Summary: | Kirjallisuuden opiskelun merkitystä kielenoppimisessa on tutkittu laajalti, ja se on todettu tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi. Opiskelijoiden omat näkemykset asiasta saattavat myös vaikuttaa oppimistuloksiin, mutta ne ovat aikaisemmassa tutkimuksessa jääneet huomiotta.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, pitävätkö oppilaat kirjallisuuden opiskelua hyvänä tapana oppia englannin kieltä. Tutkimus kohdentuu kansainvälisen IB-tutkinnon opiskelijoihin, koska siinä vieraan kielen laajan tason (higher level) opetussuunnitelmaan kuuluu oleellisena osana kirjallisuusanalyysi. Tutkielmassa kartoitetaan laajan tason ja suppeamman tason (standard level) opiskelijoiden näkemyksiä kirjallisuuden käytöstä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahta opiskelijaa heidän kaksivuotisen IB-tutkintonsa ensimmäisen opiskeluvuoden loppuvaiheessa. Avoin teemahaastattelu oli toimiva aineistonkeruumetodi, koska opiskelijat pääsivät vapaasti kertomaan mielipiteistään. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan kirjallisuus on hyödyllinen tapa oppia kieltä, mutta sen käsittelyn toimivuuteen oppitunneilla tulisi panostaa. Erityisen tärkeänä haastateltavat pitivät sitä, että opiskelijat itse pääsisivät vaikuttamaan siihen, millaista kirjallisuutta opiskellaan ja millä tavoilla. Pienen otoksen takia tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta ne kuitenkin antavat syyn jatkotutkimukselle, jolloin aineisto voisi olla suurempi. Erityisesti opetusmenetelmien ja opettajan merkitys sekä kirjavalinnat ovat asioita, joita tulisi tutkia enemmän. Tällöin tuloksia voisi hyödyntää myös käytännön opetustyössä.
|