Monitaituri ja kumppani tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista

Vaatimukset ja odotukset lastensuojelulaitosten ja niiden työntekijöiden osaamiselle tiukkenevat päivä päivältä. Laitosten on kehitettävä toimintaansa ja osaamistaan. Myös valtion koulukodit ovat muutoksen edessä. Entiset itsenäiset koulukodit muodostavat nyt yhteisen palvelukokonaisuuden, joka sisä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Terämä, Anne-Marie
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42596
_version_ 1826225779648757760
author Terämä, Anne-Marie
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Terämä, Anne-Marie Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Terämä, Anne-Marie Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Terämä, Anne-Marie
datasource_str_mv jyx
description Vaatimukset ja odotukset lastensuojelulaitosten ja niiden työntekijöiden osaamiselle tiukkenevat päivä päivältä. Laitosten on kehitettävä toimintaansa ja osaamistaan. Myös valtion koulukodit ovat muutoksen edessä. Entiset itsenäiset koulukodit muodostavat nyt yhteisen palvelukokonaisuuden, joka sisällään kehittää toimintaansa ja palveluitaan vastaamaan alati vaativimpiin tarpeisiin. Valti-on koulukodit profiloituvat vaativan lastensuojelun ammattilaisiksi, joissa tarjotaan kasvatus-, ope-tus- ja hoitopalveluita. Tässä tutkimuksessa keskitytään työn sisällön ja työn tekemisen tutkimukseen. Teoreettisen ulottu-vuuden tutkimuksen aineiston analysointiin tuo sen tulkintaan liittyvä Juhilan (2006) teoriaan poh-jaava typologisointi. Tutkimus keskittyy valtion koulukotien erityistyöntekijöiden työn sisällön, aseman ja niiden roolien, joita erityistytöntekijöillä työssään on, tutkimiseen. Erityistyöntekijät, eli sosiaalityöntekijät, erikoissairaanhoitajat, psykologit ja perhetyöntekijät toimivat valtion kouluko-deissa osana moniammatillista työryhmää tavoitteenaan huolehtia ja kuntouttaa sinne sijoitettuja nuoria parhaalla mahdollisella ammattitaidolla ja osaamisella yhdessä työryhmän kanssa. Tutkimus on laadullinen ja se noudattelee fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Erityis-työntekijöiden työtä ja asemaa sekä rooleja on tutkittu kirjallisten toimenkuvien kautta että kirjalli-sen lomakekyselyn avulla. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sekä aineistolähtöistä että teoriaoh-jaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kaikkien valtion kuuden koulukodin 15 erityistyöntekijää, joista tutkimuksen kyselyyn vastasi 12. Vastauksia saatiin kaikista ammatti-ryhmistä. Aihetta ei ole aiemmin tutkittu, eikä erityistyöntekijöiden roolia ole aiemmissa koulukotia käsitte-levissä tutkimuksissa käsitelty tai sitä on vain sivuttu. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että erityis-työntekijöillä on mielestään monipuolinen ja vaativa työ sekä monenlaisia rooleja ja tehtäviä. Eri-tyistyöntekijöitä voidaan pitää asiantuntijoina, moniammatillisen työryhmän jäseninä ja tiedonhal-lintatyöntekijöinä. Tutkimus osoittaa myös sen, että jokaisella työntekijällä on erityistyöntekijän yhteisiä tehtäviä ja niiden lisäksi oman ammattialan tehtäviä. Näiden työtehtävien välillä tasapai-notteleminen tuo työhön oman haasteensa. Työtehtävien erottaminen erityistyöntekijän ja oman alan tehtävien kesken, on sosiaalityöntekijän tehtävissä muita ammattialoja huomattavasti vaike-ampaa. Erityistyöntekijän työtehtävien määrä vaihtelee myös suuresti eri koulukodeissa. Tutkimuk-sessa erityistyöntekijöiden työtä ja työssä esiintyviä rooleja on tarkasteltu myös Juhilan (2006) määrittelemien asiakkaan ja työntekijän suhteiden kautta. Tässä tutkimuksessa jokaiselle erityis-työntekijälle oli löydettävissä yksi vahva rooli, jonka kautta omaa työtä tehdään. