Summary: | Keskeinen teema tutkielmassa oli peruskoulun yläluokkalaisten ja lukiolaisten
kokemus jazzista. Alkuolettamuksena oli käsitys jazzista melko vaikeasti
lähestyttävänä musiikkina nuorten keskuudessa. Tutkielman tavoite on osaltaan
lisätä tietoa ja ymmärrystä nuorten suhteesta jazziin, ja tätä kautta parantaa
esimerkiksi musiikkikasvattajien keinoja saavuttaa nuoria vähemmän suosittujen
tai –tunnettujen musiikinlajien opetuksessa. Tarkastelin aihetta muun muassa iän,
sukupuolen ja kaveripiirin vaikutuksesta musiikkimakuun. Näkökulma
tutkielmassa on sosiaalipsykologinen.
Aineiston keräsin teemahaastattelulla neljältä yläluokkalaiselta ja neljältä
lukiolaiselta nuorelta. Haastatteluista nousi esille pääteemoja, joita analysoitiin.
Jazz assosioituu näillä nuorilla lähes aina elokuviin. Nuorten kokemukset jazzista
olivat sekä myönteisiä että kielteisiä. Myönteisiä seikkoja olivat jazzin energisyys
ja yllätyksellisyys. Kielteisiä puolia olivat sekavuus, vanhanaikaisuus ja
yksitoikkoisuus. Jazz oli käsitteenä ja musiikkina nuorille vierasta. Iällä ja
sukupuolella ei ollut merkittävästi vaikutusta nuorten kokemukseen ja käsitykseen
jazzista.
Päätännössä nousi esille koulun rooli eri musiikkikultuureihin tutustuttajana
joustavien opetussuunnitelmien puitteissa. Jazz oli musiikkina niin vierasta, että
liiallisen vieraitten musiikillisten elementtien vuoksi sitä ei koettu mielekkäänä.
|