Onnistunut ohjaus? abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta

Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja minkälaiset ohjaustilanteet ovat heidän mukaansa olleet onnistuneita ja mitkä epäonnistuneita. Aineistonkeruu tapa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fredriksson, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42651
_version_ 1826225722971127808
author Fredriksson, Leena
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Fredriksson, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Fredriksson, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Fredriksson, Leena
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja minkälaiset ohjaustilanteet ovat heidän mukaansa olleet onnistuneita ja mitkä epäonnistuneita. Aineistonkeruu tapahtui ennalta laaditun teemahaastatteluarungon avulla. Haastateltavien joukkoon kuuluu ns. tavallisen lukion opiskelijoita sekä aikuislukion opiskelijoita. Analyysissa käytän kuvailevaa fenomenologista analyysia, joka pyrkii kuvailemaan haastateltavien kokemuksia. Aluksi tarkastelen jokaisen haastateltavan kokemuksia erikseen ja lopuksi luon niistä yleisen merkitysverkoston, jossa näkyy kaikkien haastateltavien kokemukset, niiden yhtäläisyydet ja erot. Silmiinpistävin tutkimustulos oli se, kuinka suuri ero koettiin olevan luokkamuotoisella ja henkilökohtaisella ohjauksella. Henkilökohtaisissa ohjaustilanteissa ohjaaja paneutuu opiskelijoiden asioihin hyvin, kuuntelee ja on kiinnostunut. Luokkamuotoisessa ohjauksessa taas opiskelijan yksilöllisyys hukkuu massaan, eikä ohjaaja enää tunnu tavoittavan yhteyttä ohjattaviinsa.Luokkatuntien tilalla voisi abiturienttien mukaan olla yksilöllisempää toimintaa. Tunneilla istumisen sijaan voitaisiin tehdä harjoittelujaksoja ja tutustua sitä myötä konkreettisemmin kiinnostaviin ammatteihin. Opinto-ohjauksessa tarvittaisiin lisää aikaa siihen, että opinto-ohjaajat ehtisivät valmistella kunnolla luokkatunnit tai pohtia mahdollisia vaihtoehtoja niille. Ohjausjärjestelmää voitaisiin kehittää myös kokonaistuntijaon osalta. Voitaisiinko Suomessa ottaa mallia ruotsalaisesta järjestelmästä, jossa luokkamuotoista ohjausta on paljon vähemmän ja henkilökohtaista puolestaan enemmän?
first_indexed 2023-03-22T09:57:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Fredriksson, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-12T16:39:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-12T16:39:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1290192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42651", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja mink\u00e4laiset ohjaustilanteet ovat heid\u00e4n mukaansa olleet onnistuneita ja mitk\u00e4 ep\u00e4onnistuneita.\r\n\r\nAineistonkeruu tapahtui ennalta laaditun teemahaastatteluarungon avulla. Haastateltavien joukkoon kuuluu ns. tavallisen lukion opiskelijoita sek\u00e4 aikuislukion opiskelijoita. Analyysissa k\u00e4yt\u00e4n kuvailevaa fenomenologista analyysia, joka pyrkii kuvailemaan haastateltavien kokemuksia. Aluksi tarkastelen jokaisen haastateltavan kokemuksia erikseen ja lopuksi luon niist\u00e4 yleisen merkitysverkoston, jossa n\u00e4kyy kaikkien haastateltavien kokemukset, niiden yht\u00e4l\u00e4isyydet ja erot. \r\n\r\nSilmiinpist\u00e4vin tutkimustulos oli se, kuinka suuri ero koettiin olevan luokkamuotoisella ja henkil\u00f6kohtaisella ohjauksella. Henkil\u00f6kohtaisissa ohjaustilanteissa ohjaaja paneutuu opiskelijoiden asioihin hyvin, kuuntelee ja on kiinnostunut. Luokkamuotoisessa ohjauksessa taas opiskelijan yksil\u00f6llisyys hukkuu massaan, eik\u00e4 ohjaaja en\u00e4\u00e4 tunnu tavoittavan yhteytt\u00e4 ohjattaviinsa.Luokkatuntien tilalla voisi abiturienttien mukaan olla yksil\u00f6llisemp\u00e4\u00e4 toimintaa. Tunneilla istumisen sijaan voitaisiin tehd\u00e4 harjoittelujaksoja ja tutustua sit\u00e4 my\u00f6t\u00e4 konkreettisemmin kiinnostaviin ammatteihin.\r\n\r\nOpinto-ohjauksessa tarvittaisiin lis\u00e4\u00e4 aikaa siihen, ett\u00e4 opinto-ohjaajat ehtisiv\u00e4t valmistella kunnolla luokkatunnit tai pohtia mahdollisia vaihtoehtoja niille. Ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kokonaistuntijaon osalta. Voitaisiinko Suomessa ottaa mallia ruotsalaisesta j\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, jossa luokkamuotoista ohjausta on paljon v\u00e4hemm\u00e4n ja henkil\u00f6kohtaista puolestaan enemm\u00e4n?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Leena Fredriksson (lekrfred) on 2013-12-12 16:39:14.904807. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-12T16:39:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312122792.docx: 1224074 bytes, checksum: 76df10cc05112c1aa6ae96e4782da137 (MD5)\r\nlicense.html: 4909 bytes, checksum: 883693efc2b3b0b3e823b94091523bf1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-12T16:39:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312122792.docx: 1224074 bytes, checksum: 76df10cc05112c1aa6ae96e4782da137 (MD5)\r\nlicense.html: 4909 bytes, checksum: 883693efc2b3b0b3e823b94091523bf1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinto-ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "abiturientit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312122792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-12T16:39:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "abiturientit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42651
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:40Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fc2a84c0-618e-4aca-940b-35ae1fb19308\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201312122792.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fredriksson, Leena Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta opinto-ohjaus fenomenologia abiturientit Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologia 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) lukio ohjaus
title Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_alt Abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_full Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_fullStr Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_full_unstemmed Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_short Onnistunut ohjaus?
title_sort onnistunut ohjaus abiturienttien kokemuksia opinto ohjauksesta
title_sub abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
title_txtP Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta
topic opinto-ohjaus fenomenologia abiturientit Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologia 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) lukio ohjaus
topic_facet 103 Fenomenologia Luokanopettajakoulutus Teacher Education abiturientit fenomenologia lukio ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42651 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312122792
work_keys_str_mv AT fredrikssonleena onnistunutohjausabiturienttienkokemuksiaopintoohjauksesta