Promotion of learner autonomy in the EFL classroom the students' view

Oppijan autonomisuudella tarkoitetaan oppijan sisäistä kykyä hallita omaa oppimistaan, eli kykyä asettaa omia oppimistarpeita vastaavia tavoitteita, toimia näiden tavoitteiden mukaisesti, ja arvioida omaa etenemistä. Kirjallisuuden mukaan formaali opetus voi joko edistää tai ehkäistä oppijan autonom...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikonen, Anni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42630
Description
Summary:Oppijan autonomisuudella tarkoitetaan oppijan sisäistä kykyä hallita omaa oppimistaan, eli kykyä asettaa omia oppimistarpeita vastaavia tavoitteita, toimia näiden tavoitteiden mukaisesti, ja arvioida omaa etenemistä. Kirjallisuuden mukaan formaali opetus voi joko edistää tai ehkäistä oppijan autonomisuuden kehitystä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijoiden mielestä oppijan autonomisuutta edistetään lukion englannin kielen opetuksessa sekä kuinka tyytyväisiä opiskelijat ovat kokemaansa oppijan autonomisuuden edistämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka jälkeen aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat ensinnäkin, että pääsääntöisesti lukio-opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän lukion englannin kielen opetuksessa melko usein. Toisaalta tulokset osoittavat myös, että opiskelijat kokivat joitain oppijan autonomisuuden osa-alueita edistettävän useammin kuin toisia. Toisekseen tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että lukio-opiskelijat olivat jokseenkin tyytyväisiä siihen, missä määrin he kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän. Koska opiskelijoiden tyytyväisyys korreloi koetun oppijan autonomisuuden edistämisen kanssa, voitiin tulosten perusteella päätellä, että mitä enemmän opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän, sitä tyytyväisempiä he olivat, ja päinvastoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että avoin keskustelu ja opetusmenetelmien reflektointi takaavat sen, että oppijan autonomisuuden kehitystä tuetaan opetuksessa tarpeeksi.