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että erityistyöntekijän asema ja rooli eivät ole stabiileja, vaan sidoksissa kunkin koulukodin organisaatioon ja toimintakulttuuriin. Näillä on myös selkeä suhde erityistyöntekijän kokemaan arvostukseen yhteisössä. Erityistyöntekijän työtehtävät voivat aineiston perusteella olla myös olla riski oman ammatillisuuden selkeydelle, kun kaikille yhteiset erityistyöntekijän tehtävät vievät työajasta hyvin suuren osan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ter\u00e4m\u00e4, Anne-Marie", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-05T06:36:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-05T06:36:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1288631", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42596", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaatimukset ja odotukset lastensuojelulaitosten ja niiden ty\u00f6ntekij\u00f6iden osaamiselle tiukkenevat p\u00e4iv\u00e4 p\u00e4iv\u00e4lt\u00e4. Laitosten on kehitett\u00e4v\u00e4 toimintaansa ja osaamistaan. My\u00f6s valtion koulukodit ovat muutoksen edess\u00e4. Entiset itsen\u00e4iset koulukodit muodostavat nyt yhteisen palvelukokonaisuuden, joka sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4\u00e4 toimintaansa ja palveluitaan vastaamaan alati vaativimpiin tarpeisiin. Valti-on koulukodit profiloituvat vaativan lastensuojelun ammattilaisiksi, joissa tarjotaan kasvatus-, ope-tus- ja hoitopalveluita.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n ty\u00f6n sis\u00e4ll\u00f6n ja ty\u00f6n tekemisen tutkimukseen. Teoreettisen ulottu-vuuden tutkimuksen aineiston analysointiin tuo sen tulkintaan liittyv\u00e4 Juhilan (2006) teoriaan poh-jaava typologisointi. Tutkimus keskittyy valtion koulukotien erityisty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6n sis\u00e4ll\u00f6n, aseman ja niiden roolien, joita erityistyt\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n on, tutkimiseen. Erityisty\u00f6ntekij\u00e4t, eli sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t, erikoissairaanhoitajat, psykologit ja perhety\u00f6ntekij\u00e4t toimivat valtion kouluko-deissa osana moniammatillista ty\u00f6ryhm\u00e4\u00e4 tavoitteenaan huolehtia ja kuntouttaa sinne sijoitettuja nuoria parhaalla mahdollisella ammattitaidolla ja osaamisella yhdess\u00e4 ty\u00f6ryhm\u00e4n kanssa.\nTutkimus on laadullinen ja se noudattelee fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. Erityis-ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6t\u00e4 ja asemaa sek\u00e4 rooleja on tutkittu kirjallisten toimenkuvien kautta ett\u00e4 kirjalli-sen lomakekyselyn avulla. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ett\u00e4 teoriaoh-jaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat kaikkien valtion kuuden koulukodin 15 erityisty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, joista tutkimuksen kyselyyn vastasi 12. Vastauksia saatiin kaikista ammatti-ryhmist\u00e4.\nAihetta ei ole aiemmin tutkittu, eik\u00e4 erityisty\u00f6ntekij\u00f6iden roolia ole aiemmissa koulukotia k\u00e4sitte-leviss\u00e4 tutkimuksissa k\u00e4sitelty tai sit\u00e4 on vain sivuttu. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 erityis-ty\u00f6ntekij\u00f6ill\u00e4 on mielest\u00e4\u00e4n monipuolinen ja vaativa ty\u00f6 sek\u00e4 monenlaisia rooleja ja teht\u00e4vi\u00e4. Eri-tyisty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 asiantuntijoina, moniammatillisen ty\u00f6ryhm\u00e4n j\u00e4senin\u00e4 ja tiedonhal-lintaty\u00f6ntekij\u00f6in\u00e4. Tutkimus osoittaa my\u00f6s sen, ett\u00e4 jokaisella ty\u00f6ntekij\u00e4ll\u00e4 on erityisty\u00f6ntekij\u00e4n yhteisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 ja niiden lis\u00e4ksi oman ammattialan teht\u00e4vi\u00e4. N\u00e4iden ty\u00f6teht\u00e4vien v\u00e4lill\u00e4 tasapai-notteleminen tuo ty\u00f6h\u00f6n oman haasteensa. Ty\u00f6teht\u00e4vien erottaminen erityisty\u00f6ntekij\u00e4n ja oman alan teht\u00e4vien kesken, on sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n teht\u00e4viss\u00e4 muita ammattialoja huomattavasti vaike-ampaa. Erityisty\u00f6ntekij\u00e4n ty\u00f6teht\u00e4vien m\u00e4\u00e4r\u00e4 vaihtelee my\u00f6s suuresti eri koulukodeissa. Tutkimuk-sessa erityisty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6t\u00e4 ja ty\u00f6ss\u00e4 esiintyvi\u00e4 rooleja on tarkasteltu my\u00f6s Juhilan (2006) m\u00e4\u00e4rittelemien asiakkaan ja ty\u00f6ntekij\u00e4n suhteiden kautta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa jokaiselle erityis-ty\u00f6ntekij\u00e4lle oli l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 yksi vahva rooli, jonka kautta omaa ty\u00f6t\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n.\nTutkimuksen tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 erityisty\u00f6ntekij\u00e4n asema ja rooli eiv\u00e4t ole stabiileja, vaan sidoksissa kunkin koulukodin organisaatioon ja toimintakulttuuriin. N\u00e4ill\u00e4 on my\u00f6s selke\u00e4 suhde erityisty\u00f6ntekij\u00e4n kokemaan arvostukseen yhteis\u00f6ss\u00e4. Erityisty\u00f6ntekij\u00e4n ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4t voivat aineiston perusteella olla my\u00f6s olla riski oman ammatillisuuden selkeydelle, kun kaikille yhteiset erityisty\u00f6ntekij\u00e4n teht\u00e4v\u00e4t viev\u00e4t ty\u00f6ajasta hyvin suuren osan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2013-12-05 06:36:40.983173. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-05T06:36:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312052747.pdf: 1059626 bytes, checksum: 2088b257ca778bbfa117834a93053f3f (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-05T06:36:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312052747.pdf: 1059626 bytes, checksum: 2088b257ca778bbfa117834a93053f3f (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityisty\u00f6ntekij\u00f6iden teht\u00e4vist\u00e4 ja rooleista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus valtion koulukotien erityisty\u00f6ntekij\u00f6iden teht\u00e4vist\u00e4 ja rooleista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312052747", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-05T06:36:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelulaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42596
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2fc29766-dbea-457c-9b8a-14a280993123\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201312052747.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Terämä, Anne-Marie Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista Sosiaalityö Social Work Kvalitatiivinen tutkimus 210 koulukodit lastensuojelulaitokset roolit sosiaalityöntekijät työntekijät
title Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
title_alt Tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
title_full Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
title_fullStr Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
title_full_unstemmed Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
title_short Monitaituri ja kumppani
title_sort monitaituri ja kumppani tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
title_sub tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
title_txtP Monitaituri ja kumppani : tutkimus valtion koulukotien erityistyöntekijöiden tehtävistä ja rooleista
topic Sosiaalityö Social Work Kvalitatiivinen tutkimus 210 koulukodit lastensuojelulaitokset roolit sosiaalityöntekijät työntekijät
topic_facet 210 Kvalitatiivinen tutkimus Social Work Sosiaalityö koulukodit lastensuojelulaitokset roolit sosiaalityöntekijät työntekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42596 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312052747
work_keys_str_mv AT terämäannemarie monitaiturijakumppanitutkimusvaltionkoulukotienerityistyöntekijöidentehtävistäja