Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta

Joonas Savolainen. Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 68 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia käsityksiä ja kokemuksia viidesluokkalaisilla ja luo-kanopettaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Joonas
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42662
_version_ 1826225741268779008
author Savolainen, Joonas
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Joonas Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Joonas Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Joonas
datasource_str_mv jyx
description Joonas Savolainen. Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 68 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia käsityksiä ja kokemuksia viidesluokkalaisilla ja luo-kanopettajilla on omasta historiastaan. Lisäksi luokanopettajilta kysyttiin, miten heidän mielestään oppilaan omaa historiaa voidaan hyödyntää opetuksessa. Tutkimuksen tavoit-teena oli selvittää mistä oppilaiden ja opettajien käsitykset omasta historiasta rakentuvat ja mitä ne sisältävät. Oppilaiden ja opettajien käsityksiä ei ole juuri tutkittu omaan historiaan liittyen. Opetussuunnitelmassa kuitenkin omaa historiaa ja ymmärrystä pidetään tärkeänä osana historian opetusta. Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia omasta historiasta selvi-tettiin lyhyehköillä kirjoitelmilla. Kirjoitelmissa tutkittavat kertoivat menneisyytensä yksit-täisistä tapahtumista. Tutkimukseen osallistui 18 viidesluokkalaista yhdeltä luokalta ja kuu-si luokanopettajaa useammasta koulusta. Tutkimuksessa oppilaiden ja opettajien aineistot analysoitiin erikseen, sekä myös opettajien käsitykset oppilaiden oman historian hyödyn-tämisestä analysoitiin erikseen. Aineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen etsimällä aineistosta tutkimuskysymysten mukaisia teemoja. Tulosten perusteella oppilaiden käsitykset omasta historiasta rakentuivat ajasta, tunteista ja kokemuksista, osallisista ja heidän näkemyksistään, sekä omasta käsityksestä tapahtunees-ta. Tuloksissa opettajien käsitykset omasta historiastaan rakentuivat seuraavista teemoista: aika ja paikka, kokemukset, osalliset ja heidän näkemykset, sekä jossittelu. Lisäksi opetta-jien käsitykset oppilaan oman historian hyödyntämisestä jakautuivat kahteen teemaan, jotka olivat oppilaan ja hänen suvun historian tutkiminen sekä oppilaan oman historian ja yleisen historian yhdistäminen. Nämä teemat näyttivät siis rakentavan niin oppilaiden kuin opetta-jien historiatietoisuutta. Tutkimuksen perusteella saatiin myös kuvaa siitä, miten tutkimukseen osallistuneet opetta-jat ja oppilaat muodostivat kuvaa menneisyydestä ja sitä kautta myös ympäröivästä todelli-suudesta. Lisäksi opettajat esittivät konkreettisia työtapoja ja opetusmenetelmiä oppilaan oman historian opetukseen, sekä korostivat sitä, miten historian ymmärtäminen yleensä on helpompaa oman historian kautta. Hakusanat: oma historia, mikrohistoria, käsitys, historiatietoisuus
first_indexed 2023-03-22T10:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Joonas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-16T10:25:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-16T10:25:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290289", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42662", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Joonas Savolainen. Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omasta historiasta. Kasvatustieteen pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 68 sivua. Julkaisematon.\nTutkimuksessa selvitettiin millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia viidesluokkalaisilla ja luo-kanopettajilla on omasta historiastaan. Lis\u00e4ksi luokanopettajilta kysyttiin, miten heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n oppilaan omaa historiaa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa. Tutkimuksen tavoit-teena oli selvitt\u00e4\u00e4 mist\u00e4 oppilaiden ja opettajien k\u00e4sitykset omasta historiasta rakentuvat ja mit\u00e4 ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t. Oppilaiden ja opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ei ole juuri tutkittu omaan historiaan liittyen. Opetussuunnitelmassa kuitenkin omaa historiaa ja ymm\u00e4rryst\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana historian opetusta.