Promotion of learner autonomy in the EFL classroom the students' view

Oppijan autonomisuudella tarkoitetaan oppijan sisäistä kykyä hallita omaa oppimistaan, eli kykyä asettaa omia oppimistarpeita vastaavia tavoitteita, toimia näiden tavoitteiden mukaisesti, ja arvioida omaa etenemistä. Kirjallisuuden mukaan formaali opetus voi joko edistää tai ehkäistä oppijan autonom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikonen, Anni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42630
_version_ 1828193126919962624
author Ikonen, Anni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ikonen, Anni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ikonen, Anni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ikonen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Oppijan autonomisuudella tarkoitetaan oppijan sisäistä kykyä hallita omaa oppimistaan, eli kykyä asettaa omia oppimistarpeita vastaavia tavoitteita, toimia näiden tavoitteiden mukaisesti, ja arvioida omaa etenemistä. Kirjallisuuden mukaan formaali opetus voi joko edistää tai ehkäistä oppijan autonomisuuden kehitystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijoiden mielestä oppijan autonomisuutta edistetään lukion englannin kielen opetuksessa sekä kuinka tyytyväisiä opiskelijat ovat kokemaansa oppijan autonomisuuden edistämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka jälkeen aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat ensinnäkin, että pääsääntöisesti lukio-opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän lukion englannin kielen opetuksessa melko usein. Toisaalta tulokset osoittavat myös, että opiskelijat kokivat joitain oppijan autonomisuuden osa-alueita edistettävän useammin kuin toisia. Toisekseen tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että lukio-opiskelijat olivat jokseenkin tyytyväisiä siihen, missä määrin he kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän. Koska opiskelijoiden tyytyväisyys korreloi koetun oppijan autonomisuuden edistämisen kanssa, voitiin tulosten perusteella päätellä, että mitä enemmän opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän, sitä tyytyväisempiä he olivat, ja päinvastoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että avoin keskustelu ja opetusmenetelmien reflektointi takaavat sen, että oppijan autonomisuuden kehitystä tuetaan opetuksessa tarpeeksi.
first_indexed 2023-03-22T09:59:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikonen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-10T15:19:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-10T15:19:03Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1288875", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42630", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppijan autonomisuudella tarkoitetaan oppijan sis\u00e4ist\u00e4 kyky\u00e4 hallita omaa oppimistaan, eli kyky\u00e4 asettaa omia oppimistarpeita vastaavia tavoitteita, toimia n\u00e4iden tavoitteiden mukaisesti, ja arvioida omaa etenemist\u00e4. Kirjallisuuden mukaan formaali opetus voi joko edist\u00e4\u00e4 tai ehk\u00e4ist\u00e4 oppijan autonomisuuden kehityst\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin opiskelijoiden mielest\u00e4 oppijan autonomisuutta edistet\u00e4\u00e4n lukion englannin kielen opetuksessa sek\u00e4 kuinka tyytyv\u00e4isi\u00e4 opiskelijat ovat kokemaansa oppijan autonomisuuden edist\u00e4miseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, jonka j\u00e4lkeen aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat ensinn\u00e4kin, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti lukio-opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistett\u00e4v\u00e4n lukion englannin kielen opetuksessa melko usein. Toisaalta tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 opiskelijat kokivat joitain oppijan autonomisuuden osa-alueita edistett\u00e4v\u00e4n useammin kuin toisia. \r\n\r\nToisekseen tutkimustulosten perusteella voitiin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 lukio-opiskelijat olivat jokseenkin tyytyv\u00e4isi\u00e4 siihen, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin he kokivat oppijan autonomisuutta edistett\u00e4v\u00e4n. Koska opiskelijoiden tyytyv\u00e4isyys korreloi koetun oppijan autonomisuuden edist\u00e4misen kanssa, voitiin tulosten perusteella p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistett\u00e4v\u00e4n, sit\u00e4 tyytyv\u00e4isempi\u00e4 he olivat, ja p\u00e4invastoin.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 avoin keskustelu ja opetusmenetelmien reflektointi takaavat sen, ett\u00e4 oppijan autonomisuuden kehityst\u00e4 tuetaan opetuksessa tarpeeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Ikonen (anmaikon) on 2013-12-10 15:19:03.014007. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-10T15:19:03Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312102771.pdf: 1131406 bytes, checksum: 7f1cbc20753a7519ba07742a9995b70c (MD5)\r\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 10884a1ca58bbb2817793e27d5085961 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-10T15:19:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201312102771.pdf: 1131406 bytes, checksum: 7f1cbc20753a7519ba07742a9995b70c (MD5)\r\nlicense.html: 4903 bytes, checksum: 10884a1ca58bbb2817793e27d5085961 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner autonomy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "promoting learner autonomy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formal English teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312102771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-10T15:19:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42630
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4a822658-5a34-4afd-9a21-721df97b169a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201312102771.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikonen, Anni Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view learner autonomy promoting learner autonomy English formal English teaching Englannin kieli 301 englannin kieli lukio opetus lukiolaiset
title Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view
title_full Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view
title_fullStr Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view
title_full_unstemmed Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view
title_short Promotion of learner autonomy in the EFL classroom
title_sort promotion of learner autonomy in the efl classroom the students view
title_sub the students' view
title_txtP Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view
topic learner autonomy promoting learner autonomy English formal English teaching Englannin kieli 301 englannin kieli lukio opetus lukiolaiset
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli formal English teaching learner autonomy lukio lukiolaiset opetus promoting learner autonomy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42630 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312102771
work_keys_str_mv AT ikonenanni promotionoflearnerautonomyintheeflclassroomthestudentsview