Yhteenveto: | Mobiilit päätelaitteet ja niitä käyttävien kuluttajien määrä on lisääntynyt nopeasti
viime vuosien aikana, mikä tuo uusia mahdollisuuksia erilaisille mobiilin
maksamisen sovelluksille. Tässä tutkielmassa paneuduttiin kirjallisuuskatsauksen
avulla Near Field Communication -teknologian eli NFC:n ominaisuuksiin
sekä NFC-maksamiseen liittyvien mahdollisuuksien ja haasteiden erityispiirteisiin
käyttäjän näkökulmasta. Tutkimustuloksina todettiin NFC-maksamisella
olevan huomattava määrä kehittäjiä ja muita tukijoita takanaan, mikä edesauttaa
nopeaa teknologista kehitystä. NFC:llä vaikuttaisikin olevan hyvät mahdollisuudet
kilpailla muiden elektronisten maksutapojen kanssa. NFC-maksamisen
helppous ja vaivattomuus nähtiin kuluttajiin vetoavina ominaisuuksina ja mobiilien
päätelaitteiden käytön voimakas kasvu todettiin hyväksi lähtökohdaksi
maksamismuodon yleistymiselle. Keskeisiksi haasteiksi tunnistettiin sidosryhmien
suuri määrä ja yleisesti hyväksyttyjen käytäntöjen puute, mikä voi vaikuttaa
negatiivisesti käyttäjien asenteisiin uutta teknologiaa kohtaan. Lisäksi tutkielmassa
korostuvat käyttäjien ennakkoluulot uuden langattoman teknologian
tietoturvaa ja turvallisuutta kohtaan. Tutkimuksessa todettiin samalla NFCmaksamisen
mahdollisuuksia ja haasteita koskevan puolueettoman kirjallisuuden
vähyys. Olemassa oleva kirjallisuus näyttäisi myös painottuvan selvästi
enemmän humanistiseen kuin tekniseen näkökulmaan.
The amount and usage of mobile devices has grown significantly over the recent
years. This has also proposed new promising possibilities for different
kinds of mobile payment solutions. This thesis explains the NFC-payment -
solution through a literature review. The NFC-payment -solution is assessed
from the user´s point of view, finding the opportunities and challenges related
to the solution. In the findings is concluded that NFC-payment –solution has a
strong number of supporters and developers behind it and this helps the development
of the solution. The payment-solution is considered to be a notable
competitor when compared to the other electronic payment-solutions. The easiness
and effortlessness of the NFC-payment –solution, combined with the recent
growth in numbers of smart mobile devices, are all noted as good prerequisites
for the generalisation of the NFC-payment –solution among the consumers.
The most crucial challenges of NFC-payment –solution are found to be the
large number of different parties involved with the solution itself, this causes
the lack of common practices and conventions between the parties. This also
affects negatively to the consumer´s attitudes towards NFC-payment –solution.
Also the consumer´s prejudices towards new wireless technology are stressed.
It is also noted that there is a shortage of unbiased literature considering the
opportunities and challenges of NFC-payment –solution. In findings it is also
stated that most of the literature found focuses more on the humanistic aspect
of the technology and not on the technical side.
|