää myös käytännön opetustyössä.
first_indexed 2013-12-16T21:09:01Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Teppo, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-16T10:47:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-16T10:47:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42664", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuuden opiskelun merkityst\u00e4 kielenoppimisessa on tutkittu laajalti, ja se on todettu t\u00e4rke\u00e4ksi ja toimivaksi menetelm\u00e4ksi. Opiskelijoiden omat n\u00e4kemykset asiasta saattavat my\u00f6s vaikuttaa oppimistuloksiin, mutta ne ovat aikaisemmassa tutkimuksessa j\u00e4\u00e4neet huomiotta.\r\n\r\nTutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, pit\u00e4v\u00e4tk\u00f6 oppilaat kirjallisuuden opiskelua hyv\u00e4n\u00e4 tapana oppia englannin kielt\u00e4. Tutkimus kohdentuu kansainv\u00e4lisen IB-tutkinnon opiskelijoihin, koska siin\u00e4 vieraan kielen laajan tason (higher level) opetussuunnitelmaan kuuluu oleellisena osana kirjallisuusanalyysi. Tutkielmassa kartoitetaan laajan tason ja suppeamman tason (standard level) opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kirjallisuuden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahta opiskelijaa heid\u00e4n kaksivuotisen IB-tutkintonsa ensimm\u00e4isen opiskeluvuoden loppuvaiheessa. Avoin teemahaastattelu oli toimiva aineistonkeruumetodi, koska opiskelijat p\u00e4\u00e4siv\u00e4t vapaasti kertomaan mielipiteist\u00e4\u00e4n. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\n\r\nTulosten mukaan kirjallisuus on hy\u00f6dyllinen tapa oppia kielt\u00e4, mutta sen k\u00e4sittelyn toimivuuteen oppitunneilla tulisi panostaa. Erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 haastateltavat pitiv\u00e4t sit\u00e4, ett\u00e4 opiskelijat itse p\u00e4\u00e4sisiv\u00e4t vaikuttamaan siihen, millaista kirjallisuutta opiskellaan ja mill\u00e4 tavoilla. Pienen otoksen takia tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4, mutta ne kuitenkin antavat syyn jatkotutkimukselle, jolloin aineisto voisi olla suurempi. Erityisesti opetusmenetelmien ja opettajan merkitys sek\u00e4 kirjavalinnat ovat asioita, joita tulisi tutkia enemm\u00e4n. T\u00e4ll\u00f6in tuloksia voisi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Teppo (saeltepp) on 2013-12-16 10:47:29.159368. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-16T10:47:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312162803.docx: 64393 bytes, checksum: 6dcc418f5eadc05100ac234c3a77f783 (MD5)\r\nlicense.html: 4999 bytes, checksum: 7879ad729c66abc88635e832a3f5b22f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-16T10:47:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312162803.docx: 64393 bytes, checksum: 6dcc418f5eadc05100ac234c3a77f783 (MD5)\r\nlicense.html: 4999 bytes, checksum: 7879ad729c66abc88635e832a3f5b22f (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prose fiction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perceptions", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312162803", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-16T10:47:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42664
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d0413ec2-86e7-4f2c-b2a0-16eb3144f7ca\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201312162803.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Teppo, Saara Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students prose fiction perceptions interview content analysis teaching material English Englannin kieli
title Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
title_full Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
title_fullStr Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
title_full_unstemmed Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
title_short Prose fiction in the English classoom
title_sort prose fiction in the english classoom perceptions of ib students
title_sub perceptions of IB students
title_txtP Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
topic prose fiction perceptions interview content analysis teaching material English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English content analysis interview perceptions prose fiction teaching material
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42664 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312162803
work_keys_str_mv AT tepposaara prosefictionintheenglishclassoomperceptionsofibstudents