\nViidesluokkalaisten ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia omasta historiasta selvi-tettiin lyhyehk\u00f6ill\u00e4 kirjoitelmilla. Kirjoitelmissa tutkittavat kertoivat menneisyytens\u00e4 yksit-t\u00e4isist\u00e4 tapahtumista. Tutkimukseen osallistui 18 viidesluokkalaista yhdelt\u00e4 luokalta ja kuu-si luokanopettajaa useammasta koulusta. Tutkimuksessa oppilaiden ja opettajien aineistot analysoitiin erikseen, sek\u00e4 my\u00f6s opettajien k\u00e4sitykset oppilaiden oman historian hy\u00f6dyn-t\u00e4misest\u00e4 analysoitiin erikseen. Aineistot analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en etsim\u00e4ll\u00e4 aineistosta tutkimuskysymysten mukaisia teemoja.\nTulosten perusteella oppilaiden k\u00e4sitykset omasta historiasta rakentuivat ajasta, tunteista ja kokemuksista, osallisista ja heid\u00e4n n\u00e4kemyksist\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 omasta k\u00e4sityksest\u00e4 tapahtunees-ta. Tuloksissa opettajien k\u00e4sitykset omasta historiastaan rakentuivat seuraavista teemoista: aika ja paikka, kokemukset, osalliset ja heid\u00e4n n\u00e4kemykset, sek\u00e4 jossittelu. Lis\u00e4ksi opetta-jien k\u00e4sitykset oppilaan oman historian hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 jakautuivat kahteen teemaan, jotka olivat oppilaan ja h\u00e4nen suvun historian tutkiminen sek\u00e4 oppilaan oman historian ja yleisen historian yhdist\u00e4minen. N\u00e4m\u00e4 teemat n\u00e4yttiv\u00e4t siis rakentavan niin oppilaiden kuin opetta-jien historiatietoisuutta.\nTutkimuksen perusteella saatiin my\u00f6s kuvaa siit\u00e4, miten tutkimukseen osallistuneet opetta-jat ja oppilaat muodostivat kuvaa menneisyydest\u00e4 ja sit\u00e4 kautta my\u00f6s ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4st\u00e4 todelli-suudesta. Lis\u00e4ksi opettajat esittiv\u00e4t konkreettisia ty\u00f6tapoja ja opetusmenetelmi\u00e4 oppilaan oman historian opetukseen, sek\u00e4 korostivat sit\u00e4, miten historian ymm\u00e4rt\u00e4minen yleens\u00e4 on helpompaa oman historian kautta.\nHakusanat: oma historia, mikrohistoria, k\u00e4sitys, historiatietoisuus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joonas Savolainen (jomipesa) on 2013-12-16 10:25:18.350463. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-16T10:25:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312162802.pdf: 700731 bytes, checksum: 6a881fdba1de5b08544b5b638d8d53ff (MD5)\nlicense.html: 4916 bytes, checksum: c8d11430acf357570a8a274989debe55 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-16T10:25:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312162802.pdf: 700731 bytes, checksum: 6a881fdba1de5b08544b5b638d8d53ff (MD5)\nlicense.html: 4916 bytes, checksum: c8d11430acf357570a8a274989debe55 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oma historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mikrohistoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historiatietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omasta historiasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312162802", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-16T10:25:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mikrohistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historiatietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42662
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9429bbf3-92da-42c9-8d53-13327f9cd5c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201312162802.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Joonas Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta oma historia mikrohistoria käsitys historiatietoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset koululaiset luokanopettajat
title Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
title_full Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
title_fullStr Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
title_full_unstemmed Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
title_short Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
title_sort viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
title_txtP Viidesluokkalaisten ja luokanopettajien käsityksiä omasta historiasta
topic oma historia mikrohistoria käsitys historiatietoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset koululaiset luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education historiatietoisuus koululaiset käsitykset käsitys luokanopettajat mikrohistoria oma historia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42662 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312162802
work_keys_str_mv AT savolainenjoonas viidesluokkalaistenjaluokanopettajienkäsityksiäomastahistoriasta